Haunting Ground

Haunting Ground

Capcom lager horror uten våpen og zombier, men Resident Evil 4 har tilsynelatende tappet Capcom for kreativitet.

Spillmediet er en unik kilde til underholdning. Man kan prøve som fotballspiller, racerkjører, CIA-agent, golfstjerne, zombie-slakter, tegneseriehelt, verdens redningsmann - ja, mulighetene er nærmest uendelige og begrenses kun av utviklernes fantasi og mot, og dessverre også pengepung. Spillmediet er fantastisk, fordi det gir helt vanlige mennesker mulighet til å få ganske uvanlige opplevelser. Det er mediets viktigste oppgave. Men det skal være underholdende, eller i hvert fall givende på et eller annet nivå for å fange denne anmelderens interesse, og her feiler et av horrorsjangerens største navn - Capcom. Deres siste spill, Haunting Ground - som i Japan går under tittelen Demento - er en visuelt bedårende og følelsesmessig nervepirrende tittel, men samtidig en konstant gnagende tålmodighetstest, som temmelig raskt slapp luften ut av min spillglede.

I likhet med Clock Tower 3, som Capcom utviklet i samarbeid med SunSoft for to små år siden, skal du påta deg rollen som en hjelpeløs tenåring. Jenta heter Fiona, som sammen med sine foreldre blir involvert i en tragisk bilulykke. Foreldrene omkommer, mens Fiona slipper unna med en kraftig hjernerystelse. Hun våkner opp i et bur - desorientert og full av angst - i noe som mest av alt minner om en fangekjeller. Det hjelper ikke at hun hører lyden av en kjøttøks som blir hamret mot ferskt kjøtt. Kameraet kikker opp og avslører en stor, fet, debil (debil - lettere grad av psykisk utviklingshemning, red.anm.) fyr, som har det svært travelt med å partere en overmoden dyrekropp. Han går under navnet Debilitas, og det er så avgjort ikke siste gang Fiona støter på ham - dessverre.

Clock Tower 3 har åpenbart funnet sitt publikum, for HG er laget i samme ånd. Mens spillet på den ene siden lar spilleren løse puzzles og utforske det store slottet som Fiona har havnet på, så er det de uendelige mange møtene med Debilitas som utgjør HG’s actionelement. Det som skiller de to spillene er en av vår firbente venner, hunden Hewie. Han er Fionas makker og spiller en viktig rolle. Du kan gi Hewie ordrer ved hjelp av den venstre analog-stikka og beordre ham til å hente gjenstander Fiona selv ikke kan få fatt på, forholde seg i ro eller følge etter deg. Når du forfølges av Debilitas, kan du også få Hewie til å angripe ham, så du kan få tid til å gjemme deg. Det krever dog at hunden er i humør til det, for han er nå engang en hund, og det ikke alltid han lystrer. Heldigvis kan du både irettesette og rose Hewie - jeg er selv svært glad i hunder, og nøt å klø Hewie bak ørene og si "good boy" - men må erkjenne at som spillelement er det ikke er særlig beleilig å skulle irettesette en hund når den er det eneste våpen du reelt sett har.

Capcom har ellers lagt inn noen gode puzzles som krever samarbeid mellom hund og jente. Ikke at det ikke er sett i mange andre spill, men de fungerer godt. Finn nøkkelen-, skyv kasser-, og andre mindre tenkeoppgaver, men de store hjernevrengerne så vi ikke noe til. Slottet er kjempestort, og det er mange spennende rom å utforske. Historien avsløres sakte men sikkert, og jeg får faktisk lyst til å se hvordan det hele ender. Det er bare den store spilleglede-dreperen som heter Debilitas aka. actionelement. Han dukker frem i tide og utide og jakter Fiona til den store gullmedalje. Du rekker rett og slett aldri å bli oppslukt av det store slottet og lukte på den herlig kalde atmosfæren, før du blir avbrutt av enda en Debilitas-jakt. Jeg støtte hele tiden på samme problem. Jeg fant en gjenstand, og mente jeg visste hvor den skulle brukes, så jeg begynte å gå. Et stykke på vei til min destinasjon, kom han derre DEBIL-itas løpende, og så måtte jeg løpe tilbake hvor jeg kom fra - eller i hvert fall i den retningen. Etter 5-6 timer meldte rett og slett tålmodigheten pass.

Du kan riktig nok beordre Hewie til å angripe Debilitas, og du finner mange gjenstander du kan bruke til å stoppe han midlertidig, eller avlede hans oppmerksomhet med. Det er samtidig innlagt gjemmesteder i beste Clock Tower-stil, men ingenting endrer på det faktum at denne formen for action bommer i alle fall på meg, og formodentlig også en god del av dere der ute. Og det er umåtelig ergerlig når historien er fengende, og grafikken i visse cutscenes ligner noe fra Silent Hill. De av dere som elsket Clock Tower 3, eller elsker å kjenne kulden skylle nedover ryggsøylen når dere for gud vet hvilken gang flykter fra en ulekker og tilbakestående fyr, vil finne masser av gode stunder her. Selv vil jeg dog til enhver tid foretrekke en avsagd pumpehagle og en masse kjøttetende zombier frem for dette løpehelvete.

Haunting GroundHaunting GroundHaunting GroundHaunting Ground
6 / 10
+