Haze

Haze

Richard har dopet seg på Nektar og løpt rundt i en drakt som får han til å se ut som en sint veps. Men liker han Haze?

Mens du holder inne avtrekkeren og ser motstandsfolkene ramle sammen som døde fluer - ildfluer faktisk - begynner du så smått å vurdere om det du holder på med kanskje er galt. Hvorfor skyter du egentlig ned disse motstanderne? Men du slår det fra deg, fordi adrenalinet og Nektaren pumper rundt i blodårene dine. Generalen sier jo at disse folka fortjener det,og da må det jo stemme - de må dø.

I Haze spiller du Shane Carpenter som er en av mange soldater som til en hver tid er doset på Nova-Keto-Thyrazine - eller Nektar. Det er et middel utviklet av Mantel for å forbedre soldaters ytelse i felten og om man doper seg skikkelig opp vil man kunne løpe fortere, slå hardere, se klarere og sikte mye bedre. Motsanderen lyser opp som en ildflue mot den grå bakgrunnen og slukner så fort han faller. Drakten man har på seg skal sørge for at man hele tiden har Nektar i systemet, og genererer også nye doser med Nektar mens du kjemper. Likevel opplever Shane at det er ubalanse i Nektar-strømmen, og det er først da han virkelig ser hvor blodig og skitten krigen er. Alt som var å klart og lett å se med Nektar er nå blitt et mareritt, og han velger å kjempe med rebellene i Promise Hand mot Mantel.

Som motstander av Mantel er man ikke lenger utstyrt med overmenneskelige sanser og styrker. Man må utnytte svakhetene som Nektar gir. Soldatene ser for eksempel ikke falne motstandere. Dersom du i en skuddveksling kommer litt dårlig ut kan du legge deg ned og "dø". Mantel-soldatene som ikke legger merke til om du kanskje har et snev av liv i deg, kan dermed bli overrasket av en gjennoppstått motstander. Man kan også sette sammen Nektar-granater eller Nektar-kniver som overdoser Mantel-soldatene. En overdose av Nektar høres kanskje ikke så farlig ut, men når våpen-kameraten din plutselig blir rød, skyter tilfeldig rundt seg og ikke klarer å skjelne mellom venner og fiender kan situasjonen fort bli lite fordelaktig. Når han da i tillegg kommer løpende mot deg for å slå deg ihjel eller begynner å sjonglere med granater skjønner man raskt at oddsen ikke er på rett side.

Heldigvis kan Haze by på mer enn en moralpreken. I Haze har du til og med muligheten til å dele opplevelsen med opptil tre venner. Her er det faktisk tatt høyde for at ikke alle gidder å spille like lenge for deg, så man kan starte og avslutte spillet når det passer en. Om man ønsker å benytte seg av flerspiller-delen mer enn dette, er det naturligvis mulig. De vanlige modusene finnes i tillegg til moduser der man kan velge side i kampen (enten Mantel eller Promise Hand) og får de respektive fordelene i en kamp med bestemte mål. For eksempel må man kjøre en rakett til egen base og deretter aktivere den. Disse scenene kan i følge Ubisoft regnes som de slettede scenene, slik at du kan oppleve disse og få utvidet opplevelsen av spillet.

Grafisk har Haze sine høydepunkter med tilhørende bølgedaler. Omgivelsene ser ofte flotte ut, så lenge du ikke går dem etter sømmene. Teksturene er innemellom veldig dårlig detaljert. Røykeffektene er til tider svært naturtro. Men når bevegelsesfriheten røves fra deg av usynlige vegger, så blir man litt trist på innsiden og lurer på om ikke dette fenomenet døde ut forrige årtusen. Lyden kan også by på litt hueverk. Selv om musikken i og for seg er stemningsskapende, er det begrenset hvor glad jeg blir i å høre medhjelperne rope "REMEMBER YOUR PROMISE TO MERINO!" firehundreogsekstiåtte ganger i løpet av fem minutter mens de vimser rundt i skuddlinjen din. Heldigvis kan medkameratene som du har skutt i filler gjenopplives med et lett klapp på skuldra og noen velgjørende ord. Uansett er ikke vimsingen et stort problem om du spiller sammen med venner.

Kjøretøyer er ofte en mer eller mindre gjennomført del i mange skytespill, og man kan vel kanskje si at den er mindre gjennomført i Haze. Jeg må si at jeg har vel imponert med mine mesterlige kjøreegenskaper i større grad enn det jeg presterer i Haze. Kjøretøyene føles vinglete og noe vanskelig å ha med å gjøre. Men man kommer seg gjennom kjøre-delene uten at følelsen av å ville kaldkvele noen blir faretruende stor.

Jeg føler kanskje at man skulle hatt litt mer fokus på storyen mot slutten av spillet. Jeg ble sittende med følelsen av at moralen ble skutt og drept i all krigen så derfor måtte man bare improvisere mot slutten. Jeg ble litt satt ut og følte egentlig at hele det siste brettet var tøvete og meningsløst. Det var forøvrig her jeg oppdaget mine skjulte egenskaper som healer med kniv. Nivået var overøst med døde soldater, men ved et lite knivstikk, så reste de seg brått opp og...ja...bare stod der egentlig. Ganske spooky egentlig.

Men alt tiltross, Haze et kult spill. Det er moro, både med og uten venner og det byr på en del timers underholdning. Jeg syntes det kanskje var en tanke kort, men flerspillerdelen er med på å gjøre opp for den svakheten. Er du over middels glad i skytespill er dette et spill du helt klart bør teste.

HazeHazeHazeHaze
7 / 10
+