Norsk
Gamereactor
forspill
Haze

Haze

Free Radical Design gir alle Playstation 3-eiere håp om en strålende og skyteglad juletid. Haze er under lupen!

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Foreløpig har det ikke vært mange spilltitler å rope hurra for på Playstation 3. Haze kan derimot bli konsollens første helstøpte skytespill. Xbox 360-eiere begynner å bli bortskjemte på bra spill. Ikke før de har rundet Bioshock, sitter de og tafser på Halo 3. Hva sitter Playstation 3-eierne igjen med? Vel, jeg er her for å fortelle deg om Haze, et spill som potensielt kan redde mye av Sony-konsollens ære. Til tross for at det kommer til 360-senere også.

Haze er altså ikke helt eksklusivt til Playstation 3. Det kommer både til Xbox 360 og pc, men disse utgivelsene har blitt nedprioritert i forhold til PS3, og foreløpig er det ikke fastsatt noen utgivelsesdato for de to andre versjonene. Dermed kan Playstation 3 folket for en gangs skyld meske seg med en real actiongodbit lenge før alle andre. Og det var jammen meg ikke et sekund for tidlig.

Handlingen i Haze er satt til en tredagers periode i 2048. Førti år frem i tid, er menneskene åpenbart ikke så glad i globale militærsamarbeid, som NATO eller FN. I stedet har det private selskapet Mantel Global Industries tatt over kontrollen. Du inntar rollen som soldaten Shane Carpenter, på MGI sin side, og ditt oppdrag er å slå ned på opprørerne i Sør-Amerika.

Mantel Global Industries har i sin kamp mot opprørerne utviklet kjemikaliet Nova-Keto-Thyrazine, eller Nectar, som det også blir kalt. Stoffet gis til soldatene som et slags kosttilskudd, slik at de blir smartere og tøffere. Det blir lettere å se fienden, siktet blir semiautomatisk og soldatene kan også løpe raskere. Men Nectar har også flere bivirkninger, og en av dem er at soldatene undervurderer fienden, i tillegg til å bli blind for enkelte detaljer. Soldatene kan ved for mye bruk av Nectar ikke lenger se forskjell på fiender og allierte, i tillegg til at døde personer blir usynlige.

Dette er en annonse:

Det blir også klart at virkeligheten, slik soldatene oppfatter den, definitivt ikke er så idyllisk som de først hadde trodd. Dette oppdager Shane i det militæruniformen hans slutter å fungere, og hjelmen hans åpnes. Et nitrist, grått landskap, preget av fattigdom og nød, kommer til syne. Men så fort han får fikset hjelmen sin igjen, blir verden fargerik og idyllisk.

Både Mantel-soldatene og opprørerne har med andre ord styrker og svakheter i kampen mot hverandre. Nectar er som sagt viktig for MGI, men overdosering kan føre til uheldige bivirkninger. Dette utnytter opprørerne til sin fordel, blant annet ved å dynke granater og kniver i stoffet. Mantel-soldatene tror plutselig de løper rundt på en sydhavsøy, og de ender opp med å skyte hverandre, i stedet for opprørerne. I tillegg til dette kan opprørerne også legge seg på bakken og spille død, slik at de blir usynlig for MGI-styrkene. På den måten kan de senere gå til overraskelsesangrep, og sette ut flere Mantel-soldater.

Disse effektene er sentrale i singelplayer delen av spillet, men samtidig kan vi ikke unngå å tenke på hva dette vil ha å si for multiplayer-kampene. Haze støtter opptil 24 spillere, og slik det fremstår nå virker styrkeforholdet mellom Mantel-soldatene og opprørerne svært balansert.

Utviklerne Free Radical Design er godt kjent blant mange spillere, blant annet ved å gjøre seg bemerket som utviklerne av TimeSplitters-serien. Timesplitters ble vel aldri de helt store salgssuksessene, men fikk kultstatus blant mange av de som endte opp med å kjøpe dem. Innovativt gameplay, morsomme historier, og et leveldesign som er klassikerne i sjangeren verdig. Vi i Gamereactor-redaksjonen er blant de som har brukt alt for mange timer på spillene i serien.

Dette er en annonse:

Men historien går lenger tilbake enn som så. Spilldesignerne David Doak, Steve Ellis, Karl Hilton, Graeme Norgate og Lee Ray var hjernen i Rare, inntill 1999. Dette betyr at teamet var hovedarkitektene bak de legendariske spillene GoldenEye 007 og Perfect Dark til Nintendo 64. Med disse spillene i bagasjen er det lov å forvente kvalitet.

Rent visuelt ser Haze svært lovende ut. Spillet tar i bruk Free Radical Designs egenutviklede grafikkmotor, og denne støtter blant annet sanntidsgenerering av lys og skygge, i tillegg til high dynamic range. Til tross for disse spektakulære effektene ser vi at animasjonene ikke er ferdigutviklet, og skifte av våpen er for eksempel ikke animert i det hele tatt. Dette forventer vi derimot vil endre seg i den ferdige utgaven av spillet.

Haze ble opprinnelig annonsert på E3 messen i 2006. På den tiden ble det sagt at spillet skulle komme til Xbox 360, Playstation 3 og PC i løpet av sommeren 2007. På Sonys pressekonferanse under årets E3-messen, ble det derimot klart at spillet var utsatt til vinteren, og at det nå skulle utvikles eksklusivt til Playstation 3. Nå har det imidlertid blitt sagt at det er mulig at spillet også kommer til Xbox 360 og til pc, men det finnes ingen informasjon om utgivelsesdato. Enten blir det eksklusivitet eller så blir det et langt vindu. For Sonys del kan dette vise seg å ha vært et sjakktrekk av de sjeldne. I kampen mot Microsofts stadig mer solide portefølje av skytespill, kan Haze vise seg å være et av Sonys viktigste våpen.

HazeHazeHazeHaze
HazeHazeHazeHaze
HazeHazeHazeHaze

Relaterte tekster

HazeScore

Haze

ANMELDELSE. Skrevet av Richard Imenes

Richard har dopet seg på Nektar og løpt rundt i en drakt som får han til å se ut som en sint veps. Men liker han Haze?



Loading next content