Norsk
Gamereactor
forspill
Heavenly Sword

Heavenly Sword

Sjekkeregel nummer en: ikke spøk med rødhårede jenter - spesielt ikke når de har et sverd på ryggen, det kan være farlig...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Det er lenge siden vi sist hørte noe fra de britiske utviklerne Ninja Theory og deres svært lovende spill Heavenly Sword til Playstation 3. Med unntak av en kort opptreden i den überkule serien Heroes (som er redaksjonens favoritt akkurat nå), har vi ikke sett snurten av spillet på flere måneder.

Heavenly Sword gjorde sterkt inntrykk på E3 for to år siden, og spillet fortsatte å imponere på fjorårets Tokyo Game Show. Siden den gang har spillet vært i blackoutfase, og vi ble veldig overrasket da vi av Nordisk Film ble invitert til London for å være blant de første i verden til å teste spillet selv.

Heavenly Sword representerer en sjanger med tydelig japanske røtter, og inspirasjonen er hentet fra filmer som Hero og Crouching Tiger, Hidden Dragon. Se for deg et massivt landskap med enorme fjell, dype fossefall og buddhistiske templer i umiddelbar nærhet, og du nærmer deg den visuelle presentasjonen i Heavenly Sword. Alt er i utgangspunktet veldig harmonisk, og morgenstunden har åpenbart fått mye gull i munnen. Det ville derimot vært kjedelig hvis spillet kun dreide seg om sjelefred og nirvana, og Ninja Theory har gått en lang vei for å skape et spillunivers hvor spesialtriks og combokills er det som virkelig kurerer gruff.

Historien i spillet handler om hevn, mot og ære - eller B-gjengens grunnverdier om du vil. Profetiene har fortalt at klanens leder, skal få en sønn, som vil føre dem til deres rettmessige plass i himmelen. Men når det viser seg at lederen i stedet får den rødhårede lille jenta Nariko, tviler de fleste på at spådommen går i oppfyllelse. Nariko er derimot så fylt av temperament og hat, at hun velger å gi seg ut på sitt eget personlige korstog, i det faren blir drept av en blodtørstig rival.

Dette er en annonse:

I kampen mot den onde kong Bohan og hans enorme hær, har Nariko fått kloa i et svært mektig sverd. Det er faktisk så mektig at hun alene kan kjempe mot flere tusentalls soldater, og fremdeles være dem overlegen. Ulempen er at de som bruker sverdet vil dø i løpet av noen timer etter at de først fikk tak i det. Alt ligger altså til rette for et dilemma av den uløselige sorten - jo mer du dreper, desto nærmere døden vil du selv komme. Men uten sverdet vil du uansett ikke overleve.

Som en morsom, og ikke så rent liten detalj, har Andy Serkis, bidratt sterkt til utformingen av kong Bohan. Andy Serkis er bedre kjent som mannen bak Gollum og King Kong. Gjennom en avansert form for motion capture kommer figurenes indre liv til syne, på en måte som vi aldri tidligere har sett i et dataspill. Borte er de tomme og følelsesløse dataansiktene, som ikke gav spilleren noe feedback på karakterenes sinnsstemning.

I presentasjonen fra Ninja Theory fikk vi først muligheten til å teste et brett hvor målet var egenhendig å ta knekken på 400 mann, for deretter å destruere en enorm katapult i løpet av to minutter. Som en liten starthjelp får du begynne med en vanvittig bazooka. I det du fyrer av, flyttes kameraet til toppen av raketten, slik at du manuelt kan fjernstyre den inn i hordene av soldater. Styringen skjer via tiltfunksjonen på Sixaxis-kontroll, og er du heldig vil eksplosjonene ta med seg et femtitalls soldater av gangen. Moro. De fem rakettene du har til rådighet blir fort brukt opp, og du må i stedet ty til det virkelige håndverksarbeidet - slakting av soldater med sverd. En konstant strøm av soldater angriper deg, mens du pløyer ned alt som er i din vei, ved å hamre løs på kontrollen. Angrepene er som sedvanlig raske og svake, eller trege og kraftige. Det er med andre ord ikke så veldig mye originalitet å spore, og hack'n slashsjangeren har jo bokstavelig talt slått begge veier tidligere.

Etter det vi har sett satser Ninja Theory med Heavenly Sword beinhardt på action. Vi blir derimot lovet at de massive slagene vil bli avbrutt av mer rolige sekvenser med utforsking av omgivelser og løsing av forskjellige gåter. Til nå har vi ikke sett noe av dette, og vi får for all del håpe at utviklerne holder ord. Mangel på variasjon kan bli spillets største svakhet, og i stedet for å ende opp som det nye Ninja Gaiden eller God of War, får vi en blåkopi av erkekjedelige og sørgelig repeterende Ninety Nine Nights. I tillegg til rene kamper, vil du også komme opp i en rekke QTE-sekvenser. Dette innebærer at du må trykke på riktig knapp til riktig tid, for eksempel for å holde balansen og skli fra et stort tau til et annet. Overgangen fra frenetisk trykking, til presisjonstrykking kan være ganske stor, og selv mislyktes jeg to ganger i et forsøk på å klatre opp og ødelegge en stor katapult.

Dette er en annonse:

Brettet vi testet var en litt eldre kode, og teksturer og framerate virket lite optimalisert. Det samme gjaldt fysikken. Til tross for dette, har spillet en visuell presentasjon som selv nå er imponerende. Mer enn noe annet er det den kunstneriske stilen som er så tiltalende. Spillet skal etter planen slippes i september, og innen den tid vil vi garantert høre mer fra den lettkledde feministen Nariko.

Heavenly SwordHeavenly SwordHeavenly SwordHeavenly Sword
Heavenly SwordHeavenly SwordHeavenly SwordHeavenly Sword
Heavenly SwordHeavenly SwordHeavenly SwordHeavenly Sword

Relaterte tekster

Heavenly SwordScore

Heavenly Sword

ANMELDELSE. Skrevet av Martin Rosmo Hansen

God of War og Kratos får en kvinnelig utfordrer i Heavenly Swords Nariko. Martin har inntatt rollen som den hissige rødtoppen!



Loading next content