Hellboy: The Science of Evil

Hellboy: The Science of Evil

Mike Mignolas antihelt er klar for kinosalene, og samtidig slippes det nyeste spillet om den rødhudede demonen. Vi har testet, og er egentlig ikke særlig overrasket...

Jeg er en kjempestor fan av Mike Mignola. Jeg har lest Hellboy-serien i mange år nå og har blitt kjent med det herlige mystiske universet hvor vår rødhudete helt etterforsker mytos og paranormale saker verden rundt. Mike Mignola henter inspirasjon fra folkesagn og legender og spinner historier rundt dem hvor han også har en tendens til å legge til en gruppe okkulte, scientologiske og ofte psykopatiske nazister med drømmer om å legge verden i grus.

Relativt korte informative eller kjappe dialoger med mye vekt på det visuelle bifaller hver rute med Mignolas svært unike stemningsfulle strek. Hver rute er en fryd for øyet og formmessig er det noe av det peneste som har blitt laget innen tegneserieverdenen.

Da jeg fikk Hellboy: The Science of Evil til Xbox 360 i posten åpnet jeg pakken ganske så spent, men samtidig litt skeptisk. Hadde hørt noen rykter om dette spillet og sett noen screenshots. Jeg satte spillet i boksen, skrudde volumet høyere enn når jeg skal se horrorflicks, og satt meg - i følge alle foreldre der ute - farlig nær TVen min.

The Science of Evil er basert mer på filmene om Hellboy, enn den opprinnelige tegneserien. De har på et vis forsøkt å flette sammen Hellboys tegneserieunivers og filmunivers, med Ron Perlman fra filmene som Hellboys stemme. Not too shabby, tenkte jeg.

Jeg gikk rett på. Og etter den første timen følte jeg at det eneste gleden jeg fikk ut av dette var å se de små, men heldigvis mange cutscenene som knytter sammen handlingen mens man spiller. Det var ikke så verst å banke opp små besatte dukkemenn i begynnelsen, men herregud da mann! Det blir uendelig ensformig å banke opp hundrevis av disse mellom hvert eneste vendepunkt i den utvannede historien. Jo, for historien, som jeg var nesten genuint interessert i å følge, forsvinner helt av at man bare må prøve å holde seg i live mens man sloss mot hundrevis av disse krabatene - for å så sloss mot enda flere hundrevis av disse krabatene.

Man kan plukke opp det meste i landskapet rundt seg og bruke som slagvåpen eller kastevåpen. Og så har man selvsagt Hellboys trofaste kanon i venstre lanke. The Samaritan. Du kan samle opp og lage forskjellige typer ammunisjon utover i spillet, og det er viktig å hele tiden velge riktig ammunisjon til de ulike demonene og skapningene. Dessverre er dette bare én av mange gode ideer som ikke fungerer så bra som de burde...

Jeg hadde ikke særlige store forventninger, men samtidig så håpet jeg på en minneverdig spillopplevelse. Det ble det ikke. Jeg ble fort lei av de repetitive beat-em-up sekvensene, og noen ganger var det en kurve på vanskelighetsgraden som ikke hang sammen med resten av spillet. De få hintene du får er vage, og alt i alt var spillet for kort. Filmsekvensene og det lille du får av handling er nok for en Hellboy-fan til å fortsette å spille, men når du legger sammen alt dette til virkelig betydningsfull substans, hadde jeg gjettet at vi var en tredjedel inn i spillet når det tok slutt.

Grafikken virker litt schizofren, noen ganger er det veldig ok grafikk, og man kan elske eller hate de cinematiske kameravinklene som spillet velger underveis. Og andre ganger virker det som dette er laget for Nintendo 64 med expansion pack.

Spillet blir utgitt i sammenheng med den nye filmen, men de to har ikke særlig annet til felles enn karakterene. Som jeg har nevnt tidligere, mange gode ideer, men det er for lite å hente i dette spillet for andre enn ekte Hellboy-fans, som står i fare til å bli enda mer skuffet. Særlig når man finner ut at Del Toro og Mignola har hatt en finger med i spillet. Hellboy gjør seg best på papir. Hellboys karakteristiske kjenningsfrase oppsummerer egentlig denne spillopplevelsen ganske greit: Oh, crap.

Hellboy: The Science of EvilHellboy: The Science of EvilHellboy: The Science of EvilHellboy: The Science of Evil
03 Gamereactor Norge
3 / 10