En salve varmt bly fra forsvarstårnet jeg satte opp sveiper over landskapet - jeg hiver meg ned på bakken, men en av de andre Helldiverne faller. Det er bare to av oss soldater igjen men skipet som skal frakte oss bort fra planeten er heldigvis bare ett minutt unna. Jeg kommer meg på beina igjen og fyrer løs mot insektene. En sliten lyd fra våpenet signaliserer at magasinet nesten er tomt. Det gjelder å holde seg rolig og bruke hver eneste kule fornuftig før jeg lader om. Derfor legger jeg ikke merke til den runde skyggen som vokser under bena mine. Jeg rekker knapt å tømme magasinet før jeg knuses av en romkapsel som treffer bakken. En ny Helldiver har stupt ned for å hjelpe oss.
Klumsete lagkamerater, leveranser av utstyr og andre strategiske verktøy man kan bruke for å få overtaket er minst like farlige som de tre fiendtlige rasene man sloss mot i Helldivers. Disse tre er insekter, cyborger og ‘Iluminate', som minner om Protoss fra Starcraft). Det er derfor i de kaotiske situasjonene som oppstår når du må kverke fienden samtidig som du unngår å bli meid ned av malplasserte "vennlige" maskingeværtårn eller lagkamerater, at Helldivers skinner.
Noe av det særegne med denne intergalaktiske kampen er at den utkjempes sammen med tusenvis av andre spillere. Hver av de tre frontene (én for hver fiendetype) flyttes etter hvert som du og andre spillere erobrer planeter ved å gjøre oppdrag. Disse kan være å ta over et område eller aktivere antiluftskyts som forhindrer fienden fra å lande på planeten. Hver seier er med på å presse fienden tilbake til sine hjemplaneter, hvor de til slutt kan knuses. Når hver av de tre fiendene er utryddet, begynner krigen på nytt.
Det krever trolig tusenvis av oppdrag før fiendenes hjemplaneter er erobret, men erfaringspoengene du får underveis gir motivasjon til å fortsette kampen. Etter hvert som du stiger i gradene får du tilgang til kraftigere våpen og strategiske hjelpemidler, som ekstra ammunisjon, evnen til å gjenoppliver lagkamerater eller mekaniske kjøretøy. Du får også forskningspoeng som du kan bruke til å oppgradere våpen eller nevnte hjelpemidler med, eksempelvis en oppgradering til maskingeværtårnet som lar det skille mellom deg og fienden.
Hver verden du besøker er unik, eller i alle fall er landskapet generisk nok til at du neppe kjenner igjen en planet du har vært på tidligere. Etter en stund begynner du likevel å innse hvor repetitivt spillet er, og at det ikke kommer nye oppdrag. Hver gang du lander på en planet skal du ta over et område, eller aktivere noe utstyr, eller frakte noe fra én side av kartet til en annen før du sender signal opp til romskipet for å bli hentet. Så må du holde ut i litt over et minutt før den intergalaktiske taxien ankommer. Det er moro de første gangene, men jeg savner mer variasjon her. Dersom du spiller alene blir du dessuten ekstra fort lei, men heldigvis kan andre spillere når som helst falle fra himmelen i romkapsler (med mindre du endrer innstillingene). Opptil fire Helldivers kan spille sammen, og det er mer enn nok til å skape et deilig kaos.
At nye spillere finner veien inn til ditt spill fungerer sømløst, men dessverre er det ikke lite lett å bli med på andres oppdrag selv. Du får opp en liste over pågående oppdrag du kan velge mellom, men problemet er at andre spillere tilsynelatende sitter med samme liste, slik at du må konkurrere med tusenvis av andre om å være først ute. Gitt at du sjelden bruker mer enn ti minutter på et oppdrag virker det unødvendig å gi spillerne hårfin kontroll over hvilken planet de skal besøke. Hiv oss heller inn i et vilkårlig oppdrag, slik at vi får gleden av sprenge både insekter og lagkamerater som ikke dukker i tide, hver gang.
Den nye konsollgenerasjonen har gitt oss forbedret grafikk og muligheten til å låne bort kontrollen til venner i andre verdensdeler. Samtidig lar færre og færre spill oss samle vennegjengen foran samme TV. Det må nevnes at oppdragene i Helldivers er repetitive og landskapene generiske, men dersom du klarer å samle opp til fire venner i sofaen eller finner en oppegående gjeng med fremmede på nett, vil dere få en krevende og ofte morsom opplevelse. På egenhånd går det derimot fort over i det kjedsommelige.