Det siste året har stått for stengingen av flere utviklerstudioet. Med studio som Bioware og Visceral har mange av disse også fått en god del oppmerksomhet i pressen. Nå rammer ikke dagens nyheter like store studioer, men er fortsatt trist å se.
Nå kan nemlig Runic Games, skaperne av Torchlight og nylansert Hob, fortelle at de må stenge dørene. Grunnen er at utgiverne i Perfect World Entertainment ønsker å fokusere mer på den stadig mer populære "games as a service"-trenden, noe som går mot det enspillerfokuserte Hob.
Som om det ikke var nok har de også bestemt seg for å nærmest stenge dørene hos Gigantic-utviklerne i Motiga siden spillet har vært langt unna å oppnå de ønskede resultatene. Nå er det kun et fåtall personer som får bli for å holde serverne i gang og tilby støtte til spillerne.
Her har vi altså to nye eksempler på at store deler av spillindustrien må begynne å tenke over hva de bruker penger på under spillutviklingen, og kanskje prioritere litt annerledes.