Hotel Transylvania

Hotel Transylvania

Dracula sitt nybygde hotell er paradis på jord for spøkelser og monstre, men hvor morsomt er det for oss mennesker?

Hva om monstre er like redde for oss, som vi er for dem? I den animerte komedien Hotel Transylvania møter vi en forsiktig og overbeskyttende Dracula som bygger et fryktinngytende fem-stakers hotell der han og hans datter skal kunne leve i fred fra illsinte mennesker. Freden blir dessverre kortvarig, og det varer ikke lenge før en ung mann står på døren.

Uten å være blant de mest lettskremte må jeg innrømme at det gikk noen grøss gjennom kroppen min da jeg så filmens rolleliste. Kevin James, Selena Gomez, Cee Lo Green, Andy Samberg og ingen andre enn Adam Sandler som selveste Dracula. Spesielt sistnevnte skuespiller er beryktet for å ta på seg roller i middelmådige filmer og håpløse komedier. Spøkelser og vampyrer kan jeg tåle, men tanken på en barnevennlig Adam Sandler-komedie gir meg mareritt.

Hotel Transylvania

Etter filmen var ferdig og rulletekstene hadde gått sin gang kunne jeg imidlertid puste lettet ut. Hotel Transylvania kommer ikke til å hjemsøke drømmene mine til evig tid. Tvert imot er det en svært ordinær komedie med et par gode vitser, et sympatisk figurgalleri og en stor dose popkulturreferanser.

Humoren i filmen minner om Dreamworks sine Shrek-filmer, og i øyeblikkene Hotel Transylvania virkelig glimter til er filmen nesten på høyde med det grønne trollet. Men akk, det varer ikke. Flau humor og noen virkelig skrekkelige scener river ned sjarmen resten av filmen bygger opp, og det som kunne vært en tolerabel filmopplevelse for hele familien vil nok bli småpinlig for de fleste som er et godt stykke oppe i tenårene eller eldre.

Hotel Transylvania

Kvaliteten på animasjonen er det i det minste lite å utsette på. Det er gjort en god jobb med de fargerike omgivelsene, så vel som med Draculas monstervenner. De virker nesten levende. Et inntrykk som styrkes av brukbart stemmeskuespill både på norsk og engelsk.

Ikke hør på Dracula. Det er absolutt mulig for oss mennesker å trives på hotellet hans. Jeg kan ikke si jeg storkoste meg, men jeg trakk på smilebåndet ved et par anledninger og føler meg ikke som noe monster av den grunn. Hotel Transylvania forsøker å appellere til alle aldersgrupper, men glemmer de eldre etter hvert. Draculas hotell er med andre ord først og fremst et brukbart feriested for de litt mindre.

5 / 10
+
Skremmer kanskje bort de eldste, men morsom for de minste