Cookie

Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Gamereactor
hardware-tekster

HP Reverb G2 - VR HMD

Odd Karsten har testet HP Reverb G2. Er det noe bra?

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

HP har kommet med en ny revisjon av Reverb-hodesettet sitt. Med flere utvendige kameraer for forbedret sporing av kontrollene hevder de opp til 30% bedre sporing under midjen. Den hodefestede displayenheten kan skilte med 2160 x 2160 piksler per øye. Noe som er oppriktig imponerende, da en må opp i Pimax 8K-territorium for å ha mer. Men har de klart å pakke dette sammen på en okay måte? Men først og fremst: Spesifikasjoner!


  • Oppløsning: 2160 x 2160

  • Oppdateringsfrekvens: 90 Hz

  • Full RGB Stripe (3 subpiklser per piksel)

  • Synsfelt: 98° horisontalt, 90° vertikalt, 107° diagonalt

  • Justerbar pupillavstand: 60-68mm (manuellt, via spak på undersiden av HMDet)

  • Vekt: 498g inkl. hodestroppen

  • Sporing: 6 frihetsgrader via 4 integrerte kameraer

  • Støtter ikke basestasjoner, øye- hånd- eller kroppssporing.

  • Mykvare: Windows Mixed Reality

Unboxing (avboksing? de-esking?)

HP Reverb G2 - VR HMD

Eska er kompakt og fin, og inni er HMDet møysommelig innpakket i en tøypose.

Dette er en annonse:
HP Reverb G2 - VR HMD

Førsteinntrykket er at det er ufattelig lett. Men sammenlignet med min egen HTC Vive er den faktisk 30 gram tyngre! Det HP har gjort riktig her er at vekten er flyttet litt nærmere hodet. Det er ikke mye, men etter en lengre spillesesjon merkes det.

HP Reverb G2 - VR HMD
Dette er en annonse:

Videre ned er kontrollene, kabler, og et par småduppeditter. (Overganger og slikt)

HP Reverb G2 - VR HMD

Noe er... feil dog. Heldigvis som erfaren nerd har jeg en skuff full av kabler og finner en som passer strømadapteren. Jeg priser meg lykkelig for at de fleste moderne adaptere er kompatible på tvers av strømnett.

HP Reverb G2 - VR HMD

Sånn, fikset!

HP Reverb G2 - VR HMD

Nå er det på tide å koble HMDet til PCen. Windows gjenkjente hodesettet og satte i gang med installasjonen av Windows Mixed Reality. Ettersom jeg allerede har et VR-setup prøvde jeg å gå rett inn i et spill så fort installasjonen var ferdig. Som en liten advarsel til dere som måtte kjøpe HP Reverb G2 - gjør dere ferdig med introduksjonen i WMR. Det holder ikke å bli ferdig med kalibreringen! Det tok meg en halvtime med frustrasjon over hvorfor spill ikke kjørte før jeg hoppet tilbake til, og fullførte, WMR-introduksjonen hvorpå problemet løste seg.

HP Reverb G2 - VR HMD

Kontrollene bruker vanlige AA-batterier, noe som er litt merkelig. Siden HMDet kun er til bruk sammen med en dedikert PC forventet jeg oppladbare kontrollere. Nuvel! Det er uansett alltid gøy å se hvilket merke med batterier som følger med elektronikk. I dette tilfellet det berømte "KTS" som jeg aldri har hørt om.

HP Reverb G2 - VR HMD

Det som ikke er gøy derimot, er plastikken som har blitt brukt for å beskytte de blanke bitene av kontrollerne. Jeg slet noe enormt med å få de av, og endte opp med å måtte bruke hobbykniv for å skjære av restene. Siden plastikken gikk ned i og bak avtrekkerne var det ikke et alternativ å bruke de med plasten på. Et lite minuspoeng for dette.

Selve opplevelsen

For deg som ikke har VR-fyrtårn fra før er det mektig kjekt at HP Reverb G2 kan spore innenfra og ut. Det er ikke den beste sporingen, men det er enkelt. Man slipper også å bruke tid på å sette opp fyrtårnene. Ulempen med dette er at sporing lavt og nær kroppen er et problem. Systemet sliter også veldig med sporing på Z-aksen (at man lener seg forover). Man er også avhengig av kontrollerne, da HMDet bruker disse for å orientere seg til en viss grad. Kjempemessig for dere som vil spille litt mer standard-spill, men jeg skulle ønske det også var mulig å spore via fyrtårn. Kontrollerne er behagelige og sitter godt i hånda. Plasseringen av knappene og stikkene funker svært bra, og skulle jeg hatt noe som helst å ønske meg var det en berøringsoverflate for scrolling og lignende. Om du allerede har kontrollere som du liker kan du bruke disse via et program som heter MixedVR - du kan lese mer om det via denne linken.

Oppløsningen på HMDet er hinsides alt jeg har opplevd til dags dato. Meterene i cockpiten på flyet mitt som tidligere har vært en uklar suppe var plutselig leselige. Det er vanskelig å forklare det uten å ha brukbare bilder å vise til. Men om du husker overgangen fra SD- til HD-TV var det omtrent slik. Jeg må zoome inn for å kunne lese tall på min HTC Vive, noe som ikke lenger er nødvendig med HP Reverb G2. Det er ingen "screen door effect" som jeg kan legge merke til heller. Det kobles til PCen via en kombi-kabel som munner ut i DisplayPort, USB-C og en strømkabel. Sistnevnte kan plugges enten i adapteren som følger med, eller man kan bruke en standard HP laptop-lader om man har en liggende.

Når det kommer til festesystemet er det dessverre mye å utsette på. Istedenfor et hjulsystem man kan skru på for å justere hvor stramt det sitter har HP gått for et borrelås-system. Det er vanskelig og finjustere, samt at alt av hår man skulle ha på hodet setter seg altfor lett fast i krokene. Jeg beklager, men jeg er ikke villig til å barbere av meg håret for å slippe å bli lugget av et HMD. Her kunne de kostet på seg noe tilsvarende HTC sitt Deluxe Audio Strap.

Ståa er annerledes i lyd-land. De har fått hjelp av Valve og bruker tilsynelatende akkurat samme øreklokker. Lyden funker faktisk ganske bra, og er på et sært vis ikke veldig hørbar om man ikke har klokkene posisjonert akkurat over ørene. Hvordan Valve har fått til dette vites ikke, men det rimer nok på "mvart snagi"!

Ellers er kanskje den største svakheten for meg hvor tett knyttet hodesettet er til Windows Mixed Reality. Hovedbrunten er at VR-spillene mine (altså alle) er på Steam. For å få tilgang til de er jeg tvunget til å gå gjennom WMR og navigere meg i et stort upraktisk VR-rom. Der må jeg deretter gå gjennom et par menyer for å kunne starte et Steam-spill gjennom WMR. Dette istedenfor å kunne klikke på spillet i Steam (eller SteamVR, som har et betraktelig bedre brukergrensesnitt), ta på meg HMDet, og spille. Heldigvis gikk det relativt enkelt å installere driveren som lar meg bruke Reverb G2 med SteamVR.

Alt i alt er dette et kjekt HMD med fantastisk oppløsning. Svakheter med sporingen, og at jeg ikke kan bruke det uten kontrollerne gjør det dog vanskelig for meg å velge det da jeg hovedsakelig bruker VR til sim-spill. (Jeg har et HOTAS-oppsett som lar meg bruke alt jeg trenger uten å ta hendene fra kontrollene). For andre VR-spill hvor man bruker kontrollene er opplevelsen 90% så bra som med fyrtårnsporing, og jeg antar at de fleste vil være fornøyd. Det gjør meg direkte vondt at HP Reverb G2 ikke passer mitt bruksområde, for bildeopplevelsen var suveren. Jeg får bare smøre meg med tålmodighet til et HMD med fyrtårnsporing (og helst uten det tette båndet til WMR) kommer ut.

07 Gamereactor Norge
7 / 10
+
Bildekvaliteten er superb, velbalansert vektmessig, komfortable kontrollere
-
Ingen fyrtårn-sporing, WMR er irriterende
overall score
er vår karakter på tvers av Gamereactor-nettverket. Hva er din? Dette er gjennomsnittskarakteren i alle Gamereactor-landene


Loading next content