I forrige uke var Gamereactor med på en presentasjon av GRIS til Nintendo Switch på Espacio Solo i Madrid, og der fikk vi muligheten til å slå av en prat med 'tech director' Adrián Cuevas. Han har tidligere jobbet for Ubisoft Montreal, og snakket med oss om hvordan det er å jobbe for et langt mindre studio som Nomada Studio, og hvordan det er å skulle lansere en mindre og langt mer personlig tittel som GRIS. Og hva betyr egentlig den tittelen? Er det et akronym av noe slag?'
"Gris could be a name of a person [som hovedpersonen], the name of the colour [grå på spansk], and we start with black and white, so it just made perfect sense. Conrad [Roset] knew he wanted to make a game that was very artistic. He had it very clear that one of the mechanics had to be to discover colours, unlocking colours. And he really wanted to start with black and white", sa Adrián.
Hjernen og hoveddesigneren bak spillet, Conrad Roset, er en kjent spansk kunstner og illustratør, og det er hans visuelle stil som preger GRIS. Men Nomada har også latt seg inspirere av andre ting som klassisk kunst, Moebius, Disney-filmer, Studio Ghibli og andre spill som Cuphead, Ori and the Blind Forest og Journey, til tross for at flesteparten av dem "never worked in videogames", men kommer fra andre områder, som kunst og illustrasjon.
I intervjuet snakket vi også om hvordan forskjellige kapitler i historien har forskjellige farger, hvordan de droppet en kjolebasert mekanikk og hvordan de jobber ut ifra et storyboard, på samme måte som de gjør med animerte filmer.
"It's almost like making a movie. Every frame you see has been hand-drawn digitally - we even briefly thought about doing it on paper and then scanning it but it was too much. But yeah, everything has been hand-drawn frame by frame, then it has been coloured. We have had probably 80% of the people in the studio working on the art and animation. Almost everybody!"
Helt til slutt spurte vi om et spill om sorg kunne hjelpe andre "grå" mennesker, og kanskje oppmuntre dem.
"The story is subtle, but we didn't want to explain it completely, because at the end of the day what we want you is to feel what Gris is feeling", sa Adrián. "And we don't know if this is going to happen, but we'd love that people who are in similar situations see the feeling that Gris is feeling and how she overcomes it. So we hope that, as well as we transmit the melancholic feeling at the beginning, we hope that at the end they feel the same way as Gris could feel".
GRIS kommer til PC og Nintendo Switch den 13. desember. Er dette et spill du ser frem til?