Norsk
ARTIKKEL - SPONSET INNHOLD

Hva er NVIDIA DLSS 3 og hvordan virker det?

De nye kortene i RTX 40-serien kommer med DLSS 3 og vi gir deg en oversikt over de enorme FPS-forbedringene du kan få.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt

Med lanseringen av den nye Ada Lovelace-arkitekturen introduserte NVIDIA verden for nye grafikkort, spesielt RTX 4090 som er beryktet for sin evne til å drive alle spill på markedet i fullstendig flytende 4K 60 FPS.

Men en kanskje viktigere nykommer til PC-gamet er maskinvareendringene i RTX-serien som gjør at DLSS kan oppgraderes til versjon 3, noe som gir deg mye mer FPS uansett hvilken variant av RTX 40-serien du ønsker å anskaffe.

Hva er DLSS i utgangspunktet?

Deep Learning Super Sampling er en bildeoppskalering, der en ramme i spillet ditt gjengis med en lavere oppløsning for deretter å få den vist med høyere oppløsning, med systemet som gjetter på hvordan de manglende pikslene ser ut ved hjelp av maskinlæring. Dette oppdateres via de nye driverne for NVIDIA-grafikkort, og AI i Tensor-kjernene - dedikert maskinvare - læres hvordan man kan beregne og forutsi hvordan pikselen skal se ut. Dette er mindre intensivt enn selve gjengivelsen, og øker dermed antallet bilder som vises per sekund i forhold til hva kortet er i stand til å gjøre når det gjengir hver enkelt piksel i en ramme. Med andre ord gjør den en kvalifisert gjetning basert på både nåværende og tidligere gjengitte rammer. Dette er også kjent som Super Resolution, og har vært en av de mest kjente egenskapene til NVIDIA RTX-serien med grafikkort, da den lar systemer som bruker inngangs- og middelklasseskort prestere på et mye høyere nivå og med mye flere bilder per sekund enn kort på det ytelsesnivået normalt tillater. For tiden støtter mer enn 200 spill og apper DLSS.

DLSS 2 begynte å bruke AI via Tensor Cores på grafikkortet som muliggjorde Temporal Anti-Aliasing Upscaling (TAAU) for å hente data fra underpikslene til tidligere bilder for å sikre detaljer og kraftig redusere forvrengning i bildet. Dette høres kanskje rart ut, men å redusere forvrengning i det oppskalerte bildet er avgjørende for bildetroskap og kvalitet. Slik får du også skarpe, klare rammer i stedet for gromsete med piksler og kanter som virker grøtaktige i stedet for skarpe og presise.

Hva med DLSS 3 da?

Med DLSS 3 er kraftfull databehandling mulig, men også bruk av nye maskinvarekomponenter som bare finnes i de nye RTX 40-kortene der hovedinnsatsen er Optical Flow Accelerator. Som navnet antyder, bruker den teknikken for generering av optiske flytbilder som tar to eksisterende rammer, og gjengir en ny ramme mellom de to fra bunnen av, noe som muliggjør flere rammer og en jevnere overgang mellom to eksisterende rammer. Du får derfor ikke bare "nye" piksler, du får en helt ny ramme. Til tross for å gjengi hele rammer, er den fortsatt mer effektiv enn brute-gjengivelse på et mer grunnleggende nivå, og dermed lindrer både CPU og GPU på et mer praktisk nivå.

Det er for tiden 41 spill som kan bruke, eller snart vil få en DLSS 3-kompatibel oppdatering, med mange flere på vei, ettersom mange utviklere har benyttet muligheten til å forbedre Ray Tracing i spillene sine på grunn av den kraftig forbedrede Ray Tracing-ytelsen sammenlignet med forrige generasjons grafikkort. Et godt eksempel på dette er Cyberpunk 2077, hvor ikke bare komplekse skygger har forbedret seg betraktelig, men også bildehastigheten har forbedret seg mye i 4K som vist i videoen nedenfor

HQ

Siden DLSS 3 genererer nye rammer, effektivt uten å bruke og involvere spillet, vil det øke ytelsen der spillet er belastende, og er derfor begrenset av både GPU og CPU. Dette vil spesielt gi forbedringer i tilfeller der mye av gjengivelsen gjøres på CPU-nivå, dette er vanligvis spill som er fysikktunge eller har store verdener.

Her er et eksempel på hvilken forskjell det gjør i et av de mest krevende moderne spillene, Microsoft Flight Simulator som bruker et avansert spillsystem med DDR5-minne og to Gigabyte Gaming OC-kort, det ene er RTX 3090-versjonen, det andre den nye RTX 4090-versjonen som kan kjøpes her.

HQ

NVIDIA Reflex er et system som nå er integrert i DLSS 3. Det har levd et eget liv som separat programvare og er mest kjent i pro gamer-miljøer hvor RTX 20- og 30-serien har hatt fordelene i mange år. Den analyserer hele systemet ditt fra du klikker med musen til pistolen din skyter på skjermen, og kan redusere hele systemets latens - og er fullt kompatibel med eldre NVIDIA-grafikkort og er helt gratis.

3D Benchmark har laget en helt ny Benchmark for å måle DLSS 3-ytelsesforbedring. Den faktiske ytelsesforbedringen i spill kan imidlertid være alt fra 2x-4x, men varierer mye avhengig av spillet, jo mer komplekse skygger, lys og refleksjoner er, jo mer ytelsesforbedring man oppleve.

HQ

Fordi all AI og maskinlæring skjer sentralt hos NVIDIA, vil kortytelsen din kontinuerlig oppdateres over tid hver gang du oppdaterer driverne, og spillutviklere trenger bare å implementere DLSS én gang for å høste fordelene av det, og bare store oppdateringer, som å gå fra DLSS 2 til DLSS 3, krever at spillutvikleren aktivt gjør noe.

Så selv om det er ganske komplisert, er DLSS 3 et stort sprang i ytelse fra DLSS 2, men dessverre så avansert at det krever alle nye maskinvarekomponenter som bare finnes i RTX 40-serien med grafikkort fra NVIDIA. Men ettersom DLSS 3 er et supersett av DLSS 2, vil DLSS 2 fortsatt støttes på eldre maskinvare, så flere GeForce-spillere vil fortsatt dra nytte av spill som integrerer DLSS 3 med økt ytelse og redusert latens.



Loading next content