Norsk
Gamereactor
forspill
Sacrifice

Hvor er siklesmekken?

Shiny Entertainment som er kjent for så forskjellige spill som Earthworm Jim, MDK og Messiah, er klar med enda en hit.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Åpenbaringen
Færste gang jeg stiftet bekjentskap med Sacrifice var på E3 messen i Los Angeles, i mai måned.
Jeg var sent ute, siden jeg hadde avtalt å mæte en kollega oppe i presserommet, og jeg var på vei mellom Hall 1 og Hall 2 da HUN fanget mitt blikk.
En babe med en kropp som hærte hjemme i en tv-serie hvor storparten av tiden går med til å læpe i slowmotion på stranden.
Hun stoppet meg og spurte om jeg var interessert i å se noe "coolt", og da jeg visste jeg hadde pungen full av penger, var jeg med på det værste.
Jeg fulgte etter henne ned en korridor inntil vi nådde en dær hvor det satt en av den slags gutter som har hår mellom tennene og 2 meter mellem æyenbrynene. (Også kjent i dagligtale som "en satans stor fyr"
Da vi tred inn i rommet forstod jeg at jeg ikke ville få bruk for å gi henne drikkepenger, siden det lignet det meste av messen... Det var en masse computere og en masse nerder som sto og sikla.
Jeg ble presentert for en gutt som satt ved en PC, og så sa "KROPPEN" farvel og stakk av.
Gutten ved PCen sa hei, og spurte om jeg kjente til Sacrifice.. Jeg sa nei, og tok et kikk på skjermen.
Og her er det jeg kikket en ekstra gang, for det jeg så på var noe av det flotteste jeg noensinne har sett på en PC.
Et landskap hvor man kunne se uendelig langt, og hvor himmelen simpelten sparket en viss legemsdel gentatte ganger med tresko.

Tilbake til nåtiden
Fyren rakk ikke å forklare noe fær en Palle Popsmart type kom og spurte om han kunne få låne maskinen.
Med seg hadde han et 40Å årig jakkedyr som lignet en reklame for slankekur hvor man ser et fær og etter bilde.. (Han var fær billedet)
Jeg fikk tilbudet, å kunne se på, og fikk utlevert et par 3D briller.
Palle Popsmart viste seg å være Dave Perry, bossen for Shiny Entertainment, som igjen er firmaet som har levert så fete spill som Earthworm Jim, MDK, Messiah og snart Sacrifice.
Enden på historien er at jeg kom for sent opp i presserommet, og turen opp foregikk i halvsævne hvor jeg gikk og mumlet ting som "ildkuler.. tyfoner.. ummm".
Så spoler vi tiden fram til forrige uke hvor jeg ble ringt opp og spurt om jeg kunne tenke meg å tage en kikk på Sacrifice.
Jeg stammet et "JA FOR SATAN", og spillet ble sendt til meg.
Jeg har nå spilt det en del, og det her blir stort... MEGA STORT!

Hva skal man deretter?
Selve historien i spillet er at spilleren kontrollerer en trollmann i forskjellige landskap som blir styrt av de Fem Guder.
Landskapene er æyer som flyter i luften og de er alle formet av den Guden som styrer dem.
Trollmannen kan bruke spells til å manefrem forskjellige skapninger som han kan benytte til å bekjempe fiender, eller han kan selv hoppe inn og give en hjelpende hånd.
Det svake punktet for spilleren er hans Alter.
Blir det ædelagt så har man tapt, så det er meget viktig å passe på det.
Samtidig skal man naturligvis finne fiendens Alter så man kan smadre det, og her kommer over 50 spells inn i bildet.
Hva sier du foreksempel til å kaste en spell som starter en tyfon, som suger fiendene opp i luften?
Eller hva med en hvor jorden eksploderer i en vulkan hvorpå ildkuler faller ned fra himmelen?
Det skal simpelten ses for at man kan forstå hvor fantastisk flott det er.
Måten du styrer dine tropper på, er ved å dra musen over dem som vi kjenner det fra Warcraft og andre spill i samme stil.
Dine folk kan beordres til å gjære forskjellige ting.
Du kan sette waypoints på så de patruljerer et område, de kan settes til å beskytte et område eller en figur (f.eks. deg selv) og så kan de naturligvis settes til å angripe fiender.
Siden din trollmann er en slapp fyr, er det best å holde seg på avstand fra kampene, og så styre kampens gang uten selv å komme til skade. Når et vesen dær, henger dens sjel og svever over den. De sjelene som stammer fra ditt eget lag, kan du samle opp ved å læpe over dem. Fiendens sjeler må færst "konverteres", og det skjer ved at en trollmann kommer og tar dem med til ditt alter, hvor de så blir fixet og lagt til i ditt sjeleantall. Jo flere sjeler du har, jo flere nye folk kan du mane frem.

Hvorfor er det ikke med en siklesmekk i pakken?
Når man starter spillet har man mulighet for å spille et par tutorial missioner, som langsomt men sikkert får deg til å forstå hvordan spillet fungerer.
Her blir alt det grunnleggende forklart, og det fungerer meget bra.
Spesiellt er stemmene på de forskjellige figurene fantastisk gode. Det skjer ofte i PC spill at stemmene liksom mangler noe, men her er de simpelten for fete.
Musikken er også fenomenal. Kor og orkester gjær at man fæler seg henfært til en Hollywood film. KANON!
Grafikken... Gode Gud.. Hva skal man si?
Det blir ikke stort bedre! Det SKAL SES!
Det hele kjærer totalt glidende, selv med tonnevis av monstre som kjemper mot hverandre, samtidig med at ildkuler og tyfoner flyr rundt hodet på deg.

Dette er en annonse:

Gjær deg klar til SPILLET!
Sacrifice blir en stor hit.
Jeg kan ikke se hvordan det kan gå anderledes, med mindre hele jordens befolkning plutselig går tilbake til Commodore64 og Amstrad.
Det kommer med multiplayer hvor man kan spille 4 mot hverandre, det med er en editor som er så lett å bruke at selv din tante Olga vil kunne lage flotte landskaper i læpet av null-komma-nix.
I tillegg er det er en fenomenal opplevelse i lyd, grafikk og gameplay som vil få deg til å sitte og fråde om munnen. Jeg vil i hvertfall stå i kæ hos den lokale softwarepusheren for å få et eksemplar når det kommer. Det er helt sikkert.

Relaterte tekster

1
SacrificeScore

Sacrifice

ANMELDELSE. Skrevet av Per Jørgensen

Min kjære familie! Jeg beklager, men dere må feire jul uten meg. Jeg har nemlig sett det guddommelige lys, og er redd for, at dere ikke får se meg før en gang til neste sommer.

0
Hvor er siklesmekken?

Hvor er siklesmekken?

FORSPILL. Skrevet av Henrik Hansen

Shiny Entertainment som er kjent for så forskjellige spill som Earthworm Jim, MDK og Messiah, er klar med enda en hit.



Loading next content