Norsk
Gamereactor
artikler

Hvor uferdig kan et spill slippes?

Har Electronic Arts gjort oss til spilltestere rett foran nesene våre? Kim ser på problemstillingen etter Maxis' katastrofelanseringen av SimCity...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

SimCity ble lansert til strålende kritikk for litt over en uke siden. Siden den gang har skipet til Maxis sakte med sikkert tatt om bord vann og viser tegn til å synke.

Først var det problemer med serverne på Maxis og EA sin side. Folk fikk til å begynne med ikke aktivert spillet via Origin. Når de endelig kom forbi det hinderet klarte ikke Maxis' egne servere å ta pågangen av spillere, og de fem serverne de hadde ved lansering var rett og slett ikke nok.

Hvor uferdig kan et spill slippes?
It's only logical: Hvem trenger å ta den bra veien når man kan sitte i kø over jordet?

De begynte å jobbe med problemet ved å få opp flere servere, samt skru av deler av spillets mange funksjoner. Til å begynne med skrudde de av "cheetah speed" (den raskeste hastigheten i SimCity) og regionale funksjoner som det å sende gaver til hverandre, og det å selge strøm, vann også videre for å lette på serverpågangen.

Dette er en annonse:

Etter nesten en uke med problemer skulle man jo tro at man kunne komme til en løsning slik at de som faktisk hadde brukt flere hundre kroner på SimCity fikk spilt. Dessverre var problemene langt fra over, og det har kommet frem at spillet har grunnleggende feil som burde vært fikset før lanseringen. Disse feilene går langt forbi kapasitetsproblemer på serverstrukturen.

Ja, man kan si at mange av feilene er umulig for selskapene å ta til høyde for. Derimot er det også helt utilgivelige feil i spillet som for eksempel:

• Om det bryter ut en brann så sender spillet alle brannbilene du har til rådighet til ett og samme sted. Når noen begår en kriminell handling så reiser alle politibilene til åstedet.

• Om det er flere kriminelle handlinger på en gang sendes alle bilene til et og et sted. Den sender ikke en politibil til et sted, og så en annen til det andre samtidig.

Dette er en annonse:

• Biler kjører rett og slett den korteste veien når de skal et sted, uansett om det er masse kø og veiene er dårlige.

• Noen ganger står biler på samme stedet i flere timer innad i spillet og skaper trafikkaos i hele byen.

Hvor uferdig kan et spill slippes?
Problemene fortsetter for SimCity.

Vi har kommet til et punkt i bransjen hvor vi som konsumere har blitt forsøkskaniner. Selskapene behøver ikke lenge polere spillene sine. De kan lansere spill som regelrett er ødelagt i bunnen og bare fikse problemene ved å lansere oppdateringer til spillene. Det verste er ikke at selskapene gjør dette, men heller at vi godtar det.

SimCity er ikke eneste spillet som har gjort noe som dette. Vi har sett problemer med både The Elder Scrolls V: Skyrim, Diablo III og Tomb Raider for å nevne noen.

Hvor uferdig kan et spill slippes?
- Kaptein! Det brenner i en søppeldunk. Hvor mange brannbiler skal vi sende? SEND. DEM. ALLE.

Før i tiden ville dette vært umulig med tanke på at internett ikke var tilgjengelig på konsoller før Sega Saturn. Og de fleste hadde internett via modem, hvor maks nedlastningshastighet var 7 kilobyte i sekundet. Utgivere kunne ikke lansere spill med masse feil, de var avhengig av gode testere som kunne finne de fleste feil før lanseringen. Nå derimot er det billigere å la oss finne feil som senere blir fikset.

Ikke nok med at vi tester spill for utgivere. Vi gjør det også mot betaling.



Loading next content