Norsk
Gamereactor
artikler

Hvordan blir Playstation 4?

Rykteflommen rundt den nye konsollen fra Sony har skylt over oss den siste tiden. Dette er det vi tror og håper om Playstation Orbis...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Det sier seg selv at når vi beveger oss stadig nærmere den neste konsollgenerasjonen vil flere og flere av funksjonene og spesifikasjonene lekke ut. Det hjelper ikke at tusenvis av utviklere får tilgang til utviklerverktøy i tillegg til alle som skal planlegge markedsføring og så videre. Poenget er at det er alltid noen som prater.

Playstation 4, eller Orbis, har fått mest oppmerksomhet, men det har ikke vært stille rundt Xboxen heller. Det kan se ut som om både Microsofts nye konsoll og Playstation Orbis vil bruke AMD-produkter for å mane frem overlegen grafikk og ytelse. Hvis dette viser seg å stemme kan det få store konsekvenser i bransjen.

Hvordan blir Playstation 4?
Dette er AMDs nye grafikkkort som ryktes i å være hovedattraksjonen i Playstation Orbis.

For skal vi tro ryktene, kommer begge konsollene til å ta i bruk teknologi fra AMD, og hvis konsollspillene blir skreddersydd for AMD-komponenter, kan det ha en effekt på hvordan PC-spill utvikles. Dette kan få markedsgiganten Nvidia til å miste fotfeste i bransjen de for øyeblikket dominerer. Mer konkurranse betyr større innsats (som oftest), noe som kan være til fordel for oss spillere, i og med at spillene kan bli bedre grunnet den økte innsatsen. Men nå var det Playstation 4 jeg skulle ta for meg i denne artikkelen. Jeg vil forøvrig anbefale deg å ta en kikk på nyhetsarkivet vårt hvis du ikke har fulgt med på alle lekkasjene så langt.

Dette er en annonse:

Men før vi begynner med fremtiden kan det være en idé å ta en titt på dagen i dag. Jeg har sagt det før, og jeg vet ingen liker å høre det, men faktum er at dette har ikke vært Playstations beste generasjon. Joda, konsollen er flott, og den har mange veldig gode titler, men fra å gå fra toppen av salgslistene med Playstation 2, og til bunnen med nummer 3...vel, det er ikke bra akkurat. Grunnen til at jeg tar opp dette, er at det er viktig å ha det i bakhodet når vi prater om alle de lekkede detaljene.

Hvordan blir Playstation 4?
Det ryktes i at Playstation 4 har fått navnet Orbis. Om dette stemmer går den fint sammen med PS Vita. Orbis Vita betyr nemlig 'Livets Sirkel' på latinsk. Lukter vi sampsill mellom Vita og Orbis?

Sony gikk inn i denne generasjonen med hodet hevet, og alt gikk deres vei - de hadde til og med tatt seg tid til å bli arrogante. Men Sony var ikke vant til å måtte jobbe for å få eksklusive tredjepartspill, og konsollens indre komponenter gjorde det vanskelig å konvertere spill fra de andre plattformene - noe som resulterte i flere problemspill til Playstation 3. Det finnes derimot flere grunner til å tro at Sony har lært av sine feil, og det er mulig Playstation Orbis vil skille seg ut fra resten av Sonys konsollbibliotek.

I stedet for Playstation 3s Nvidias Cell-prosessor og en rekke elendige minneløsninger, får vi et kraftig moderne AMD-kort og en x86-prosessor. Mer eller mindre en nymoderne PC, altså. Dette er stikk i strid med Sonys tidligere produkter, som har basert seg på egen teknologi, og hvis det stemmer kan det ha flere fordeler. Playstation 3 har allerede en viss form for Steam-støtte, men det er ikke umulig at Sony ønsker å bruke Steam mer aktivt. Kanskje de kaster vekk hele konseptet med PSN og bruker en skreddersydd versjon av Valves nettbutikktjeneste istedet?

Dette er en annonse:

Og hvorfor ikke? Hvorfor skal Sony bruke krefter på å skape en nettstøtte når det finnes en mye bedre løsning, som ikke bare foretrekkes av utviklerne, men av spillerne også? For ikke å nevne hvor mye bedre Steam håndterer spilloppdateringer i forhold til både PSN og Xbox Live. Indie og små app-lignende spill blir mer populært for hver dag som går, og Steam har mye bedre støtte for begge delene enn noen av dagens konsoller har. Jo mer jeg tenker på det, jo mer ser jeg for meg at dette kan være framtiden for spillkonsollen, tanker som bare styrkes når det i tillegg ryktes om at Wii U skal bruke en lignende løsning.

Playstation 3 kostet 6500 kroner da den ble lansert her til lands, og selv om de aller største Sony-tilhengerne gang på gang forklarte at man fikk så mye mer kraft for pengene, kunne alle se at Microsofts betydelig mye billigere konsoll kjørte de samme spillene like godt, og noen ganger enda bedre (grunnet konverteringsproblemene jeg nevnte tidligere). Jeg tror Sony har lært fra tabbene de gjorde med PS3, og jeg mener PS Vita er et flott eksempel på hvordan man skal sette sammen en konsoll med høy ytelse, stilig design og masse funksjonalitet, uten at prisen blir for høy.

Hvordan blir Playstation 4?
Utviklere har lenge klaget over at det er vanskelig å lage spill til PS3, da spesielt konverteringen av spill allerede laget til Xbox 360 eller PC. Nå ser det derimot ut som om Sony gjør alt rett, og derfor er det ikke umulig at hele situasjonen kan bli snudd på hodet.

I stedet for å ha én dyr maskin, valgte de å gi ut to versjoner av samme konsoll: en med støtte for 3G-tilgang, og en billigere variant uten dette. Det ser ut som vi kan få en lignende løsning med Playstation Orbis, der en versjon har flere funksjoner for en høyere pris, mens den uten disse funksjonene vil koste mindre. Som sagt var det vanskelig for utviklere å utvikle spill til PS3 på grunn av komponenter som ikke gikk overens med de i Microsofts konsoll, som i tillegg var enklere å bruke i sammenheng med spillutvikling. Derfor valgte de fleste å utvikle spillene på Xbox 360, før de konverterte dem over til PS3, en prosess som medførte problemer som ustabil bildeoppdatering og kræsjing.

Med eventuell AMD-teknologi vil dette forandre seg. Fra dag én vil utviklere føle seg som hjemme på konsollen, og hvis Microsofts konsoll tar i bruk samme, eller lignende teknologi vil multiplattformspill oppleve merkbare forbedringer. Selv om utviklerne brukte flere år på å virkelig begynne å utnytte dagens konsollkraft, vil den neste generasjonen være så tilgjengelig at de enklere kan ta i bruk alle dens egenskaper uten den lange læringsprosessen vi har sett tidligere.

Hvordan blir Playstation 4?Hvordan blir Playstation 4?
Disse konsepttegningene forsvant fra Internett nesten like fort som de kom. Ser vi Sonys svar på Kinect her? Og hvorfor styres den med det som ser ut som en smarttelefon?

PS Orbis vil neppe gi like store forskjeller i grafikken slik vi så i overgangen fra PS2 til PS3, men at vi skal få rå grafikk er det ingen tvil om. Det er tross alt det som skjer på skjermen som gjelder, og ikke det som sitter inne i plastboksen - noe mange 360-eiere kan konstantere etter å ha spilt langt penere versjoner av Ghostbusters, Mafia II, ja til og med storspillet Red Dead Redemption kunne skryte av bedre grafikk på Microsofts konsoll.

Så har vi bevegelseskontroll. Wii har Wiimote, Xbox 360 har Kinect og Sony har for øyeblikket Playstation Move. Tiden da det var nok med høy ytelse og én kontroller er for lengst forbi. Wii revolusjonerte bevegelseskontroller og forandret bransjen for alltid, og det er ikke umulig at Playstation 3 hadde gjort det bedre enn 360 om den bare hadde hatt en like populær bevegelseskontroll.

Hvordan blir Playstation 4?
Det er ingen av oss som vet hvordan Playstation Orbis kan komme til å se ut. Men Sony er kjent for å lage pene konsoller, så det er ikke umulig at vi får en konsoll som er like pen som denne konsepttegningen.

Det har lenge verset rykter om at Sony jobber med en Kinect-aktig løsning, og diverse konsepttegninger som har lekket ut på Internett ser også ut til å støtte disse ryktene. Jeg er personlig ikke negativ til bevegelseskontroll, men det er likevel litt trist for oss som liker å sitte i sofaen med en kontroller i hendene. Bevegelseskontrollering har blitt standard i løpet av én enkel konsollgenerasjon, og jeg tror ikke konseptet har tenkt seg noe sted med det aller første.

Ved å gjøre dette har Sony likevel uskadeliggjort et av Microsofts viktigste ess, nøyaktig slik Microsoft gjorde med Nintendo Wii da de lanserte Kinect. Jeg regner med at dette skjer, og alle som mener at denne generasjonen var full av vifting med hendene bør virkelig sette på seg sikkerhetsbeltet når den neste generasjonen lander - for slikt vil det nok bare bli mer av.

Og med det avslutter jeg min oppsummering av detaljer, rykter og mine egne tanker rundt Sonys neste Playstation. Det blir spennende å se hva som skjer, om jeg har rett eller ikke, men uansett er det ikke umulig at vi vår svar på flere av spørsmålene under årets E3. Den som venter på noe godt...

Hvordan blir Playstation 4?
Med Kaz Hiragi ved roret (alle konsollene før PS Vita ble laget av Ken Kutaragi) virker det som om Sony gjør alt riktig. Lanseringen av Playstation 4 sies å bli i andre halvdel av 2013, men altså før Xbox 720.


Loading next content