Norsk
Gamereactor
artikler

Hypetrain 2016 (1)

Del 1 av 2: Våren har ankommet, med noen virkelig store spill i sekken. Deretter går det slag i slag frem til 2017, og vi i GR makter ikke å holde forventningene for oss selv...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Begrepet "hype" har fått et litt dårlig rykte. Mange forbinder begrepet med oppstyr rundt spill som ikke nødvendigvis fortjener det, men i realiteten er det jo et alternativ til ordet "forventinger". Her i Gamereactor har vi masse forventninger, hvert eneste år! I 2016 er det disse som har aller høyest stjerne i redaksjonen. I hvert fall frem til noe enda mer spennende blir annonsert.

Les også: Hypetrain 2016 - Del 2

Hypetrain 2016 (1)

Uncharted 4: A Thief's End - Naughty Dog | PS4 | 10. mai -
Ok, så er jeg kanskje litt svak for sjarmen til Nathan Drake. Men jeg setter også pris på humor, glimt i øyet, hjertet i halsen, troverdig skuespill og en god historie. Og action - jeg er veldig glad i action. Av disse grunnene har jeg elsket (nesten) hvert minutt med Uncharted-serien, og ventetiden mellom Drake's Deception og A Thief's End har føltes nesten uutholdelig. Gjentatte utsettelser har gjort meg noe tynnere i håret, men nå er det siste kapitlet endelig her. For meg representer Uncharted mye av det jeg forbinder med spillglede, og vårens vakreste eventyr ser dessuten ut til å bli det mest underholdende også. Jeg klarer knapt å vente med å svinge meg frem med den nye gripehaken mens jeg deler ut knokesandwicher og skyter med AK 47 fra hofta. Nate, la oss avslutte dette sammen! /Tor Erik Dahl

Dette er en annonse:
HQ
Hypetrain 2016 (1)

Mirror's Edge Catalyst - Dice | PC/PS4/X1 | 9. juni -
Det opprinnelige Mirror's Edge inspirerte adjektiv jeg sjelden bruker om spill. Det var fløyelsmykt og mer stilrent enn operahuset i Sidney. Det gjorde ting annerledes uten å være hverken påtatt eller påtrengende. Det hadde en flyt og et tempo jeg fremdeles ikke har sett maken til. Når man havnet "in the zone" forsvant hverdagen ut i periferien, og alt man så var veien videre gjennom det vakre, hvite bylandskapet. Etter å ha prøvd betaen, som forflytter serien til en åpen verden, har jeg utviklet en skepsis knyttet til historieformidlingen og strukturen Dice har valgt for Catalyst. Kanskje det ikke var så lurt å forlate det lineære, men samtidig stramt regisserte løpet (no pun intended) til forgjengeren likevel? Jeg er fremdeles usikker på dette, men selve kjernen var forsatt nydelig i Mirror's Edge Catalyst også. Glass City er like blendende vakker, og det føltes utrolig godt å løpe uanstrengt mellom hustakene. Det er som å se en imponerende parkour-video på Youtube, bare fra førstepersons perspektiv, og med deg selv som det oljede lynet. /Morten Bækkelund

Hypetrain 2016 (1)
Dette er en annonse:

Overwatch - Blizzard | PC/PS4/X1 | 24. mai -
Overwatch er Blizzards første spill i førstepersonssjangeren, og et skytespill attpåtil. Det startet sitt liv som Prosjekt Titan som til å begynne med skulle bli et nytt MMO. Etter flere år uten at spillet fant sin egen identitet, bestemte imidlertid selskapet seg for å ta vare på de beste elementene fra det dødende prosjektet, og lage noe helt nytt med dem. Overwatch ble dermed født. Det har pågått en beta-test siden 2015, og for hver oppdatering blir spillet bare bedre og bedre. Med hele 21 spillbare figurer, som alle har egne egenskaper, fordeler og ulemper, er Overwatch hektisk og hurtig skytemoro, med kamper som sjelden varer lengre enn 10 minutter. Det er perfekt om man trenger et lite avbrekk fra eksamensskrivning eller noe lignende. Som med alt annet Blizzard lager, har Overwatch også en gjennomført visuell stil, fantastisk lyd og musikk, og så klart sinnsvakt morsomt gameplay. Spillet fikk sin endelige lanseringsdato tidligere og år, og ankommer PC, Playstation 4 og Xbox One den 24. Mai! /Kim Visnes

Hypetrain 2016 (1)

Mafia III - Hangar 13 | PC/PS4/X1 | 7. oktober -
Er det en ting jeg liker i spill så er det kriminalitet. Å gjøre noe som er helt ute av min karakter i en virtuell verden, er like gøy som det er utfordrende. Dessuten er det lærerikt, på en litt merkelig måte. Jeg har alltid vært stor fan av Rockstar sine spill, spesielt GTA og L.A. Noire. Selv om disse to er på motsatt side av spektrumet er det alltid moro å utforske kriminalitet fra forskjellige ståsteder, og krysse linjene over hverandre. Det er derfor jeg alltid har hatt en forkjærlighet for Mafia-serien også, og forventningene til spill nr. 3 lar seg ikke overdrive.

Ikke bare inkluderte traileren en av mine favorittsanger, Hendrix' cover av All Along The Watchtower, den viste også at det tredje kapitlet bruker en krig som bakteppe, på samme måte som tidligere i serien. I Mafia 2 dikterte Andre verdenskrig deler av rammene, og denne gangen er det Vietnamkrigen som ligger i bakgrunnen. Denne tematikken liker jeg veldig godt, og det skader heller ikke at spillet ser utrolig vakkert ut. At det finner sted i New Orleans treffer meg også midt i hjerte, ikke minst fordi favorittdelene mine i Left 4 Dead 2 utspiller seg i samme by.

I det hele tatt gleder jeg meg. Jeg er spent på å se hvordan serien har utviklet seg siden Mafia 1 og 2. Jeg er nysgjerrig på hvordan rase vil bli brukt som et tema i fortellingen. Jeg håper og tror dette blir noe annet enn en «GTA V-kopi». Én ting er jeg uansett sikker på. Mafia III vil garantert gi oss massevis av underholdning /Sofia Hariz

HQ
Hypetrain 2016 (1)

Assetto Corsa (konsoll) - Kunos Simulazioni | PS4/X1 | 3. juni -
Det er mange år siden jeg la opp karrieren som PC-gamer. Jeg gikk over til konsoll for å slippe å måtte oppgradere GPU og CPU annenhver måned. Da Assetto Corsa (sammen med Dirt Rally) ble sluppet til PC alene, ble det imidlertid gjort nøye vurderinger i heimen om hvorvidt jeg skulle gå tilbake til PC-verdenen. Heldigvis kom til slutt nyheten, eller rettere sagt bekreftelsen, om at begge disse spillene skulle lanseres til konsoll også, slik at jeg kunne spare utgiftene.

Vi vet innen nå at Dirt Rally fungerer utmerket på konsoll, og Assetto Corsa ser ut til å følge i samme fotspor. Utviklerne hos Kunos Simulazioni gjorde Assetto Corsa tilgjengelig for alle som ville modifisere sitt eget spill på en enkel måte, og fikk god respons fra sine brukere. Jeg gleder meg veldig til å se hvilke modifikasjoner de tar med seg inn i konsollutgaven, og stemmer mine antagelser skal gjengen i Slightly Mad Studios være glade for forspranget de fikk med Project Cars. Her kommer det nemlig en meget seriøs utfordrer. /Daniel Andersen

Hypetrain 2016 (1)

Final Fantasy XV - Square Enix | PS4/X1 | 30. september -
Ti år. Det er fryktelig lang tid, det. I løpet av de siste ti årene har jeg rukket å gjennomføre seks år med studier, ta opptil flere deltidsjobber, bli spillanmelder, få fulltidsjobb og stifte familie. I mellomtiden har Square Enix såvidt rukket å bli ferdig med Final Fantasy XV. Det har faktisk tatt så lang tid at spillet har skiftet navn, plattform og setting. Det er nesten så en ikke skulle tro at det endelig blir lansert til høsten, men joda, Final Fantasy XV kommer ut 30. september, og selskapet sparer ikke på kruttet.

Vi kan forvente oss en storstilt lansering der Square Enix først lader opp med filmen Kingsglaive: Final Fantasy XV og en anime-serie på fem episoder. Så braker det i høst løs med et nytt spill i selve flaggskipet til det japanske selskapet. Ethvert Final Fantasy-spill har gjort sitt inntrykk på spillbransjen, skjønt ikke alltid til det bedre. Likevel har Square Enix de siste årene vist oss at de fortsatt kan rollespill i form av Bravely Default og Final Fantasy XIV. Derfor er det definitivt lov å glede seg til Final Fantasy XV. Vi får et massivt rollespill. Vi får blendende vakker grafikk. Vi får storslått musikk. Og vi får forhåpentligvis også en uforglemmelig opplevelse. /Ingar Takanobu Hauge

Hypetrain 2016 (1)

Deus Ex: Mankind Divided - Eidos Montreal | PC/PS4/X1 | 23. august -
Da det originale Deus Ex-spillet ankom i 2000 ble det fullstendig oversett av undertegnede. Mye på grunn av min unge alder og fordi dette ikke helt var en sjanger jeg hadde interesse for den gang. Jeg spilte det riktig nok i 2008, men inntrykket det ga meg var nok ikke like imponerende som for de som spilte det ved utgivelsen. Tiden hadde ikke gjort grafikken noen tjenester, og både gameplayet og omgivelsene føltes utdaterte.

Det var derfor først i 2011 at jeg skulle få min ordentlige Deus Ex-opplevelse med Human Revolution. Cyberpunk-settingen grep tak i meg med én gang. Det visuelle, gameplayet og historien, alt falt rett i smak. Adam Jensen sikret seg en plass på min liste over favorittprotagonister.

Etter Human Revolution har jeg faktisk ikke klart å finne et sci-fi- eller cyberpunk-spill som holder samme nivå. Ikke i det hele tatt. Derfor var det et lykkens øyeblikk da Mankind Divided ble annonsert, og spillet ser ut til å forbedre Human Revolution på alle områder. Utviklerne ser ut til at de tatt stor lærdom av de få feilene og manglene fra forgjengeren, og med flere valgmuligheter, flere løsninger og utfall, flere våpen og flere augmentasjoner har vi plenty å se frem til. Det virker mer episk og dystert, mer intenst, og best av alt, Adam Jensen er tilbake! /David Selnes

Hold utkikk etter del 2 av denne artikkelserien i nær fremtid.

HQ


Loading next content