I Am Alive

I Am Alive

Ubisoft prøver seg på overlevelsessjangeren i nedlastbare I Am Alive. Rasmus har holdt seg i live lenge nok til å sette karakter...

Uansett hvordan man ser på det, så er I Am Alive et modig prosjekt. Jeg kan ikke huske sist jeg spilte et actionspill med så lite fokus på å skyte fienden. Jeg tror heller ikke at jeg har opplevd at en pistol uten amminusjon kan være like mye til hjelp. Det er mildt sagt et brudd med normene, men selv om I Am Alive trekker opp mange nye og spennende ideer av hatten, så er det noe ved totalpakken som skurrer.

I Am Alive
Ah! Hjem, kjære hjem<3

Handlingen foregår i en nær fremtid, og en forferdelig begivenhet har av en eller annen grunn utryddet det meste av menneskeheten. Enorme jordsjelv har herjet i filler alt av infrastruktur og husly, og en giftig støvsky dekker mesteparten av jordoverflaten. Spillet starter ett år etter katastrofen, og du har nettopp ankommet din hjemby Haventon etter å ha trasket på tvers av landet. Målet er, og har alltid vært å finne din datter og kone.

Bakken er som nevnt dekket av en giftig støvsky, og den tar sakte men sikkert livet av deg hvis du ikke holder deg i høyden. Dette betyr at du må klatre opp på hustak, stillaser, opphøyde toglinjer og skyskrapere. De beste øyblikkene i I Am Alive består av dette elementet: Å klatre opp en vegg og må holde hodet kaldt mens stamina-måleren sakte synker mot null.

I Am Alive er et spill om ressurser, og den viktigste er stamina - din kondisjon. I klatresekvensene (som Uncharteds Nathan Drake kan gjøre hundre ganger før frokost uten å bli svett engang) bruker du raskt opp stamina, og selv det å bare holde seg fast får måleren til å synke. Man kan til nød kjempe seg videre selv om måleren når null, men det koster en permanent reduksjon i stamina-kapasiteten. Dette kan skaffes tilbake, men kun ved inntak av visse matvarer som det forøvrig er vanskelig å finne.

I Am Alive
Selv om begrenset stamina hever spenningen, så blir det for dumt at man ikke kan hvile stående i en stige...

Det finnes gjenstander som kan muliggjøre en ellers umulig klatretur, men det krever planlegging og overblikk. Jeg nevnte Uncharted, og mekanikkene er som hentet rett fra serien. Likevel får de sin egen identitet takket være bruken av stamina.

I Am Alive er en øde og fiendtlig verden, og nesten alle man møter har skumle hensikter. Man er altså nødt til å slåss. Selv om man får utdelt en pistol ganske tidlig, er det sjelden man har mer enn én patron til rådighet, og den er ofte tom når man støter på fiender. Heldigvis antar alle at våpnet er ladd inntil det sier klikk, så man kan redde seg ut av mange situasjoner kun ved å true.

Dette er en mekanikk jeg ikke har sett maken til tidligere. Trekk pistolen mot en gruppe motstandere, og alle rekker hendene i været (med mindre en av dem har skytevåpen selvfølgelig). Nå starter et psykologisk spill. Ikke alle fiendene er like tøffe, så hvis du skyter alfahannen vil de andre overgi seg.

Men ammunisjon er mangelvare, så ofte må du støtte deg på andre våpen. Et godt stykke inn i spillet får du fatt i en pil og bue, et våpen som riktignok ikke er det raskeste, men fordelen er at pilen kan brukes på nytt. Utover dette er man avhengig av en machete som enten kan brukes til overraskelsesangrep eller en vanlig kamp på liv og død.

I Am Alive
Heisann, karer. Er det noen som vet hvilken retning Oslo S ligger?

Dette er en typisk actionsekvens i I Am Alive: Tre-fire karer dukker opp og gjør det klart at de vil se blod. Ved første øyekast er du ubevæpnet og derfor oppfører de som ganske nonchalant. En av dem slentrer mot deg, og straks han er innenfor rekkevidde trekker du frem macheten fra sekken og kutter over strupen hans. De andre løper mot deg, men stopper brått når du trekker pistol mot dem. Du bruker et par sekunder på å tenke før du knerter den som virker mest aggressiv. De to siste legger fra seg våpnene og setter seg ned på kne, og til slutt bruker du pistolskjeftet til å slå dem i svime.

Man føler seg uovervinnelig de første gangene man opplever dette, men følelsen svinner hen med nok gjentakelser. Det er nettopp her I Am Alive viser seg fra sin svakeste side.

Beskrivelsen ovenfor dekker nemlig så godt som alle konfrontasjoner i spillet. Det finnes selvfølgelig noe variasjon - noen ganger har fiendene skytevåpen, så de må tas ut først. Andre ganger vil ingen overgi seg, så da må man nedkjempe alle med macheten (dette foregår alltid med den samme quick time-sekvensen hvor du trykker vilt på X og håper at ingen stikker deg i ryggen mens dette pågår). Noen fiender er pansret og må knertes med hodeskudd, men ellers følger alle samme formel: Vent til at en av fiendene kommer nærme, skjær over strupen hans, skyt en eller to andre og bruk macheten på resten.

I Am Alive
Rolig nå, kamerat. Jeg har ikke tenkt til å gjøre noe annet enn å lure deg nærme nok til å hugge hodet av deg.

I Am Alive har reelt sett ikke et kampsystem, og i stedet føles actionsekvensene bare som å følge den samme oppskriften gang etter gang. Det vi sitter igjen med er et spill med morsomme og smarte klatre- og utforskningssekvenser, blandet med veldig ensformet action. Dessuten er grafikken veldig grå og blass - på den ene siden passer det godt til stemningen i spillet, mens på den andre siden er det bare kjedelig.

Så selv om I Am Alive har sine styrker og underholder mer enn godkjent der man klatrer alene på veggen til en veltet skyskraper, så er helhetsinntrykket for dårlig til at jeg kan gi det bedre enn godkjent.

I Am Alive
Noen ganger er det deilig å bare henge med venner - eller helt alene...
6 / 10