Ice Age 3: Dawn of the Dinosaurs

Ice Age 3: Dawn of the Dinosaurs

Istid-filmene har fått mye bra kritikk og elskes av både unge og voksne. Spillutvikleren Eurocom har fått oppgaven å overføre disse kvalitenene til spillform, men det har ikke gått helt etter planen. Lisensspill eller ikke; dette var kjedelige greier.

Etter å ha sett de to første Istid-filmene har jeg blitt ganske glad i de rare karakterene og den varme humoren til de forkjellige karakterene. Ekornet Scrat og hans evige jakt på eikenøtta, dovendyret Sid, mammuten Manny og sabeltanntigeren Diego utgjør et så sjarmerende ensamble at hele verden var omfavnet de animerte heltene. I disse dager vises den tredje filmen i serien på kinoer verden over, og kan du ikke få nok av denne gjengen, kan du kaste deg over spillet også. Men akkurat det gjør du på eget ansvar.

Du begynner spillet som den klumsete men elskbare Sid. Handlingen baseres på Sids historie om hvordan Ellie og Mannys (mammutkjærestene) barn kom til verden. Som Sid skal du hjelpe paret med alt fra å sikre at barnet er i trygge omgivelser, til å samle diverse gaver til den blivende moren og det kommende barnet. I løpet av spillets gang inntar du også rollen som mammut, den forvokste katten Diego og diverse andre karakterer.

Kontrollen i Ice Age 3 er enkel å forstå og greit lagt opp. Du begynner med en nærmest evigvarende opplæringsdel der du blir kjent med alle minispill, hopp, dobbelthopp og diverse kasteteknikker. Det er ikke ofte man er helt sikker på hvordan et spill kommer til å utarte seg, men da jeg spilte Ice Age 3 kicket min kvinnelige intuisjon inn, og fortalte meg at spillet kom til å være en evig repetisjon av opplæringsdelen i forskjellige omgivelser. Og den tok ikke feil...

Hele spillet blir repetivt og kjedelig så fort at mot slutten spiller du kun for enkle achievement-poeng. Joda, jeg vet at Ice Age 3 er et barnespill, men med mindre barnet er ekstremt interessert i filmene, godtroende, eller en kominasjon av de to, er ikke dette et spill du vil styre unna. Du utfører de samme oppgavene om og om igjen, samtidig som du til stadighet må lide deg igjennom flaue filmsekvenser. Hele spillet virker mer som film med interaktive deler enn et spill med filmatiske trekk.

Til nøds vil jeg gi poeng for humoren som fremdeles er tilstede i spillet, men som forsatt gjør seg mye bedre i filmene. Noen av oppdragene som innebærer hinderløyper eller tidsbestemte baner er til tider ganske festlige. Det blir derimot kjedelig i lengden når du innser at du har spilt det flere ganger før, bare i andre omgivelser. Mot slutten tar det seg opp litt når vår lille klumsete venn roter seg borti forviklinger han helst skulle holdt seg unna. Utover dette er det ikke mye å skryte av her.

Jeg forstår at dette er et barnespill, men barnespill trenger forsatt ikke være dårlige. Det fins uttallige gode og barnevennlige spill som er fantastisk mye bedre enn dette. Det fins ingen grunn til å kjøpe Ice Age 3, og den eneste grunnen til at jeg ikke velger å synke karakteren yttligere er fordi det er spillbart. Det inneholder så godt som ingen bugs, og har en grei og koselig grafikk. Flerspillerdelen er også til tider underholdene, men mest fordi det blir så latterlig.

Ice Age 3 er fylt med ting som kommer til å irritere deg, blant annet mange unødvendige minispill, tidvis upresis kontroll og gjentagende omgivelser og oppdrag. Hvis du er interessert i å bruke mye penger på lite innhold kan du godt kjøpe Ice Age 3, men hvis du vil ha noe som er verdt penga er ikke dette spillet for deg.

Ice Age 3: Dawn of the DinosaursIce Age 3: Dawn of the DinosaursIce Age 3: Dawn of the DinosaursIce Age 3: Dawn of the Dinosaurs
5 / 10
+