Ice Age: Scrat's Nutty Adventure

Ice Age: Scrat's Nutty Adventure

Sabeltannekornet Scrat har nok en gang mistet den dyrebare nøtta si, og det er opp til deg å finne den for ham i Ice Age: Scrat's Nutty Adventure.

Dersom du er en sånn type som har bodd under en stein de siste tjue årene, eller kanskje til og med i en hule (så utrolig passende for anledningen av deg!), er Istid (eller Ice Age som den opprinnelig heter) en filmserie som har høstet et ganske stort publikum opp gjennom årene. Serien har gitt oss filmer, flere kortfilmer, TV-spesialer, et isdans-show og et knippe dataspill. Hvis du ikke har fått med deg noe som helst av dette, er det bare å applaudere din motstandskraft mot populærkulturen. For å gjøre en lang historie kort er det så å si umulig å ha gått glipp av Istid de siste årene, spesielt hvis man er forelder. Her er også vårt sentrale poeng: Dette er en serie først og fremst rettet mot barn.

Scrat er et sabeltannekorn som elsker nøtter. Han gir oss noen festlige øyeblikk i filmene, men dessverre kommer dette eventyret hans noe til kort. Det er ikke et forferdig spill, men det kunne vært så mye bedre.

Historien går omtrent som følger: Scrat har mistet nøtta si i et urgammelt tempel, og her må du løpe, hoppe og karre deg opp langs vegger for å komme deg gjennom nivåene mens du leter etter fire krystallnøtter som kan åpne opp tempelet. Parallelt med dette må Scrat bruke kung fu-angrep og kaste ting på biller og andre skapninger som forsøker å stoppe ham. Det er det hele i et nøtteskall.

Hovedproblemet er at det hele ikke er særlig utfordrende. Selv yngre spillere vil ikke møte noe her som er for krevende. Vi kunne ignorert resten av spillets problemer, men det må understrekes at det største ankepunktet er at bare de aller yngste spillerne vil få noen som helst form for utfordring her.

Ice Age: Scrat's Nutty Adventure

På jakt etter de lille krystallene i spillet skal du løpe rundt, klatre opp vegger og hoppe på plattformer. Krystallene åpner opp kunst som du kan se nærmere på i åpningsmenyen. Skulle du dø mister du ikke noen av krystallene. Faktisk straffes man heller lite når man faller i vannet eller blir banket til døde. Utover dette har ikke spillet noe særlig å by på. Joda, det finnes noen skjulte skatter som ikke er så fryktelig godt skjult, eller enkle gåter hvor man skal kaste en stein på glødende steinheller rett foran deg for å åpne en dør, men det er det hele.

Kampsystemet er enkelt, hvor man kun behøver trykke på én knapp for å slippe løs alle angrepene man har. Du kan imidlertid krydre det til med å kaste ting på fiendene dine. Kampene blir fort temmelig irriterende, og å kjempe mot biller eller hva det nå enn måtte være føles mer som et irritasjonsmoment enn en utfordring.

Grafisk sett ser spillet ganske bra ut. Det er fint å se på så lenge man ikke sitter altfor nært skjermen. I likhet med resten av spillet føles det dog noe upolert. Spillet kommer med en del glitching som lar deg se gjennom vegger, og hvis Scrat havner i et hjørne vil kameraet zoome litt for tett inn slik at man ser de slappe teksturene og de upolerte kantene veldig godt.

Så hva er det som trekker spillet opp? Vel, leveldesignet bør nevnes her. Selv om det hele er temmelig lineært, har utviklerne klart å få nivåene til å se åpne ut, noe som faktisk er temmelig imponerende. Oppsettet er fornøyelig, og du føler deg fri mens du utforsker områdene. En annen positiv faktor er selvfølgelig Scrat selv. Joda, ekornet gjør ikke stort mer enn å grynte, klynke og rope, men det er overraskende underholdende.

Ser man bort fra det faktum at spillet ikke byr på noen utfordringer, gjør det alt man forventer av et plattformspill. Du hopepr rundt, leter etter ting og slåss mot fiender, og yngre spillere vil helt sikkert få noe ut av dette. Voksne spillere er helt klart ikke målgruppen her, men til gjengjeld kan disse heller kose seg med 3D-plattformspill som Spyro eller Crash, som kan nytes i fulle monn av både voksne og barn. Her blir derimot store deler av spillerskaren fremmedgjort takket være den manglende utfordringen, og da forsvinner også moroa.

Kontrollsystemet er temmelig intuitivt, og kombinert med det gode nivådesignet er spillet enkelt og tilgjengelig. Når det er sagt har du egentlig sett alt spillet har å by på etter det første nivået, og resten av spillet blir dermed en gjentakende affære.

Ice Age: Scrat's Nutty Adventure

En siste ting som må meldes er de mindre kosmetiske problemene. At Scrats skygge bare er en svart kladd mens skyggene fra billene ser mye bedre ut gjør at man klør seg i hodet og lurer på hvorfor spillet ikke har blitt finpusset bedre. Du har også det faktum at pelsen til Scrat ser dårligere ut jo nærmere du zoomer inn på ham.

På en måte er det fort gjort å føle at denne dommen er litt i det strengeste laget. Det mangler riktignok utfordringer og den nødvendige visuelle finpussen, og repetisjonsfølelsen melder seg temmelig fort. Bortsett fra det har spillet på den andre siden en grei kjernestruktur, et godt utseende og alle de nødvendige elementene man trenger i et plattformspill. Du kan til og med åpne opp nye evner som gjør at Scrat kan hoppe høyere eller løfte tyngre gjenstander, slik at han kan finne alle skattene spillet har å by på.

Alt i alt føles spillet som en forspilt sjanse. Det har potensialet, og med litt mer finpuss, variasjon og utfordring kunne dette faktisk hatt en mye bredere appell. De yngste spillerne kan kanskje få noe ut av dette, men hvis du er på jakt etter et 3D-plattformspill for hele familien bør du gå for noe som byr på en større test og høyere gjenspillbarhet.

Ice Age: Scrat's Nutty Adventure
5 / 10
+