Infinity Blade

Infinity Blade

Epic Games og Chair Entertainment har solt seg i glansen av teknologidemoen lenge nok, og har endelig sluppet grafikkvidunderet Infinity Blade...

Da teknikkdemoen Epic Citadel kom til iOS-apparatene Iphone- og Ipod Touch for noen måneder siden mistet både munn og mæle, og det med god grunn. Vi bega oss ut på en interaktiv rundtur av en gammel slottsgård, som huset en flott utsikt og utrolig lekre lyseffekter. Epic, som er best kjent for Gears of War, hadde nemlig bestemt seg for å presse Unreal-motoren ned i de tynne iOS-apparatene. Deres underavdeling, Chair Entertainment, lagde magi, og verden var dypt betatt av den imponerende teknikkdemoen.

Men det var ikke mer enn en teknikkdemo. Spillmessig var det lite å hige etter, og utvikleren bekreftet også at det bare var en forsmak på teknikken bak deres kommende spill Infinity Blade.

Nå er Infinity Blade tilgjengelig på App Store, og det er på tide å se hvor alt oppstusset stammer fra. Om du forventet en levende verden med krevende rollespillelementer og enorm frihet bør du forberede deg på en skuffelse, men om du er fornøyd med riddere, monstre, statistikker og sylskarp grafikk vil du absolutt sette pris på Infinity Blade.

Idet jeg starter spillet foran slottet får jeg en flott presentasjon av motoren, som lar meg kikke rundt ved å stryke fingeren over skjermen. Epic Citadel lot meg gå hvor enn jeg ville, men bevegelsesmulighetene i Infinity Blade ligner mer på de vi ser i eventyrspill. Jeg kikker for å bevege meg i bestemte retninger på skjermen eller for å gå i kamp, som fungerer overraskende godt i sin enkelhet.

Et svimlende høyt tårn står som en gigantisk gråbrun kloss mot den asurblå himmelen. Det er brakende flott. Mitt mål er enkelt: jeg skal kjempe meg til tårnrommet i toppen av tårnet, der den tyranniske gudekongen venter min ankomst. Her skal hevnens vrede flyte langs steinene, for 20 år tidligere drepte monsteret min far.

Det er naturligvis lettere sagt enn gjort å te seg frem, for borgen er fylt med monstre. Idet jeg møter kongen møter jeg også min skjebne, og her tar Infinity Blade en u-sving. Jeg starter kampen igjen fra begynnelsen, og beholder mine opptjente erfaringspoeng, nivåer og utstyr - som min etterkommer. Med andre ord: hver gang man dør i Infinity Blade løper historien 20 år fremover i tid, og da følger man den neste sønnen i rekken.

Spillets kamper tar sted i realtid, da du ser helten i tredjeperson mens du stryker og trykker på skjermen for å unnvike, blokkere, angripe eller lage kombinasjonsangrep. Du trykker eksempelvis på høyre eller venstre side av skjermen for å unnvike, og gjør du det til riktig tid skaper du en åpning for et angrep. Det gjøres ved å stryke fingeren opp og ned eller til sidene av skjermen, der retningen bestemmer hvilken type slag du vil utføre. Du kan også bruke forskjellige typer magi, og alle slagene har forskjellig virkning på fiendene. De brukes ved å tegne et symbol på skjermen når de er klare til bruk, og det fungerer helt fint.

Her er det mye å hente i både kvalitet og av adrenalinfremkallende underholdning, der enhver kamp lar deg plyndre en nedlagt fiende for å forbedre figuren din. Dette skjer med erfaringspoeng, som du får ved å bruke bestemte våpen eller utstyr til de ikke har mer XP å skjenke deg. Det høres kanskje en anelse bakvendt ut, men det fungerer svært godt innenfor rammene. Du kan også finne skjulte skatter, utstyr og penger ved å klikke på det levende bildet mens din helt passerer landskapene. Erfaringspoengene har selvfølgelig lite verdi uten nivåer og nye evner, og de deles ut på fire områder som dekker liv, styrke, forsvar eller magi.

Når du har spilt gjennom Infinity Blade sitter du igjen med en usannsynlig flott teknikkdemo, en fantastisk engangsopplevelse og et morsomt kampspill. Og du kan nå slutten på visa (men neppe seier) på under en time. Om du skraper litt på overflaten er det alternative ruter overalt, nye fiender på veiene og et svært tilfredsstillende kampsystem. Det er selvfølgelig ikke nok til å omvende de vrange kritikerne som fremdeles mener at iOS-plattformen kun passer til enkle spill, og de vil etter all sannsynlighet avskrive spillet etter en prøvetur. Men å kritisere Infinity Blade for å være kort er som å kritisere Tekken for å bare ha to folk som slåss. Å slå sjefsfienden første gang krever øvelse og kamptrening, og det skjer ikke før du har spilt i noen timer.

Infinity Blade imponerer med sitt grafiske uttrykk og lett tilgjengelige spilloppsett, samtidig som det innehar et tilfredsstillende kampsystem og god eventyrstemning. Opplevelsen er vesentlig mer storslagen enn den de andre toppspillene på App Store byr på, og siden den er en universell App kan du prøve den på både Iphone og Ipad uten å måtte kjøpe den på nytt. Epic lover også å oppdatere Infinity Blade med flere baner og en flerspillermodus på et senere tidspunkt.

Når alt kommer til alt er det likevel ikke mer enn en velfungerende utgave av Punch Out med et dryss av eventyr og rollespill. Men for denne skribenten er det mer enn nok.

Infinity BladeInfinity BladeInfinity BladeInfinity Blade
9 / 10