Det kommende Kinect-spillet Fable: The Journey, som ble annonsert under årets E3-messe, vil hverken by på nærkamper eller skytevåpen. Dette ifølge spillskaper Peter Molyneux, som har pratet med The Official Xbox Magazine:
- Vi kunne hatt nærkampvåpen, men det jeg hater med nærkampsvåpen, og skytevåpen også for den saks skyld, er at menneskehjernen forventer en form for rekyl når man bruker disse våpnene, forklarer Molyneux.
- Når jeg svinger et sverd og treffer noe på skjermen er ikke bare bildet og lyden nok. Vi kunne ha gjort som Zelda gjorde med Twilight Princess, hvor det ikke betyr så mye hva du gjør fordi det som skjer på skjermen er det beste. Men jeg ville at folk skulle føle seg mektige. At de skulle kjenne kreftene. Jeg ville at det skulle handle om selve spilleren, fortsetter Molyneux.
- Med magi foreligger det ingen slik forventning om rekyl. Derfor valgte vi å utelate våpen å sverd og heller satse på magi, konkluderer Molyneux.