Hvem ville vunnet i et slagsmål mellom Superman og Batman? Mellom Flash og Catwoman? Mellom Wonderwoman og Green Lantern? Eventuelt Solomon Grundy og Harley Quinn? Disse, samt et drøss andre oppgjør i DC-universet, blir besvart av Mortal Kombat-utvikler Netherrealm. Utvikleren har samlet opp flust av helter og skurker fra tegneserieforlaget, og satt dem opp mot hverandre i Injustice: Gods Among Us.
I motsetning til andre superhelt-fightere, som for eksempel Marvel vs Capcom og Warners eget Mortal Kombat vs DC Universe, får vi ikke se kjente og etablerte kampspillfigurer i Injustice. Det er rendyrket superheltdeng, og bidrar til å legge stemningen.
Netherrealm går for en kinematisk stil, forklarer de, som minner mest om en superheltfilm. Det går igjen i både gameplayet og selve presentasjonen - menyene er for eksempel laget for å minne om blu-ray-menyer. Ingen roper "Round 1 - fight!" i begynnelsen av hver kamp, da det heller ikke er rundebasert. Du får ett forsøk, men har til gjengjeld to livsbjelker.
Injustice rister av seg de vante fighting-konvensjonene ved å la bakgrunnene spille en aktiv rolle i kampene. Superman og Nightwing går for eksempel løs på hverandre i Metropolis' gater, da Nightwing løper og lager flipper fra bilene i bakgrunnen mens Superman kan samle dem opp og kaste dem. En annen kamp utspiller seg i Batcave, der Flash og Cyborg er i het nevekamp. Flash kan ta fast i en takfestet generator og kaste seg ut fra den, mens Cyborg river den ned og kaster den. De løse kablene blir deretter en slags felle, som gir støt hvis du sparkes inn i dem.
Glasskap smadres, og granater begge kjemperne kan gripe tak i ruller ut som resultat. Alle brettene er delt inn i flere nivåer, som kampene beveger seg mellom. Cyborg kaster eksempelvis Flash inn i en heis, og mens den kjører opp til den andre etasjen setter Cyborg inn en automatisk 12-poenger kombo. Noe lignende skjer i Superman-Nightwing-kampen, der Superman kaster den tidligere Robin gjennom en skyskraper. Hver vegg han kastes gjennom anses som et kombopoeng, og til slutt faller han på den andre siden og lander på et tak der kampen kan fortsette.
I likhet med andre fighting-spill har hver spiller en spesialbjelke i tre trinn, som brukes til spesialangrep. Hvis du fyller ut de to første bjelkene vil du utløse et spesialangrep som utløser en dialog. En full bjelke utløser deretter et ekstra voldsomt superangrep.
Spesialangrepene er selvfølgelig skreddersydd for hver enkelte figur. Nightwing bruker eksempelvis motorsykkelen sin til å gjøre en serie raske angrep fra forskjellige retninger, mens Flash kan lage et tilløp utover verdenshavene. Tilløpet ses ved at kameraet klipper til en vinkel fra det ytre rom, hvor man ser hans lysende spor krysse Stillehavet. Superman gir en uppercut som sender motstanderen ut i rommet (igjen med vidvinkelklipp), hvorpå han setter etter, fanger motstanderen ute i rommet og slår ham tilbake til Jorden.
Når spillet virkelig slipper seg løs, minner det mest om noe tatt rett ut av kinoen. Spilleren skal føle at det er superhelter som slåss - ikke bare et par tilfeldige typer.
Hva angår kampsystemet, sier utviklerne at de vil gjøre det så tilgjengelig som mulig. Det vil kunne spilles av alle, men samtidig ha dybden som etterspørres av hardcore fighting-fans. Om de lykkes, kan vi ikke si sikkert ennå - demoen er ikke hands-on, så inntil videre må vi ta dem på ordet. Injustice: Gods Among Us slår ned til neste år.