Norsk
Gamereactor
forspill
For Honor

Inntrykk - For Honor

Vi satte oss ned for å teste enspilleren og den nye modusen Elimination, men det var bare den ene av disse som imponerte...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Jeg klarer ikke å fri meg fra tanken om at Ubisoft har følt seg presset til å inkludere en enspiller i For Honor. Både Titanfall og Star Wars Battlefront fikk mye kritikk fordi de ikke hadde noen historiedel, dette til tross for at flertallet aldri rører historiedelen i et skytespill (og enda færre fullfører dem). Det finnes et eventyr for én person i Ubisofts spill i det minste, men det er flerspilleren du kommer til å bruke tid på.

For Honor

Jeg har allerede skrevet om modusene Dominion og Duels, men For Honor byr på flere - og de henger sammen. Man velger mellom de tre fraksjonene ridder, viking og samurai, og kjemper om land i det utviklerne kaller "Faction War". I Dominion vil en seier bety at din fraksjon får et poeng og samtidig mer av området. Det er en smart nyvinning som ikke bare gjør hver kamp spennende i seg selv, men de har også betydning for noe større. Skulle samuraiene (ja, jeg har valgt side allerede) vinner flest kamper, vil deres flagg prege kartene man spiller på.

Flaggene er dessuten ikke det eneste som endres, for også temperaturen vil bli påvirket av hvem som leder. Vikingene har snø og frost, samuraiene gir frodige kart, mens ridderne foretrekker sol og pent vær. Dette er dog kun kosmetiske endringer, for det er ikke slik at vikingene blir noe bedre av at været er på deres side. Det kunne naturligvis vært spennende om saken var annerledes, men som en flerspiller er det viktig at gameplayet er balansert.

Dette er en annonse:

I tillegg til Faction War fikk jeg også se modusen Elimination. Denne plasserer seg et sted mellom Dominion og Dual. Dette er 4v4 i fem runder, og den som dør er ute for resten av runden. Her er det mulig å bli gjenopplivet av lagkamerater, så det kan være lurt å bli ved din falne fiende til han har trukket pusten for siste gang. Strategien endret seg raskt under testingen av denne modusen, og i stedet for å storme i kamp prøvde vi å lokke motstanderen til der vi var. Det er kanskje ikke så ærefullt å kjempe flere mot en, men det var i hvert fall en vinnende taktikk.

For Honor

Det er litt irriterende at de tre fraksjonene kjemper side om side i flerspilleren, særlig nå som jeg har sett Faction War hvor alle kjemper for en av tre sider. Jeg forstår at det er nødvendig for at venner som velger ulike fraksjoner fortsatt skal få spille sammen, men det gir ingen mening i et historieperspektiv. Dette er kanskje ikke så viktig i en flerspiller, men for meg forble det et irritasjonsmoment.

I historiedelen får man dog et innblikk i alle de tre perspektivene, og jeg tror denne kan bli spennende til tross for at den ikke har den samme kvaliteten gameplaymessig. Den store styrken til For Honors gameplay er nemlig hvordan man beseirer andre spillere i kamp, og dette forsvinner i møte med datastyrte fiender. Jeg fikk teste et oppdrag der jeg skulle infiltrere en leir, og på veien måtte jeg mot alle de underlig plasserte vaktene jeg møtte på. Her møter man de samme fiendetypene flere ganger, og spenningen blir borte. Ved å kikke på motstanderen vet man umiddelbart om den er rask og smidig eller sterk og treg, og deretter er det bare å følge oppskriften som kreves. Her føles alle kampene like, og det står i kontrast til hvordan det er i flerspilleren.

Dette er en annonse:
For Honor

Noen spill egner seg ikke som enspiller, akkurat slik som at noen ikke egner seg som flerspiller. For Honor kan ha blitt et offer for tiden det slippes i, nemlig en hvor spillerne blir sinte hvis de ikke får begge deler. Enspilleren halter etter den foreløpig glimrende flerspilleren, så la oss heller takke Ubisoft for tilbudet før vi tar en ny kamp i Elimination. La oss heller nyte spillets sterke sider, for de er det mange av.

Relaterte tekster

For HonorScore

For Honor

ANMELDELSE. Skrevet av Eirik Hyldbakk Furu

Eirik har lekt ridder, samurai, og viking i Ubisoft sitt brutale nærkampspill. Nå vet han ikke helt om han har lyst til å komme tilbake på jobb.

0
Prince of Persia klart for For Honor

Prince of Persia klart for For Honor

NYHET. Skrevet av Eirik Hyldbakk Furu

Ubisoft har ikke akkurat vært sparsomme med å bringe noen av de elskede franchisene sine over til For Honor, så dagens annonsering bør ikke komme som et kjempesjokk. Fra...



Loading next content