Norsk
Gamereactor
forspill
Battlefield 1

Inntrykk fra Battlefield 1-betaen

Battlefield-serien startet i fortiden, og med BF1 går utviklerne lengre bakover i tiden enn noen gang. Samtidig føltes betaen frisk og moderne...

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Da EA og Dice løftet sløret for Battlefield 1 møtte vi spillet med en blanding av skepsis og entusiasme. Skepsis fordi vi vet at denne serien som regel satser på det trygge (store kamper, men en syltynn historiedel), og entusiasme fordi settingen er flyttet til første verdenskrig. Ved å ta et skritt vekk fra moderne krigføring er det nye spillet nødt til å skille seg ut, selv hvis strukturen forblir den samme.

Og i betaen fikk vi et veldig godt innblikk i hva Battlefield 1 vil tilby. Alle som forventet å slåss på en europeisk slagmark ble positivt overrasket over at Dice valgte en annen del av den store krigen. På det ørkenfylte Sinai-kartet fikk vi ta del i kamper mellom britiske styrker og soldater fra Det osmanske rike. På denne måten viser spillet bredden i det som faktisk var en verdensomspennende krig, og en side som ofte havner i skyggen av konfliktene i Sentral-Europa. Betaen indikerte at Dice har sett bredere på Første verdenskrig enn å sette opp Tyskland mot de allierte styrkene i midten av verdensdelen vår.

HQ

Tilbake til Sinai. Kartet er naturlig nok dekket av sand, og det minner uten tvil om Jakku-området i Star Wars Battlefront. Samtidig er det nok av forskjeller her. Sinai-kartet er fullt av interessante punkter, som 64 spillere slåss om å kontrollere i Conquest-modusen. Det finnes sanddyner og åpne områder der man er eksponert, såvel som falleferdige landsbyer med bygninger og vegger å gjemme seg bak. I hvert fall til de blir sprengt i fillebiter. Kartet har også en steinete fjellside som gir det en viss vertikalitet, og i det hele tatt fremstår det som variert. Dermed passer det til de fleste spillestiler.

Dette er en annonse:

Å slåss om kontrollpunktene i Conquest-modusen har alltid vært hjørnesteinen i Battlefield-serien, og dette gjelder for Battlefield 1 også. Samtidig byr Rush-modusen for 24 spillere på et godt alternativ. Her slåss det ene laget om å sikre seg to telegraf-stasjoner, som kan brukes til å kalle inn bomber fra artilleriet. Det andre laget må forsvare seg og beskytte telegrafene, og det hele gjentar seg i opptil fem trinn før matchen er over. Det er kjent kost for Battlefield-fans, men det fungerer fremdeles meget bra. Ikke minst var det spennende å utforske den klassiske oppskriften i en ny setting og en ny tidsepoke.

På tvers av begge moduser fikk vi inn plenty av matcher i perioden betaen varte. Vi fikk tid med alle de fire klassene ( Assault, Medic, Support og Scout), såvel som en god del av kjøretøyene. Etter å ha ofret kill/death-ratioen vår i eksperimenteringens navn kom vi til en konklusjon. Et moderne Battlefield-spill fungerer godt i en WWI-setting. Vi er ikke eksperter på tidsepoken, og vet derfor ikke hvor mange friheter utviklerne har tatt, men vi mistenker at enkelte elementer har blitt endret vekk fra historisk korrekthet for å bedre balansen. Og det er i grunnen helt greit.

Battlefield 1Battlefield 1
Battlefield 1Battlefield 1
Dette er en annonse:

Blant klassene var Medic vår favoritt. Vi likte "bolt action"-rifla hans, som var nokså effektiv fra både medium avstand og nært hold. Samtidig er det alltid deilig å kunne dele ut helsepakker til medsoldater i nød, eller å bringe falne venner tilbake til live med sprøytene våre. Å ha gode medics er viktig for å sikre godt lagspill, og i Battlefield 1 er det nettopp godt lagspill som fører til seier.

Samtidig er nok Assault-klassen førstevalget for mange. De er fotsoldatene som gjør mye av grovarbeidet, og hvis du kjenner til rollen fra tidligere Battlefield-spill vil det gå lett å venne seg til det nye klimaet her. Det samme kan dessuten sies om Scout-klassen. Snikskytterne liker naturligvis å holde seg i bakgrunnen, og de er viktige for å gjøre slagmarken tryggere for resten av laget, men samtidig kommer man ingen vei hvis hele hæren står og titter gjennom kikkertsiktet langt der bak.

Nei, man trenger en balansert armé for å gjøre det bra, og den siste klassen har denne gangen fått navnet Support. Når det er sagt fremstod ikke support-soldatene som like viktige som medics, og mange vil si at Dice burde ta grep for dytte dem mer inn i kampene. De trenger en tydeligere rolle, og det skal bli spennende å se om utviklerne gjør noen endinger med support-klassen mellom nå og lanseringen. Vi trenger flere grunner for å gå for support, rett og slett.

HQ

Ser man imidlertid forbi klassene er dette Battlefield slik det skal være. Selv om tiden er spolt tilbake til WWI, er kjøretøy fremdeles elementære. De kan endre balansen i enhver match. I løpet av betaperioden ble det mange turer med offroad-bilene, enten fra førersetet eller plassert bak det kraftige maskingeværet montert bakpå. Derfra kan man gjøre mye ugagn, men man er også veldig sårbar. På innsiden av de pansrede kjøretøyene sitter man tryggere, og man har enda kraftigere skyts tilgjengelig, men man er samtidig et åpenbart mål fienden. Vi fløy riktig nok ikke fly i betaen, men kjøretøyene klarte likevel å gi WWI-krigingen et distinkt Battlefield-preg.

Det som derimot overrasket oss, var hvor raskt vi ble vant til hestene. På rekordtid ble det naturlig å storme mot slagmarken fra hesteryggen, og selv om det var annerledes føltes det riktig. Straks man lærer seg å skyte fra hesteryggen blir man dessuten en livsfarlig kriger å møte i åpne områder, og dueller mellom flere soldater med hver sin hest tilførte noe nytt til opplevelsen. Vi håper derfor det blir enda flere hester å se i fullversjonen.

Totalt sett er vi i det hele tatt spent på fullversjonen. Vi like det vi så og opplevde i ørkenen, og vi er sultne på mer. Hvis resten av kartene er like godt satt sammen, og passer like godt til WWI-settingen som Sinai, har Dice et nytt storspill i stallen sin. Vi er ikke lengre skeptiske til om ferden bakover i tiden vil fungere. Tvert imot var det deilig å spille noe som var Battlefield slik vi kjenner det, samtidig som det var friskt og annerledes. Om Dice har gjort nok til å lokke nye spillere til Battlefield 1 er vanskelig å si, men den eksisterende fansen vil i hvert fall føle seg hjemme når fullversjonen kommer den 21. oktober. Såpass kan vi slå fast.

HQ

Relaterte tekster

Battlefield 1Score

Battlefield 1

ANMELDELSE. Skrevet av Oliver Thulin

Glem roboter og futuristisk krigføring. Battlefield 1 er gammelt og skittent, og slagmarken har aldri føltes nærmere...

0
Klokken 16 på GR Live -  Battlefield 1

Klokken 16 på GR Live - Battlefield 1

NYHET. Skrevet av Suzanne Berget

EA og DICE forbereder seg på å avduke Battlefield V i kveld, og i den anledning tenkte vi å blåse støvet av Battlefield 1 og spille det for å komme i riktig stemning til...



Loading next content