Jack the Giant Slayer

Jack the Giant Slayer

About a Boy-sensasjonen Nicholas Hoult har blitt voksen, og jammen har han ikke blitt kjempenes banemann også. Vil han fylle rollen som ung og kjekk helt?

Filmen innledes av at et par barn blir fortalt fortellingen om kjempene, og hvordan menneskene seiret over dem. Dette kryssklippes med temmelig dårlige animasjonssekvenser som viser hvordan slaget mot kjempene endte. Med andre ord en ganske standard måte å innlede en eventyrfortelling og dens hovedkarakterer på. Barna er selvsagt Jack og prinsesse Isabelle. Det er forsåvidt effektivt, men jeg kan bare ikke fatte og begripe hvorfor animasjonen er så dårlig. Jeg ble nesten litt bekymra for resten av filmen. Heldigvis er ikke sekvensen veldig lang, og grusom animasjon byttes ut med interessant eventyr.

Jack the Giant Slayer
Bønnestengelen Blomster-Finn bare kan drømme om (noe han antageligvis også gjør).

Filmen fortsetter 10 år senere. Jack er sendt til byen for å selge en hest, men alt går ikke som planlagt og han ender opp med en pose magiske bønnespirer i bytte mot hesten. Senere samme dag havner ett av frøene under huset til Jacks onkel og når prinsessen plutselig dukker opp, skjer det uunngåelige. Bønnespiren kommer i kontakt med vann og vokser til en gigantisk bønnestengel som drar Isabelle med seg opp i skyene. Kongen sender sine beste menn etter for å redde henne, og Jack blir med. Over skyene kommer de til kjempenes rike. Redningsoperasjonen og det som følger viser seg å være alt annet enn enkelt.

Jack the Giant Slayer
Oh! Love is in the air...

Bryan Singer har gjort en god jobb med filmatiseringen av eventyret. En eventyrfilm er ofte vanskelig å balansere. Skal den være barnslig, full av humor, mørk eller underholdende for voksne? Den klarer ofte ikke helt velge kategori, og ender opp som en merkelig hybrid som er myntet på barn (men som kanskje er for skremmende eller voldelig). Det beste er selvsagt en velfungerende hybrid som de fleste kan glede seg over, og her har faktisk denne filmen truffet temmelig bra. Den er hverken kjedelig eller for barnslig, og vil sånn sett fungere både for barn og voksne.

Tempoet i filmen er relativt høyt, og det brukes ikke særlig mye tid til å dvele over hendelsene. Filmen er jevnt over underholdende, og ingen perioder stikker seg ut som kjedelige. Men den er heller aldri helt fantastisk engasjerende. Det er god fremdrift og oppbygning, og alt fungerer etter boka. Likevel sitter jeg igjen med en følelse av at noe mangler. Jeg klarer bare ikke å sette fingeren på det. Kanskje er altfor korrekt til å bli spennende?

Jack the Giant Slayer
Skumle kjemper mot en merkelig kunstig bakgrunn.

Jeg la ikke merke til musikken noe særlig. Og tro meg, det er positivt. Har man et musikkspor som spiller på filmens strenger vil man ofte ikke merke at den er der. Filmen bærer seg selv, og trenger ikke musikkens hjelp. Sånn sett er lydarbeidet, og spesielt musikken et veldig godt håndtverk.

Det er flust av store effekter. Personlig er jeg ikke fan av for mye dataanimasjon, men her fungerer en del av det temmelig godt. Bønnestengelen kan for eksempel nevnes. Kjempene er jeg litt usikker på hva jeg synes om. De er skumle nok, men jeg sitter å lurer på om ikke det hadde vært mulig å lage dem enda mer realistiske.

Jack the Giant Slayer
Vi gjemmer oss bak noen steiner for å spionere litt.

Bryan Singer har fått med seg en stjernespekket rolleliste. Ewan McGregor spiller en staselig ridder med morsom humor. Ian McShane er en flott konge, og Stanley Tucci fungerer godt som svikefull rådgiver. Nicholas Hoult portretterer Jack på en god måte. Kanskje han blir en av de nye unge skuespillerne som alle vil bruke? Det er heller ingenting å si på rollen Eleanor Tomlinson gjør som prinsesse. Hun er kanskje ikke den mest merkverdige av dem, men en skal ikke se bort fra at vi vil se mer til henne fremover. Jeg sympatiserer nok med karakterene til å heie dem til seier, men de er samtidig glemt når filmen er ferdig.

Jack the Giant Slayer leverer akkurat det en forventer, og det fungerer greit. Bryan Singer har nok erfaring til å vite hvordan man underholder. Det er en temmelig typisk eventyrfilm med action og spenning. Det er en film som rett og slett egner seg best til litt lett lørdagsunderholdning. Den er verdt en titt, men det haster ikke. Jeg skal holde et litt øye i retning mr. Hoult, og gleder meg til å se hva han kommer til å gjøre videre.

6 / 10
+
Helt grei og underholdende film, men det er heller ikke særlig mer enn det.