Jak 2: Renegade

Jak II: Renegade

Santa Monica-baserte Naughty Dog beviser igjen deres gameplaymessige og tekniske kvaliteter.

Da GameReactor i sin tid intervjuet Jason Rubin i London, var to ting klinkende klart. Først og fremst ville firmaet presse maskinen til sitt absolutt ytterste med oppfølgeren og for det andre ville enten Insomniac eller Naughty Dog velge å fokusere på andre typer prosjekter etter utgivelsen av deres respektive toere. Den interne striden om plattformkundene ville ganske enkelt ikke lønne seg og Sony hadde etter sigende problemer med å markedsføre to så like produkter.

Hvis eller når dette skjer, så håper i hvertfall denne anmelderen inderlig at det ikke blir Jason Rubin og Co., for med Jak II: Renegade sparker firmaet plattformgenren flere hundre år inn i fremtiden og etterlater gamle innsamlingsteknikker, presise hopp og tarvelige hub-systemer i støvet. Selv Miyamoto får problemer med å levere enda et Mario-spill i den velkjente Nintendo-stilen, for Jak II: Renegade er fremtidens plattformspill og henger man ikke med nå vil man unektelig falle av lasset.

Ideen er enkel nok. Ta Grand Theft Autos sprudlende og enorme by, tilsett rikelige mengder Tony Hawk-inspirert materiale og spe det ut med alt det som gjorde Jak and Daxter så fengende. Firmaet har latt seg inspirere av tidens største salgssuksesser og fusjonert disse ideene med deres egne velkjente humor og sans for gameplay. Resultatet er et historiedrevet spill, som ut over å være dypt imponerende i sin størrelse, også utmerker seg med sin sans for detaljer og flotte tilrettelagte oppdrag.

De spillerne som gjennomførte det første spillet ved å samle inn alt, får endelig svaret på hva som ligger bak den gyldne døren. Jak og Daxter sendes nemlig inn i fremtiden, hvor ting er langt fra så rosenrødt som i eneren. Jak tas til fange og da han slipper unna flere år senere, er det en Eco-bolet, hissig og amper fyr med hevntendenser, som flekker tenner. Herfra involveres spilleren i en historie om en by med en undertrykt befolkning, som er fanget i et jerngrep - noe som fort får de gamle makkerne til å melde seg under rebellenes fane. Til forskjell fra forrige eventyr så er Jak II: Renegade oppdragsbasert, og alle gjøremål har et formål. Skal et flagg heises ned fra et tårn, en kloakk renses for monstre eller noen bomber uskadeliggjøres, så gjøres det for rebellenes fortsatte eksistens. Dermed involveres spilleren i en grad som ikke er sett i et plattformspill tildligere. At oppgavene også kan tas i den rekkefølgen man selv ønsker, og at alt man får tildelt gjennom spillet kan brukes hvor som helst og når som helst, er bare med på å befeste spillets ambisjoner.

Designet er også mye mer oppfinnsomt nå, og det er faktisk veldig lett å se hvor Yasuharas kyndige hender har tatt over. Det er ikke for moroskyld at det japanske spillgeniet jobbet på de første fire Sonic-spillene. Hans bidrag er veldig verdifult og i Jak II: Renegade fungerer f.eks. kryping rundt på høye tårn og hopping på rullende plattformer strålende. Grafisk er det naturligvis heller ikke noe å sette en finger på. Hvis eneren fikk deg ned på gulvet for å plukke opp kjeven din, så kan du trygt krype ned fra stolen og gjøre deg klar igjen, for fortsettelsen er intet mindre enn et mesterverk på det visuelle planet. Ut over det åpenlyse hoppet i antallet polygoner, er spillets cut-scener, som forøvrig er laget med spillets motor, veldig polerte og cinematiske. Når man suser rundt i byen i en av spillets mange hooverscooters, virker detaljgraden uendelig og ikke minst overveldende. Forstill deg en by som er 10 til 20 ganger så stor som hele det originale spillet, så har du fortsettelsens summende metropolis. Bare enkelte dykk i frameraten viser seg fra tid til annen, men disse har ingen innvirkning på gameplayet og virker derfor ikke skjemmende.

Det er vanskelig å ikke bli imponert av bare grafikken alene, men det er faktisk på det gameplaymessige planet at spillet har tatt et kvantesprang. Ingenting er lenger overlatt til tilfeldighetene og spillets mange oppdrag er veldig varierende - selv når gameren sendes tilbake til et allerede besøkt område. At spillet denne gangen også følger en gjennomført historie, muligheten for å bruke våpen og et mer voksent uttryk, gjør ikke opplevelsen noe dårligere. Jak II: Renegade er fremtidens plattformspill, hvis man i det hele tatt kan definere kategorien så smalt nå, og den PlayStation 2 eieren som bør unngå dette spillet finnes ganske enkelt ikke.

10 Gamereactor Norge
10 / 10
+
Kjempestor og meget allsidig plattformverden
-
Meget anonym musikk og et par dykk i frameraten

• ad0132
    Jak 2: Renegade Jak og Daxter lader om og tar skrittet fra koselig barnespill over til et noe mer alvorlig actionspill. Husker du Jak and Daxter:... 9/10

Jak II: RenegadeScore

Jak II: Renegade

ANMELDELSE. Skrevet av Thomas Tangaard

1
Jak 2: Renegade – nye skjermdumper

Jak 2: Renegade – nye skjermdumper

NYHET. Skrevet av Jon Andreas Bjerk

Det er fortsatt en stund til oktober, men Jak & Daxters neste eventyr nærmer seg med stormskritt. Som hjelp til å fordrive ventetiden har vi fått inn en bunke ferske screens fra den nye plattform-revolusjonen. Klikk inn og se!

0
Jak II: Renegade - Preview

Jak II: Renegade - Preview