Jernkvinnen

Jernkvinnen

Meryl Streep er fenomenal som Margaret Thatcher i doku-dramaet Jernkvinnen, et innblikk i livet til Storbritannias første kvinnelige statsminister. Men holder filmen samme nivå?

Det bør ikke være nødvendig å nevne det lenger. Meryl Streep er en strålende skuespiller. Så strålende at folk flokker til kinoen for å se filmer som ikke egentlig høres eller er veldig bra. I The Iron Lady portretterer hun Jernkvinnen på slående vis, med stålkontroll på både aksent, ansiktsmimikk og kroppsspråk. Hun er i knallform. Hadde bare filmen vært på samme nivå.

Filmen åpner med en gråhåret Lady Thatcher på kjøkkenet, på vei ned til supermarkedet for å kjøpe melk. Idet hun kommer tilbake sitter ektemannen Denis (Jim Broadbent) ved bordet, og en spøkefull diskusjon om melkeprisen oppstår. Slik sitter de en stund, før Denis plutselig viskes vekk i neste scene. Thatcher snakker til seg selv, fortapt i illusjonen om at hennes hengivne ektemann fremdeles er i live. Hun lider av demens, noe regissør Abi Morgan bruker flittig for å avbilde Thatchers følelse av makttap og ensomheten etter mannens død.

Jernkvinnen
- NEI, kjære - jeg er IKKE Eli Hagen.

Jernkvinnen lever et isolert liv, konstant under oppsyn av hjelpepleiere, assistenter og politimenn. Sønnen Mark og familien bor i Sør-Afrika, og har aldri tid til å besøke henne, mens datteren Olivia bor i London. Hun prøver å hjelpe moren til å innse at faren har gått bort, men Thatcher tviholder på minnene av ektemannen via både klesplagg og middagsrutiner.

Og det er litt rart, at det er disse partiene jeg husker best. Var det ikke Jernkvinnen filmen skulle handle om?

Jernkvinnen bytter tidsperspektiv aktivt, og går fra Thatchers tid som politisk aktiv ungdom til hennes storhets- og nedgangstid som statsminister. Problemet er at de aldri kommer under overflaten i disse partiene, verken personlig eller politisk. Thatcher avbildes som en kvinne stikk i strid mot den mannsdominerte kulturen som rådet på 50-tallet, med stort fokus på at den iherdige jobbingen påvirket familielivet i negativ retning. Selvfølgelig er dette viktig. Selvfølgelig bør privatlivet til Jernkvinnen være med i filmen.

Men det bør ikke være gulroten.

Vi får ingen innsikt i hvorfor hun har tatt de valgene hun gjorde, utover et par innblikk i hvordan barndommen hennes var. Hvordan hun ble opplært til å engasjere seg for handling fremfor ideer, er bare forklart i et par scener med faren hennes. Det er alt. Bør det ikke være mer? Kanskje de falt under radaren fordi tilbakeblikkene til Thatchers liv som ung, politisk spire ikke er like interessante. Til det går filmen for lite i dybden, for grunt inn i tankemønsteret hennes.

Jernkvinnen
- Kjør meg hjem, sjåfør. Jeg har ikke mer batteri på 3DSen.

Streep er makeløs som Margaret Thatcher. Spesielt god er hun når Thatcher er på sitt eldste, og sliter med å skille virkelighet fra fantasi. Likevel ville jeg gjerne sett mer av hennes politiske tid. Det føles ikke rettferdig, å vise henne i en tilstand som kun er oppbygd av spekulasjoner. Det er ikke rart at familien har reagert i kjølvannet av filmen - ingen vil se moren sin avbildet slik. Portretteringen av henne idet hun freser i vei om politiske terrorløsninger under middager, eller hennes stahet i forhold til familien, føles ofte både slemt og unødvendig. Det hadde holdt med det halve - selv om Meryl Streep er fantastisk i scenene det er snakk om.

Hvis du vil se Streep fantastisk i nok en film, vil du muligens ikke bry deg så mye om filmkvaliteten. Men er du ute etter en godt kvalitetsdrama bør du heller se Kongens Tale eller My Week With Marilyn. The Iron Lady er helt grei, men ikke i samme klasse.

6 / 10
+
Meryl Streep like flott som alltid, rørende og morsomme scener med Jim Broadbent, de øyeblikkene vi får av hennes politiske karriere er gode, om enn ikke spesielt godt oppbygd