A Way Out er et spill som legger stor vekt på narrativ og figurutvikling, men det handler også mye om å styre figuren sin og hvilke valg og handlinger man gjør som spiller. Noe spill fra Quantic Dreams gjerne dropper til fordel for en mer cinematisk presentasjon. Hvis man spør regissøren bak A Way Out, Josef Fares, så sier han at han foretrekker den ekstra styringen, og at måten Quantic Dreams gjør ting på er litt for passiv for ham.
I et intervju med EDGE nylig, sa han følgende om Quantic Dreams, og A Way Out:
"Those games are too passive for me. I would like to have more control. One could say that you control the story, but while you're doing it and affecting it, in a sense you're not, you know?
A Way Out is not about that. I think the comparison is fine from a cinematic perspective, but not the way you choose your story. This is a hand-tailored story all the way."
Man kan jo argumentere for at Heavy Rain er en"hand-tailored story all the way". Liker du den måten andre spill lar deg styre figuren og historien på, eller foretrekker du Quanitc Dreams' mer cinematiske tilnærming?