Juiced

Juiced (PC)

Bernt har lagt jernet i gulvet, og kjørt det han er mann for - og han er mektig imponert over et godt gjennomført racingspill!

Det gått lang tid siden den første omtalen av Juiced ble publisert. Vi har nå nok en gang kjørt gjennom alle bakgater, alleer og smug, og kan fortelle deg alt om PC-versjonen av racing-perlen. I og med at mange av dere kanskje allerede har lest en omtale av dette spillet, skal jeg ikke ramse opp forhistorien. Nei, jeg går rett på sak og skrenser meg videre til oppgraderinger, hodeløs kjøring og spennende veddemål. Velkommen til nok en runde med Juiced.

Tidligere var Need For Speed Underground 2 fra Electronic Arts på toppen av min trone, men nå kan Juiced innta førsteplassen som det beste racingspillet til dags dato. Hva er det som gjør dette spillet til en ener? Jo, nå skal du høre! For det første er spillet blitt blankpolert hele to ganger av to forskjellige utviklere. Dette har ført til et godt gjennomført racingspill med en sterk arcadefølelse på lik linje med Need For Speed-serien (NFS). Men du finner også en god porsjon realisme, da tenker jeg spesielt på kjøreegenskapene på de forskjellige bilene. I motsetning til EA’s NFS-serie hvor denne viktige ingrediensen var utelatt, har utvikleren Juice Games klart mesterverket med å få med gode varierende kjøreegenskaper. Du kjenner fort forskjellen om du skrenser av gårde i en Chevrolet eller Mitsubishi Evolution. Du finner også merkene Vauxhall, Dodge, Ford, Honda, Mazda, Nissan, Subaru m.fl. Faktisk finnes det over 50 forskjellige bilmerker du kan tune og oppgradere til det ytterste. Med over 7,5 trillioner oppgraderingsmuligheter, tar det veldig lang tid før du går lei.

Opp i alt dette har utvikleren kastet inn muligheten til å bygge opp ditt eget lag som du kan styre etter ønske. Det spesielle er at du kan få de andre på laget til å kjøre aggressivt ovenfor de andre rivalene, slik at sjansene for at du vinner løpet er store. Inngå spennende veddemål om penger, eller kanskje vedder du om doningene i "pink-slips"-løp? Her gjelder det å kjøre beinhardt med klampen godt presset i bunnen, men vær forsiktig, ikke mist kontrollen over bilen, for det kan koste deg dyrt. Skader koster penger. Dyrebare penger som du kunne ha brukt på oppgraderinger. Man taper også respekt-poeng ved å kjøre som en tulling, og det er du totalt avhengig av hvis du skal komme noen vei i spillet. Hvis du også taper alle pengene, kan du like gjerne starte helt på nytt i spillet. På lik linje med NFS-serien, har respekt-poengene mye å si. Jo flere poeng, jo høyere rang får du. Etter hvert som denne poengsummen øker, vil nye muligheter åpne seg, og du går fra å være en liten ukjent spirrevipp til å kunne ta over hele Angel City og bygge opp dine egne løp. Med alt dette innbakt i en god porsjon racingspill, kan ikke dette bli annet enn heftig.

Det grafiske i Juiced er en herlig blanding av pastellfarger med god bruk av paletten. Bilenes lakk skinner mot deg med en glans som overgår det meste. Omgivelsene setter deg i stemning hvor enn du kjører, om det er natt eller dag. Du finner stilige partikkeleffekter hvor gnistregn og bildeler flakser til alle kanter. Skadene sees med det blotte øyet hvor krom og lakk blir flerret bort fra bilens skjøre overflate.

Lyden i spillet har i grunnen få overraskelser å by på. Du finner diverse motordurer, noen fete lydspor og noe vanlig ordinært stemmeskuespill fra rivalene dine. Det er vel her spillet fort kan sammenlignes med NFS-serien og ikke stikker seg særlig ut av mengden av spill i denne sjangeren.

Tidligere har jeg nevnt spillets gode gameplay og kjøreegenskaper hvor Juice Games har gjort en bemerkelsesverdig jobb. Kollidere du mye vil du fort merke at bilens kjøreegenskaper taper seg markant. Er du så heldig og fått skaffet deg en topptrimmet Nissan Skyline, da skal du så absolutt være veldig forsiktig med gassen. For hvis ikke, kan du få deg noen enorme spinnerunder, som igjen kan føre til at du taper løpet. Opplevelsen heves betraktelig dersom du sitter med ratt og pedaler. Da vil det hele virke veldig virkelighetsnært. Jeg prøvde også å kjøre med tastaturet, til og med det fungerte godt.

Så over til det som spillet virkelig scorer høyt på, og det er holdbarheten. Med alle de variasjonene, vil du finne mange titalls timer renspikket god underholdning. Jeg har nå sittet bortimot 30 timer og koser meg stadig like mye med spillet. Timene går fort og natten blir til morgen som igjen blir til dag. Øynene smalere og smalere, tilslutt er reaksjonen så dårlig at en snegle ville ha reagert fortere. Nei, spillet er forferdelig vanedannende og fristelsen etter å heve hodet over de andre rivalene er upåklagelig stor. Etter hvert som du har bygd deg opp en kraftig nok doning, kan du jo ta turen til en online dyst med andre førere fra alle verdens små hjørner.

Juiced er et spill som har kommet langt i utviklingen fra å være blant arcade-sjangeren til å havne litt innenfor simulator-eliten. Utvikleren har klart å nå denne balansen på en mesterlig måte og gir oss et spill som hever seg mange hakk over konkurrentene og da spesielt Need For Speed-serien. Jeg kan ikke annet enn å si, godt jobba til Juiced Games, og til alle dere andre; løp og kjøp!

JuicedJuicedJuicedJuiced
9 / 10
+