Norsk
Gamereactor
forspill
Just Cause

Just Cause

Vi er imponerte over hva den svenske utvikleren har klart å få til i denne heftige blandingen av mellom Far Cry og Grand Theft Auto. Gamereactor har testet!

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Hva skjer om man blander Grand Theft Auto: San Andreas og Far Cry? Svaret på det spørsmålet prøver det svenske debutstudioet Avalanche å gi når de om en drøy måned slipper det overambisiøse Just Cause til PC, Playstation 2, Xbox og Xbox 360.

Just Cause byr på like store deler overdådig vegetasjon, vidstrakte sandstrender og solfylte fjelltopper som hardhendte gjengoppgjør, dopkriger og sure politimenn. Svenske Avalanche har hentet mye sunn inspirasjon fra noen av Gamereactors absolutte favorittspill og satt sammen en hybrid med en stor nok mengde egne, vel gjennomførte ideer til at vi blir begeistret.

Eventyret begynner med et nærbilde av vår helt, CIA-agenten Rico Rodriguez. Han sitter på en benk i en skranglete B52 og venter på å få hoppe. Fallskjermen sitter der den skal, og hans moteriktige salsakostyme og glinsende svarte hår gredd bakover hinter om en flørt med Desperados-helten El Mariachi spilt av Antonio Banderas.

Piloten i flyet gestikulerer til Rico om at kysten er klar. Flyets bakdel glir opp, og sekunder senere ligger han i luften i 4000 meters høyde. Et knappetrykk løser ut Ricos fallskjerm, og gjør det mulig for ham å seile ned mot den solfylte stranden der hans CIA-kontakt venter med videre instruksjoner.

Dette er en annonse:

Oppdraget er tøft og krever en rutinert, om mulig overdrevent voldelig, ekstremt selvsikker og ofte i overkant spektakulær superagent lysten på høyeksplosiv action. Den sydamerikanske øygruppen San Esperito styres med jernhånd av den korrupte presidenten Salvador Mendoza. Ryktene om Mendozas innkjøp av atomvåpen har fått den amerikanske regjeringen til å ta ekstreme forhåndsregler. For Rico er målet å alliere seg med den lokale geriljaen og styrte Mendoza og hans regjering. Til hjelp har han 100 kjøretøy av forskjellige typer, form og størrelse, 28 ulike våpen og flere hundre kvadratkilometer sydamerikansk jungel perfekt for gjemselslek med det lokale politiet. Rico er klar til å utføre de 25 oppdragene Just Cause består av for å befri San Esperito fra det korrupte regiment som styrer landet i dag.

I utviklingen av Just Cause er det først og fremst ett spill som har blitt brukt som mal for Avalanche Studios: Grand Theft Auto. Just Cause er samme type spill der en dynamisk oppdragsstruktur nøye implementeres i en fri og åpen spillverden der spilleren gis store muligheter for å velge sin egen vei. Hvert av de 25 hovedoppdragene kan selvsagt løses på en rekke ulike måter, og i tillegg har man et hundretalls små sideoppdrag som vil underholde i månedsvis. Resepten Rockstar kokte sammen i det ekstremt toneangivende Grand Theft Auto 3 har blitt kopiert, klonet og kopiert og klonet utallige ganger før dette spillet. Men mens spill som Driver 3, The Getaway og Total Overdose mislyktes føles det på forhånd som om svenske Avalanche Studios’ ambisiøse kjempeprosjekt overgår de tre sistnevnte med god margin. For Just Cause inneholder en stor nok mengde egne, unike ideer og en spillverden så stor, så rik på liv og full av muligheter at det er vanskelig å motstå den.

Vel på plass på San Esperito, informert om oppdragets detaljer og fullastet med ammunisjon står Rico overfor en meget tøff første utfordring. Han må frigi den lokale geriljaens leder fra øyas fengsel. Anstalten er steinhardt bevoktet og rommer et hundretalls skyteglade vakter. Båt, fly, bil, motorsykkel - det gjelder å velge en strategi og angripe med litt klølt.

Neste oppdrag dreier seg om en by på øyas vestside som okkuperes av politiet. Den nå frigitte geriljalederen ber om Ricos hjelp til å, sammen med fotsoldatene hans, sprenge politiets sperringer og skyte ned de patruljerende politimennene i byens gater. Et slag for frihet - "Viva la Révolution!" - som ett av geriljamedlemmene skriker i begynnelsen av oppdraget. Når byen har blitt renset for korrupte politimenn og rebellflagget heises på torgets flaggstang bærer det mot øyas sydøstre del der en ukjent doplanger må stoppes. Rico får i oppdrag å kapre en kortesje og deretter maskere seg som kriminell for å infiltrere syndikatet fra innsiden.

Dette er en annonse:

Selv om et flertall av de oppdragene vi testet i forhåndsversjonen av Just Cause var varierte, utfordrende og underholdende - var det tiden mellom disse vi verdsatte mest. Småoppdragene, friheten til å gjøre akkurat det som faller en inn og alle de små finessene som gjør at San Esperito føles som en morsommere sandkasse å leke i enn nesten alle andre spill av samme type. Ricos fallskjerm er en av dem; et hjelpemiddel som gjør at man når som helst og hvor som helst kan kaste seg ut fra et hustak eller en klippekant og bare gli gjennom den varme luften. Man kan også stjele en bil, hoppe opp på taket i høy hastighet og hoppe høyt opp i luften mens man løser ut fallskjermen - som da samler opp luft og skyter Rico førti meter opp i været. På denne måten kan man nå vanskelig tilgjengelige steder og det vanskeliggjør også politiets arbeid ganske betraktelig. For øvrig er dette noe som Pandemic har lånt og implementert i det kommende Mercenaries 2.

Politiet på San Esperito står for en stor del av utfordringen Just Cause tilbyr. Til forskjell fra i spill som Driver: Parallel Lines, Driver 3, Total Overdose eller The Getaway er politiet oppfinnsomme, intelligente, iherdige, voldelige og veldig, veldig skyteglade. Dreper man en politimann har man snart fire nye i lyseblå terrengbiler i hælene. Kverker man enda en henter politiet inn det lokale militæret som ikledd mørkebrune bereter kaster seg inn i leken med monterte maskingeværer og lynkjappe kamuflasjejeeper. Foruten politiet og militæret må også Rico passe seg for å kødde med de lokale gjengene som lenger ut i eventyret viser seg å være svært vanskelige å få bukt med. Det går likevel an å alliere seg med diverse gjenger og dermed slippe å bekymre seg for drive-bys eller kræsjelystne gangsters med automatvåpen hver gang man stjeler et kjøretøy.

I tillegg til fantastisk atmosfære, herlige designdetaljer, vellaget spillkontroll og sanseløst massive miljøer byr Just Cause på superlekker grafikk som får spill som Grand Theft Auto: San Andreas, The Getaway og Driver: Parallel Lines til å fremstå som Super Nintendo-produksjoner. San Esperito er en helt enorm spillverden, proppfull av tett jungel, sandstrender, mindre byer, storbyer og hundrevis av svingete fjellveier. Vegetasjonen er utrolig bra laget, detaljrikdommen er meget imponerende og lastetidene er ikke-eksisterende. På toppen av det hele finnes også en rekke herlige bildefiltre som dis, varmebølger i luften, ufokusering ved bevegelse og latterlig pen lyssetting. Til PC og Xbox 360 er Just Cause absolutt penest - men også Xbox- og Playstation 2-versjonene imponerer.

Etter cirka 2 timer sammen med forhåndsversjonen av Just Cause er vi i Gamereactor meget forhåpningsfulle til det ferdige spillet. Avalanche Studios tilbyr en fantastisk vakker og innbydende øyverden proppfull med avhengighetsskapende ingredienser og utfordrende oppdrag.

Flere nyheter om spillet finner du inn her

Just CauseJust CauseJust CauseJust Cause
Just CauseJust CauseJust CauseJust Cause
Just CauseJust CauseJust CauseJust Cause
Just CauseJust CauseJust CauseJust Cause

Relaterte tekster

Just CauseScore

Just Cause

ANMELDELSE. Skrevet av Kristian Nymoen

Solbrent på nesa i sandkassen med Pina Colada og Gønner. Er Just Cause det tropiske actioneventyret vi har ventet på?



Loading next content