Norsk
Gamereactor
forspill
Kane & Lynch 2: Dog Days

Kane & Lynch 2: Dog Days

Idet solen skinner ned på den frosne isen rett utenfor vinduet til den fulle kantinen, er en opphetet diskusjon allerede i gang.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Hvis vi tar en rask titt utover folkehavet som sitter og nyter middagen sin, vil du raskt se at de fleste er unge mennesker, og at selv de som kan være litt eldre virker unge til sinns. Stedet skriker av stå-på-vilje, entusiasme og godt humør, som er litt av en kontrast til det spillet som mange av kantinebrukerne jobber med akkurat nå.

Uansett hvor mye undertegnede liker stemningen på IO Interactives hovedkvarter i København, er dagens hovedpersoner Kane og Lynch. Den kriminelle duoen fra 2007 som skulle bli den nyeste lanseringen fra en utvikler som hadde gått fra suksess til suksess.

Til tross for varierte reaksjoner fra anmelderne og den uheldige Gerstmangate-situasjonen som IO Interactive ikke hadde noe med å gjøre, tok et kjøpeklart publikum godt imot Kane & Lynch: Dead Men. Under dagens besøk virker det som om drivkraften er å lage et bedre spill enn det første.

Carsten Lund, game director i spillet, er rask til å påpeke at han og resten av teamet så noen feil i det første spillet som de ville rette på om det skulle komme en oppfølger.

Dette er en annonse:

Men før vi går inn på forandringene, er det desto viktigere å gå inn på hva som ikke har forandret seg: nemlig hovedpersonene selv.

Siden det forrige spillet har anti-heltene gått hver til sitt. Kane søker en jobb som kan få han helt ut av sin kriminelle livsstil, mens Lynch, ved hjelp et kraftig pillebruk, ser ut til å ha fått kontroll på sine psykopatiske tendenser og flyttet til Shanghai. Lynch har slått seg ned med kjæresten, men er fortsatt avhengig av å utføre kriminelle jobber for briten Glazer. Da Glazer tilbyr Lynch en større oppgave i form av en verdifull våpenhandel, bestemmer Lynch seg for å ringe sin gamle kollega Kane igjen, som har mye erfaring på dette området.

Denne oppgaven går imidlertid veldig galt. Den går faktisk så galt at en uskyldig kvinne blir skutt, som får alvorlige konsekvenser når det viser seg at hennes familie er dypt integrert i Shanghais kriminelle undergrunn. Plutselig er det ikke bare myndighetene som har dødsdømt kameratparet, men også en gjeng kriminelle.

At de har valgt å flytte handlingen i oppfølgeren til Shanghai høres kanskje ikke så spesielt ut for de som ikke har vært der i virkeligheten, men det er en av flere grunner undertegnede smiler med øynene idet spillet begynner å rulle over skjermen. Bildet er nærmest badet i lyset fra de mange fargerike lystavlene som henger over butikker eller ved gatehjørnene. Det fargerike lyset gjør sitt beste for å skjule storbyens grå bygninger og skitne gater. Når vi tenker tilbake på videoen vi fikk se for litt siden av utviklerens tur til Shanghai for inspirasjon, er det tydelig hvor mye de har arbeidet med å skape en virkelighetstro stemning.

Dette er en annonse:

Men det er ikke bare med Shanghai som bakgrunnsteppe at IO Interactive forsøker å bane nye visuelle veier. Carsten forteller om hvordan teamet som helhet har studert Youtube-videoer med private opptak for så å nærstudere all styggheten og realismen som gjør denne typen videoer så skarpt adskilt fra de fleste Hollywood-produksjoner. Kameraet virker derfor gjennomgående håndholdt, mens bildet er vasket med flere filtre som gjør det hele litt uskarpt og kornete. Heldigvis ødelegger ikke dette den grafiske kvaliteten - effekten er skremmende effektiv i hver eneste scene vi får se, og det fremstår nesten som at det er usensurerte nyheter som presenteres til oss.

Men selv om spillet har et bedre visuelt resultat denne gangen, som gir et fantastisk grunnlag for det kriminelle dramaet, er det mange viktige forbedringer i spillbarheten som også har blitt gjort. Her har IO Interactive anerkjent at det første spillet hadde sine problemer, og at de har gjort sitt ytterste for å fikse dem.

Spillet bruker et spillsystem som ikke er ulikt det i Gears of War, der et enkelt tastetrykk gir spillerne muligheten til å klistre seg til den nærmeste veggen. Skytescenene fremstår som langt mer kaotiske enn forgjengeren på grunn av det håndholdte kameraet og alt det ekstra som skjer på skjermen. Derfor har de også integrert et Down Not Dead-system, der et blinkskudd fra en motstander sender spilleren i gulvet mens han fortsatt har en sjanse til å fortsette å kjempe eller komme seg bak en vegg eller noe annet som beskytter spilleren. Selv om vi ikke har sett dette enda, skal den kunstige intelligensen også ha gått gjennom en IQ-økning, som vil gjøre det lettere å samarbeide.

De store nyhetene er at denne gangen vil det være mulig å spille hele historien fra begynnelse til slutt i co-op, både online og offline. Mangelen virket helt uforklarlig i det første spillet, og presentasjonen bærer preg av at dette er noe av det viktigste IO har fokusert på i oppfølgeren.

Når jeg vandrer ute i Købehavns kulde etterpå er det ingen tvil om at Kane & Lynch 2 er på riktig spor. Flere ganger har jeg lurt på hvorfor det ikke er flere spill som har lånt inspirasjon fra filmer som Heat, fremfor å bare pøse på med identiske romsoldater. Llikevel fremstår Kane & Lynchs nyeste historie som et spill med flere filmatiske og eksperimentelle effekter enn de fleste andre spill i genren, og hvis spillbarheten følger i samme tempo kan dette godt bli et av årets beste krimdramaer når det lanseres i 2. kvartal.

Kane & Lynch 2: Dog DaysKane & Lynch 2: Dog DaysKane & Lynch 2: Dog DaysKane & Lynch 2: Dog Days
Kane & Lynch 2: Dog DaysKane & Lynch 2: Dog DaysKane & Lynch 2: Dog DaysKane & Lynch 2: Dog Days
Kane & Lynch 2: Dog DaysKane & Lynch 2: Dog DaysKane & Lynch 2: Dog DaysKane & Lynch 2: Dog Days

Relaterte tekster



Loading next content