Kao Challengers

Kao Challengers

Kenguruen Kao er tilbake med nye varierende og underholdende eventyr vi har vært med på flere ganger tidligere.

Det er blitt produsert titusenvis av plattformspill Kao Challengers glir rett inn i den lange rekken. Utviklet av Tate Interactive og utgitt av Atari, vil de nå gi oss PSP-eiere et plattformspill med masse action, humor og god underholdning. Dette klarer de til en viss grad, men jeg synes spillet mangler originalitet og nytenkning. Vi har vært på eventyr hvor den meget begavede kenguruen Kao skal hjelpe sine venner fra den onde jegeren Barnaba!

Og ja, det oser av sjarm av denne hoppende kenguruen som kan alt. Okei da, nesten alt. Det hele starter på et skip hvor din gamle venn Parrot befrir deg. Her begynner et actionfylt eventyr hvor du kommer til å juble, bli irritert og sjarmert av denne lille fyren. Ut av skipet bærer det, og inn i byen Dark Docks som også blir ditt hjem. Her snakker du med dine dyrevenner og de tar deg med til sine verdener hvor hjelpen din er dypt trengende. Disse verdenene består av eksotiske, mørke, skumle og vakre omgivelser. Etter hvert som du bidrar med din hjelpende hånd, åpner du opp for diverse våpen og viktige power ups. Alt som samles av denne hoppende kenguruen har sine spesielle egenskaper. Her finner du mynter, krystaller, stjerner, speed ups, flygende hjelmer og fisk du må gi til en pelikan for å fly lenger. Av våpen finner du alltid den treffsikre boomerangen, flammekasteren, dynamitten, granatene pluss flere andre spenstige våpentyper som kan brukes mot små og store fiender.

I slutten av hver verden finner du en boss, og for å kunne knekke den MÅ du bruke noen av de spesielle våpnene du finner. Etter hvert som du kommer utover i spillet, bygger du også opp styrken til Kao og denne utnyttes til å slå bossene. Så etter ca. 15 timers hard spilling er du i mål og du kan puste lettet ut. Veien var lang, og full av frustrasjon, jubel og tilfredshet, men nå har du klart å befri alle dyrevennene dine.

Spillets grafikk er lekker og presenterer seg på en fyldig, fargerik måte. Innimellom er grafikken så vindunderlig at du nesten ikke kan tro at du sitter med et lite håndholdt leketøy. Lyden er glimtvis bra, men her går du litt lei av de repeterende lydene, kort avbrutt av hektiske musikkstykker.

Også gameplayet sitter som støpt og gir deg følelsen av å mestre hva som helst. Men støpt eller ikke støpt, vi har sett det så mange ganger før, i mange ulike varianter. Det er tradisjonell plattform etter kokeboka, og resultatet er bra, men ikke overvelmende. Med ca. 15 timers underholdning, kan man si at holdbarheten også er tilfredsstillende og har man en eller flere vennen som besitter spillet, kan opptil fire spiller dyste seg i mellom via multiplayer-funksjonen.

Kao Challengers er et godt gjennomført spill, men mangler litt originalitet. Du har sett alt dette før. Men er du ute etter et realt og underholdende plattformspill, så er dette et bra kjøp.

Kao ChallengersKao ChallengersKao ChallengersKao Challengers
7 / 10