Kaptein Sabeltann og ildprøvene

Kaptein Sabeltann og Ildprøvene

Kaptein Sabeltann og Ildprøvene er et barnevennlig og lettfattelig spill, men det bærer preg av slurv og lite tid til utvikling. Stort potensiale som ikke blir utnyttet på langt nær så godt som var mulig.

Splitte mine bramseil! Etter relativt god mottakelse for Flåklypa Grand Prix og Knerten til Nintendos håndholdte, har den norske barnespillutvikleren Ravn Studios nok en gang begitt seg ut i velkjent farvann. Kaptein Sabeltann er sannsynligvis ikke ukjent for noen av dere som leser denne anmeldelsen - eller for så godt som ingen av de norske barneforeldrene som frekventerer spillbutikker på vegne av avkommene sine - så det var derfor kun et tidsspørsmål før Ravn satt klørne sine i Kjuttavika og de omkringliggende sjørøveriene.

I Kaptein Sabeltann og Ildprøvene har Ravn vært opptatt av å utvikle et spill som holder seg tro mot lisensen, men tilsynelatende glemt at de også gjerne skulle ha laget et godt spill i samme slengen. "La oss lage et spill om Kaptein Sabeltann, folkens!" utbryter en av de ansatte, "hiv o hoi!". Noen nikker anerkjennende, et par stykker klør seg i skjegget og før de vet ordet av det har samtlige begynt å nynne på tittelsporet.

Det er selvfølgelig ikke til å legge skjul på at jeg er en 20 år gammel gutt, og dermed ikke i fullstendig kontakt med det publikum som spillet er myntet på, men min mening er at et godt barnespill også skal ha spillbare kvaliteter som ikke går på tross av de pedagogiske (se på Lego Star Wars-spillene!). Etter å ha spilt Ildprøvene i et par timer blir det pinlig klart at dette ikke er tilfellet.

Allerede fra starten av blir man tvunget til å gjøre kjedelige og spillmekanisk enkle oppgaver som å knuse tønner og samle et visst antall objekter. Det er lett å forstå, krever ingen opplæring og gir meg en følelse av egentlig å ikke gjøre noe som helst. Ikke nok med at ganghastigheten til spillfiguren Pinky er så treg at man formelig blir sittende å presse styrekorset ned i konsollen, men oppgavene er så prosedyriske at jeg kunne ha stirret inn i veggen over en lengre periode og likevel fått en større følelse av å ha oppnådd noe.

Noe som også gjør meg mindre imponert enn begeistra over Kaptein Sabeltann og Ildprøvene er det faktum at spillet ikke benytter seg av touch-skjermen på Nintendo DS. Man styrer med styrekorset og slår eller gjør situasjonsbestemte bevegelser med A-knappen. Intet mer, intet mindre. Om dette beror på manglende kompetanse eller tidspress hos utvikleren, vet jeg ikke, men begge deler er uansett like ille og merkelig med tanke på hvor mye mer givende det hadde vært for både Ravn og publikum å bryte opp med tafsing og fikling. Dette er jo et sjørøverspill, hvorfor ikke la barna fortøye sjørøverskuta med et sveip eller lære båtmannsknopen?

Å vaske gulv er allerede en del av spillet (jepp) - hadde ikke dette vært mer gøy å gjøre via den berøringsfølsomme skjermen? Det er kanskje ikke hæla i taket å vaske gulv uansett, men i DS-spill har bruk av den nederste skjermen blitt noe vi forventer. Og noe Ravn tydeligvis ikke forventet at vi forventer. Eller noe de måtte skylle ned med en bøtte kompromisser.

Et område der kompromissene ikke har tatt overhånd er heldigvis på lydsiden. En stor del av Sabeltann-universet er musikken og sangene, noe Ravn har implementert på kyndig vis. Tittelsporet er intakt, om enn ikke MIDI-fisert, og når du spaserer rundt i byen spilles "Jeg er Pinky, Pinky heter jeg" lunt i bakgrunnen. Flere av stemmene er også å kjenne igjen, ikke minst for en så hardbarka Kaptein Sabeltann-fanatiker og sjørøvergutt som meg, og det trekker uten tvil opp helhetsinntrykket flere hakk. Hvorfor ikke Janne Formoe har stemmen til Sunniva er for øvrig meget leit, selv om man ikke bør kjølhale seg av den grunn: Terje Formoe er Sabeltann selv, en farlig og herlig mann på samme tid.

Konklusjon
Som forelder eller andre landkrabber ville jeg ikke ha kjøpt Kaptein Sabeltann og Ildprøvene som bursdagsgaven til lillegutt. En kort prat med spillidioten bak disken, og du kan forhåpentligvis få andre aktuelle forslag. Til DS er det mye å velge mellom, men hvis du absolutt skal ha noe klassisk norsk: gå for Flåklypa Grand Prix. Det handler ikke om sjørøvere, men det er helt sikkert mer spill for penga.

Kaptein Sabeltann og ildprøveneKaptein Sabeltann og ildprøveneKaptein Sabeltann og ildprøvene
04 Gamereactor Norge
4 / 10