Kill Bill vol. 2

Kill Bill vol. 2

Siste del av Quentin Tarrantinos hevnepos er ute på DVD. Vi sjekker ut filmen og ekstramateriealet.

Endelig er det på tide å avslutte Quentin Tarrantinos siste voldsepos. Dette har vi ventet lenge på og siste del av historien om "The Brides" hevntokt skuffer ikke. Uma Thurman er glimrende i rollen som Beatrix Kiddo a.k.a. The Bride a.k.a. Black Mamba a.k.a. Mom. Det samme må sies om samtlige skuespillere og det er først nå Quentin tar seg tid til å roe ned tempoet og la oss komme nærmere innpå de fascinerende karakterene.

Alle som en er de noen skikkelige kjeltringer, mordere og psykopater, men på ett eller annet vidunderligvis klarer regissøren å føre oss inn bak deres harde ytre og faktisk sympatisere med nesten alle sammen. Mens den første Kill Bill filmen hyllet asiatisk filmhistorie, trekker Tarrantino oss nå nærmere hans hjemland og Vol. 2 blir som en blanding av hyllester til, selvfølgelig østens
kampsportfilmer igjen, og ikke minst både amerikanske og
italienske westernfilmer. Her lukter det til tider ramt av inspirasjon fra filmer som Sam Peckinpah’s geniale "The Wild Bunch" og Sergio Leones mange mesterverk. Mange misforstår Tarrantinos hyllest og kaller det tyverier eller ripoffs, men dette er virkelig filmkunst på sitt aller beste. Regissøren har et fast grep om genrene han blander og legger heller ikke to fingre imellom for å tydeliggjøre opphavet for sin inspirasjon. Han klarer allikevel å gjøre det hele til sitt helt eget og det Tarrantinske uttrykket gjennomsyrer hele opplevelsen.

Jeg dristet meg til å kalle dette filmkunst og det står jeg ved. Forkledd som en "simpel" hevnfilm, trekkes vi gjennom både vestens og østens filmhistorie etter nesehårene. Det er til tider ubehagelig, men samtidig så vanvittg tøft og fengslende. Som vanlig har Tarrantino valgt å gjenopplive noen av sine gamle helter, denne gangen i form av David Carradine og ikke minst Michael Parks. Endelig får vi møte og virkelig føle Carradines tolkning av Bill på kroppen og inntrykket er permanent. Dette er utvilsomt hans største rolle noensinne og han bærer den med både tyngde og innsikt. Michael Parks spiller faktisk to roller i Kill Bill filmene og
begge gjennomfører også han med glans. I den første var han tykkhudede politimannen som ankom åstedet (faktisk samme karakter som han også spiller i From Dusk till Dawn), mens i volum to gjør han en mesterlig tolkning av den 80 år gamle meksikanske halliken Esteban Vihaio. For ikke å glemme Michael Madsens usedvanlig ydmyke tolkning av Bill’s bror. Kill Bill Vol. 2 er den perfekte avslutningen på en av vår tids mest geniale hyllest-filmer. Tarrantino avslutter det brutale eventyret mesterlig og etter undertegnedes mening er ikke dette langt unna hans beste produksjoner, da i form av Pulp Fiction og Reservoir Dogs. Brilliant gjennomført og en av de største filmatiske nytelsene jeg har hatt på mange år.

Det er ikke allverden med ekstramateriale på denne utgivelsen, men en temmelig informativ og artig "Making of" dokumentar er med. I tillegg er en bortklippet og vanvittig morsom kung-fu scene
inkludert på discen. Det finnes også et langt konsertopptak fra premieren, hvor Robert Rodriguez band Chingon, spiller gjennom deler av soundtracket live. Helt til slutt kan du også nyte en samling trailere fra Tarrantinos tidligere filmer. Litt snadder til fansen er det altså, men det er ingen tvil om at det er selve filmen som er den store stjernen og den alene er mer enn nok til å anbefale et kjøp.

Kill Bill vol. 2Kill Bill vol. 2Kill Bill vol. 2Kill Bill vol. 2
9 / 10

4