Killzone

Killzone

Per verver seg i Guerillas fremtidsepos og han er ikke alene om å bli imponert. Hele redaksjonen sitter nå og sikler foran skjermen.

Så har vi i Gamereactor endelig begynt å krysse av på vår spillønskeliste denne høsten. Høster er som kjent storsesong for spillutgivelser og årets ser ut til å bli den beste på mange år. Ett av spillene som befinner seg høyt oppe på denne eksklusive listen er Killzone, et spill som snart kan krysses av. 26. november er den magiske datoen Guerrillas mesterverk blir å finne på markedet.

Killzone utspiller seg i en nær framtid, hvor menneskene er godt i gang med å kolonisere universet. For å skape fred og harmoni mellom koloniene har de dannet en NATO-lignende organisasjon kalt ISA, som skal passe på at alle oppfører seg ordentlig. Men en problemfri verden ville nok bli et himla kjedelig tv-spill, så for å sprite opp hverdagen litt har utvikler skjenket oss den svikefulle separatistgruppen Helghast, som etter lang tid i skyggen nå vil fram i lyset for å realisere sin drøm om verdensherredømme. Spillet starter på planeten Vecta, hvor hovedstaden har blitt offer for Helghasts første angrep. Både planetens eget forsvarssystem og de lokale ISA-styrkene blir tatt med buksene nede og situasjonen er mildt sagt kaotisk. Sånn er ståa når du entrer banen, som kaptein Templar - en offiser i ISA-styrken. Du havner midt i et kaos jeg ikke har sett maken til siden sist KRF holdt landsmøte, med små grupper av soldater spredd utover byen og samtlige forsvarslinjer enten på randen av sammenbrudd eller totalt oppløst. Vecta City minner mer og mer om en ruinby, med veisperringer, ødelagte bygninger og alt annet en moderne krigsherjet storby burde inneholde. Helghast-soldatene har faktisk en ganske så velutviklet AI, som gjør at de ikke bare stormer frem som idioter med selvmordstanker, men kalkulerer risikoer, ligger i bakholdsangrep og oppfører seg mer eller mindre profesjonelt i forhold til situasjonene.

Ved siden av kaptein Templar finnes tre andre personligheter man kan styre, alle med sine egne evner, styrker og svakheter. Noen passer perfekt til å snike seg usett gjennom jungelterreng, mens andre passer best til å holde et ildsprutende maskingevær som synger mot de fremadstormende Helghast-troppene i urbane miljøer. Ved siden av å spille singel-player vil du også få muligheten til å spille både online og flerspiller hjemme i stua. På hjemmefronten kan du velge mellom co-op og head to head-konkurranser. Online kan man være opptil 12 spillere på en server og med støtte for USB-Headsett kan dette fort bli en slager i de tusen hjem.

Styringen i Killzone er kanskje en anelse tungvint. Spesielt siktingen går overraskende hakkete for seg. Ikke det at selve grafikken hakker når man sikter, men man kan ikke la siktet gli rolig over skjermen til man har motstanderen midt i siktekrysset. Når man prøver å bevege siktet bortover tar det et hopp på et par centimeter og det kan være akkurat nok til å hoppe over en Helghast. Dette blir enda tydeligere når man bruker sniperrifla, som krever ganske stor nøyaktighet. Etter hvert som man spiller seg fremover blir man vant til det, men det er uansett veldig irriterende. Det er også litt usannsynlig at en topptrent elitesoldat ikke klarer å hoppe over steiner eller å heise seg opp etter armene.

Killzones desidert beste side er allikevel grafikken. Grafikkmessig vil jeg gå så langt som å si at Killzone er et av de desidert beste spillene - på det grafiske planet - som noensinne har vært å finne på PS2 maskinen. Den er faktisk penere enn jeg trodde den stakkars PS2en min var maskin nok til å klare. Hemmeligheten bak den enormt gode grafikken ligger i en ny teknologi Sony har tatt patent på. Isteden for at grafikkmotoren skal laste opp hele brett av gangen og bruke masser av unødig prosessorkraft på å skape en konstant overflate, med konstante personer og andre effekter, tegner grafikkmotoren det hele ettersom du beveger deg fremover. Dermed blir en bygning, en soldat eller lignende mer og mer detaljert ettersom du nærmer deg og resultatet er en grafikk himmelhøyt over hva man forventer av et PS2 spill. Som nevnt har Sony dessverre tatt patent på teknologien, så det er ikke noen grafikkrevolusjon på Playstation-markedet vi er vitner til, men kun på Sonys egne spill. Killzone er dog denne grafikkmotorens førstefødte og det er sjelden første forsøk går feilfritt. Med andre ord er det en og annen bug med i bildet. Men et par småfeil veies uten problemer opp av en grafikk av ypperste kvalitet. Utvikler har også sørget for lyd av ypperste klasse, ved å hyre Prahas filharmoniske orkester og kor for å gi et stemningsskapende og mektig lydinntrykk.

Spillet ruger på et dugelig arsenal av våpen, som skal forestille framtidens versjoner av de våpnene vi har i dag. Totalt er det 27 forskjellige våpen å velge mellom, deriblant 21 håndholdte. Guerilla har ikke bare hentet inspirasjon til våpnene sine fra virkeligheten. Også mye av krigføringen man spiller seg gjennom er inspirert av historiens mange kriger. Det første som møter deg er skyttergraver, som vi kjenner fra første verdenskrig. Når krigføringen trakk inn til selve byen brukte Guerrilla andre verdenskrig som modell, men også Vietnamkrigen har en finger eller to med i sluttproduktet, så Killzone dekker et enormt spekter av forskjellige steder. Du får oppleve byer, jungler og mye mer - i alt 11 forskjellige miljøer skal du føre krig i.

Killzone vil uten tvil bli en slager på høst- og julemarkedet i år, til tross for enorm konkurranse. Alle utviklere vil at nettopp deres spill skal bli populært midt i julerushet, og det ser ut som Guerrilla får sitt ønske oppfylt i år. Med en grafikk uten sidestykke i Playstation 2s flerårige historie og et gameplay av høy klasse, innfrir spillet de forventninger som var satt. Dårlige nyheter har jeg dessverre for alle som ikke eier en Playstation 2, Killzone kommer nemlig utelukkende til Sonys maskin.

KillzoneKillzoneKillzoneKillzone
9 / 10
+