Kingdom Hearts 358/2 Days

Kingdom Hearts 358/2 Days

Den etterlengtede Kingdom Hearts-oppfølgeren med den merkelige tittelen er endelig ute, og jammen har det like mye hjerte som tittelen tilsier.

Vi blir innledningsvis presentert for en dusin spinkle gutter med store pene øyne og ikke minst ekstravagant hår med lang lugg, gromme hestehaler og sprakende farger. Og de går alle i lange, svarte, tettsittende frakker, for å gjøre det hele litt greiere. I tilegg til deres mørke, men appellerende utseende finner vi også ut at de mangler noe meget sentralt, nemlig et hjerte. Uten denne bankende blodpumpa kan de selvfølgelig ikke føle empati, glede, sorg, ja, det meste vi vanlige mennesker tar for gitt. Dette byr på enkelte begrensninger, da et spill med zombier som ikke kan føle noe som helst hadde vært ganske meningsløst.

Til tider faller dette altså bort og enkelte blir både venner og finner det i sine manglende hjerter å le sammen. De hjerteløse, også kaldt Nobodies, er samlet i en organisasjon som sammen jobber for å skaffe seg hjerter fra Heartless - ironisk nok. Du er Roxas, en gutt som tilsynelatende har mistet all hukommelse og kun blindt jobber for organisasjonen, i håp om å få ferdig Kingdom Hearts, som skal tildele dem alle et hjerte.

Roxas er den utvalgte som svinger et såkalt Keyblade og kan derfor samle hjerter. For de som har spilt de tidligere Kingdom Hearts-spillene vil det nok gå opp et svakt lys når det sies at Roxas svinger sitt Keyblade, men det hele er til å begynne med ganske diffust. Selve historien bærer også preg av at du spiller en hovedperson som lider av hukommelsestap, og for min del gjøres dette suverent bra. I skurrete tilbakeblikk i form av statiske bilder på touchskjermen, får vi se noen øyeblikk av Roxas gamle liv. Square Enix scorer høyt på sitt valg av å la dette Kingdom Hearts-spillet skride vekk fra de foreliggende. Historien har selvsagt sine feil, for eksempel blir det til tider litt kjedelig å klikke seg gjennom rute på rute med stort sett overflødig dialog.

Kingdom Hearts 358/2 Days har et veldig greit kontrolloppsett, og det er svært lett å plukke opp og bli kjent med. Du bruker ganske enkelt styringskrysset til å bevege deg, og de ulike knappene til å slåss, bruke magi og snarveier til diverse gjenstander. Spillet er totalt oppdragsbasert; Via Roxas' base i slottet til organisasjonen blir han sendt ut i ulike verdener på oppdrag. Det litt traurige med dette sier seg ganske greit selv; det har en tendens til å bli vel monotont. Du gjør et oppdrag, du blir sendt tilbake, en liten scene utspiller seg der Roxas snakker med enten en eller to av vennene sine eller en av de kalde og passiv-aggressive organisasjonsmedlemmene.

Oppdateringene man kan utføre når man er i basen er veldig allsidige og byr på mange spennende kombinasjoner når man skal slåss. Det tok litt tid i å sette seg inn i hva som fungerte best, men når man får taket på det er det en grei mellomaktivitet blant de mange oppdragene.

Det som plagde meg mest med Kingdom Hearts 358/2 Days var det umedgjørlige kameraet som for min del ødela altfor mye av spillopplevelsen. Kampscenarioene ble litt problematiske når flere fiender var involvert og kameraet bare svevde dødt bak spilleren. Det hjalp ikke akkurat at løsningen på dette var å dra frem stylusen og bruke den på touchskjermen som ellers ikke brukes i det hele tatt. Det hele virket unødvendig problematisk.

Høydepunktene er de nye verdenene og hvordan de første turene dit utspiller seg. Stort sett er de ulike stedene ekstremt vellagde og godt varierte, men noen ganger virker de litt statiske og nesten livløse. Det mangler elementer som skaper illusjoner av liv da det fort blir kjedelig å bli sendt tilbake til steder du har vært før uten å se merkbare endringer. Jeg syns også at det kunne vært et litt bredere utvalg i verdener. Til tider blir det litt vel mange glimt fra de foregående spillene. Det er heller ikke veldig artig å utforske hele verdenen du kommer til, for så å måtte løpe tilbake til stedet du begynte for å bli transportert til basen.

Lydkvaliteten i Kingdom Hearts 358/2 Days er så som så. Resirkulerte lyder fra de tidligere spillene var ikke akkurat det jeg hadde håpet på. I tillegg mangler musikken allsidighet da den ikke rettet seg etter stemningen og dialogen som foregår.

Ut over det som er nevnt, er det er ikke stort mye å plukke på i Kingdom Hearts. De få feilene kan lett overses til fordel for alt det som er underholdende.
Kingdom Hearts 358/2 Days er et velrundet spill med mye å by på for de fleste. Historien begynner ganske traurig med mange nye personer og lite engasjerende historie. Den utvikler seg derimot svært bra og mot slutten er spenningsnivået mye høyere enn forventet.

Kingdom Hearts 358/2 Days gir meg nesten gåsehud, men svikter på elementer som kamerafunksjoner og til tider monotont gameplay. Sett bort fra dette er spillet kjempepent, velfungerende og spennende. Hvis du har tid til et ganske langt spill, og tålmodighet nok til å la historien utvikle seg, er dette et spill for deg, og perfekt underholdning midt i eksamenstida!

Kingdom Hearts 358/2 DaysKingdom Hearts 358/2 DaysKingdom Hearts 358/2 DaysKingdom Hearts 358/2 Days
8 / 10
+