Kingdom Hearts HD 2.5 Remix

Kingdom Hearts HD 2.5 Remix

Square Enix har tatt HD-pussekluten sin til resten av Kingdom Hearts serien sin og revitalisert Kingdom Hearts 2, Kingdom Hearts: Birth by Sleep, samt en video fra Kingdom Hearts Re:coded. Resultatet er sannelig verdt å spille om igjen!

Hver gang jeg setter meg ned for å anmelde en HD-remake blir jeg litt usikker på hvordan jeg skal gå fram. Skal jeg se nærmere på hvordan spillet fungerer i forhold til dagens standard? Eller bør man kanskje ta en kvalitativ sammenligning mellom opprinnelig spill og HD-versjon for å sjekke om ny oppløsning, friske animasjoner og musikk fra nye opptak gjør spillet mer magisk enn før?

La oss uansett starte med det nyoppussede Kingdom Hearts 2. Umiddelbart legger jeg merke til at musikken som kjennetegner franchisen er markant forbedret, og det hjelper godt på stemningen allerede fra startmenyen.

Det tar noe lengre tid før jeg legger merke til vesentlige oppgraderinger i grafikken. Selv om oppløsningen er bedre, blir ikke HD-gjengivelsen av den usedvanlig trege og kjedelige Roxas introen noe mer interessant, men når den endelig er overstått blir ting raskt bedre. Endelig kan jeg faktisk se at animasjoner og teksturer er revidert og opplevelsen på HD-TVen er enda bedre enn jeg husker den var på kasse-TVen min. En ting jeg biter meg merke i er at hukommelsen min ikke lenger tjener meg like bra som jeg liker å tro. Enkelte verdener i Kingdom Hearts 2 fortsetter storyen nøyaktig der man rundet av i det første spillet - og jeg kjenner det hadde gjort seg med en liten repetisjon før man bega seg ut på disse eventyrene.

Kingdom Hearts HD 2.5 Remix

Remixen byr ikke bare på gamle minner. Nye opplevelser står i kø, klar til å underholde deg i samme stilen som før. Det er lagt til nye våpen, fiender og nye sideoppdrag i spillet. Man får også muligheten til å slåss med alle karakterene i Organization XIII som valgfrie bosser.

Kongdom Hearts 2 blir en god, men tildels vaklende opplevelse - mye slik det opprinnelig var, dog med noe bedre HD-kompatibilitet. Gjenforeningen med Jack i Halloween Town verdsetter jeg høyt, og hvem kan vel glemme vandringen gjennom Steamboat Willie og landemerkene fra fortiden. Mens på den andre siden lurer jeg på hvem som liker den tafatte og uinspirerte gjenfortellingen av Pirates of the Caribbean?

Kingdom Hearts HD 2.5 Remix

Kingdom Hearts: Birth by Sleep var et av mine favorittspill på PSP, og det er godt å se at spillet gjør seg bra på storskjermen. Av endringer er det ikke så voldsomt mye annet enn bedre teksturer å spore - selv spillmekanikk, animasjon og musikk er stort sett den samme. Noen grep er likevel gjort for å forbedre kontrollen, siden man nå har to tommelstikker, og man har introdusert noen nye elementer som for eksempel nye egenskaper til karakterene, ny boss og en ny kampstil, samt noen nye sideoppdrag. Alt bidrar til å gjøre en god spillopplevelse enda bedre, og det er like vanskelig å legge fra seg spillet som når jeg spilte det på PSP.

Det siste spillet er i kjent Kingdom Hearts HD remake-stil et «videospill» der man i gode tre timer får presentert storyen til Kingdom Hearts Re:coded i et utall mellomsekvenser og tekstopplesninger. Man kan også lese noen setninger om alle karakterene involvert i eventyret dersom man føler seg kallet og interessert. Selv her har man gått gjennom scener på nytt, lagt til nye elementer, nye scener og lest inn nye fraser for å komplettere og knytte sammen historien med den man opplever i de andre spillene. Jeg blir lett rastløs mens jeg sitter og ser mellomsekvensene så jeg ble glad da jeg oppdaget at jeg ikke trengte å se alle i en sofasesjon. Det kunne nok blitt i tørreste laget - jeg liker jo å spille Kingdom Hearts, og ikke bare se på.

Med sine småfeil og alder tatt i betrakting er dette fortsatt en knallgod samling spill. Det er ikke vanskelig å kose seg i timesvis med en drøss forskjellige Disney- og Final Fantasy-karakterer og selv om historien i noen av verdenene er ganske lik den man allerede kjenner og den tidvis grenser til kjedsommelig - så er totalopplevelsen fortsatt utrolig frisk og morsom. For alle dere som likte forrige HD-remake - dette er helt klart en spillsamling dere har lyst å spille. For dere andre: Hva er unnskyldningen deres for å ikke testkjøre Square Enix' og Disneys magi når den endelig finnes i HD?

Kingdom Hearts HD 2.5 Remix
8 / 10
+