Korea: Forgotten Conflict

Korea: Forgotten Conflict

Koreakrigen, som varte fra 1950 til 1953, regnes for en av de blodigste i nyere tid, hvilket er langt fra det gemyttlige bildet tv-seerne blir presentert for i M*A*S*H.

Koreakrigen, som varte fra 1950 til 1953, regnes for en av de blodigste i nyere tid, hvilket er langt fra det gemyttlige bildet tv-seerne blir presentert for i M*A*S*H. Av en eller annen grunn har den ikke inspirert spilldesignere, som i stedet har kastet seg over Andre Verdenskrig og Vietnamkrigen. Nå bryter tjekkiske Cenega tendensen og serverer Korea: Forgotten Conflict.

I den virkelige Koreakrigen ble Sør-Korea nærmest overkjørt, og med støtte fra amerikanske tropper bevarte man med nød og neppe kontrollen over et beskjedent antall strategiske posisjoner. Nå er det spillerens oppgave å kjempe med nebb og klør for å slå tilbake de kommunistiske styrkene. Du blir satt inn bak fiendens linjer for å utføre en rekke oppdrag, som stort sett har en direkte innflytelse på krigens utfall.

Korea: Forgotten Conflict inneholder 5 spilbare karakterer, med hver deres egenskaper - snikskytter, ingeniør, lege osv. Spillarealet i de 5 kampanjene, med i alt 15 oppdrag, vises som utgangspunkt skrått ovenfra. Med de fullt renderte miljøene og en flytende kameraføring kan spilleren frit bestemme overblikket over innsatsgruppen og detaljene i kampene. Spilfigurene flyttes med enkle kommandoer, som man kjenner igjen fra titler som Commandos og UFO: Aftermath. Betjeningen mangler en gjennomført bruk av snarveistaster, som ville ha forbedret flyten i de hektiske kampsituasjonene.

Det er ofte avgjørende å rotere kameravinklen. Ellers får man f.eks. ikke adgang til de stigene, dørene og tunnellene, som innsatsgruppens medlemmer må benytte for å komme helskinnet og usett videre, og dessuten letter det overblikket over motstandernes plassering i bildet. Man kan også få vist en rød sirkel for hver enkelt fiendtlig soldat i bildet. En funksjon som også kan benyttes for gjenstander, våpen og health packs.

Det er viktig å gjemme likene av de uskadeliggjorte fiendene godt, så man ikke alarmerer fienden. Dessverre fører en begrenset variasjon av roller blant de fiendtlige enhetene til begrensede handlingsmuligheter for spilleren. Tilsvarende blir spillerens kanskje allerede begrensede kjøreevner forstyrret av de usynlige grensene for bevegelse på brettene.

Målet med de enkelte oppdragene i spillet skiller seg ikke særlig fra hva man finner i lignende titler. Det ene øyeblikket må man innta fiendtlige bygninger, det neste handler det om å sabotere fiendtlig utstyr, infiltrere fiendtlige militæranlegg, demontere bomber og så videre. Alt sammen nydelig utført, selv om utviklerne ikke presterer noe ekstra, som kunne skille spillet fra mengden. Manualen er prisverdig kort og man kunne, uten store tap, ha utelatt den overfladiske og nærmest latterlig klisjefylte bakgrunnshistorien for de fem spilbare figurene i spillet.

Lydsporet til Korea: Forgotten Conflict er ikke stort å skryte av. Det bys på eplekjekke oneliners fra både de mannlige og kvinnelige medlemmene av spillerens innsatsgruppe og et påfallende snevert utvalg av grynt og gisp hos både allierte og fiender, når de begir seg inn i nærkamp eller blir trufet. Det skal ikke mange oppdragene til, før man opplever lydsiden som overfladisk, uinspirert og irriterende.

Korea: Forgotten Conflict har en ganske bra 3D-motor, som gjengir både spillfigurer, kjøretøyer, bygninger og natur, med de nydeligste texturer og detaljer. Dessverre kommer man over noen stygge pixelerte elementer, når medlemmene av innsatsgruppen f.eks. befinner seg under et tre, eller på et tog som kjører under en bro. Det skal også nevnes at det skal litt av en kraftkar av en PC og et velvoksent grafikkort til, for at spilleren får en flytende visuell oplevelse, selv i en behersket oåpløsning på 1024 x 768.

Cenega står med potensialet til en stor tittel, men utførelsen mangler finish, og noen steder er gameplayet plantet pal mellom to stoler: arcade-stemning og realisme. Korea: Forgotten Conflict får allikevel lov til å bli på min PC’en min en stund til, ikke minst på grunn av stealth-elementet - og fordi det ikke finnes andre spill, som tar utgangspunkt i Koreakrigens grusomheter.

7 / 10
+
Fin variasjon i kampsituasjonene.