Lego Batman

Lego Batman

Det er ikke første gangen udødlige klassikere blir legofisert av TT Games. Tidligere har både Star Wars og Indiana Jones blitt gjort om til digital plastikk med stor suksess. Hvordan gjør det dystre Batman-universet seg i lekende og fargerike LEGO-biter?

Ved første øyekast ser muligens Gothams gater både rolig og trygge ut. Det er ikke tilfellet. Arkham Asylum - stedet der Gothams mest ustabile forbrytere låses inne - har blitt tømt. Tre hovedhjerner - Gåten, Pingvinen og Jokeren - har alle hver sin plan som de akter å gjennomføre med hjelp fra kollegaer fra Arkham. Faktisk er de fleste skurkene i Gothams historie representert i dette enorme basketaket. Det kan bli litt vel mye å håndtere kun for en helt, så Batman har med seg et par sidekicks - Robin, Batgirl og Nightwing. Til og med Alfred kan være med å dele ut litt 'whoop-ass'.

Om noen av dere har vært borti LEGO-varianten av Han Solo og Darth Vader, eller en viss piskende eventyrer som stadig vekk er i tottene på nazister, så vet dere hva opplegget går ut på. Folka på TT Games har sett at formelen deres har allerede virket et par ganger, så hvorfor skal man endre den nå?

Som Batman blir det din oppgave - som du kanskje har gjettet - å banke de slemme LEGO-mennene, løse mer eller mindre intrikate oppgaver og destruere LEGO-landskapet for å rekonstruere det til noe som er mer praktisk for dine intensjoner. Dette skal du fikse sammen med Robin, som ikke alltid har en like samarbeidsvillig intelligens. Får du lyst til å gjøre noe man trenger å være to for å fikse, så ta med i beregningen at er Robin like habil som en fem-åring. Greit nok, det har jo ikke vært noen tvil om hvem som er hjernen av Batman og Robin. Så du løser gåtene. Da ville det kanskje være greit at Robin holdt skurkene på avstand mens du pusler LEGO? Nei, det klarer han ikke. Den kunstige intelligensen til Robin er åpenbart pasifist, noe som betyr at det er den mørkkledde herren som må stå for utdelingen av bank også. Heldigvis er gryntingen til Batman nok til å skremme vekk skumle alligatorer. Om du er utrustet med en kamerat som har en hjerne, så vil du ikke lenger legge merke til KI-problemene LEGO Batman sliter med, da kan han steppe inn som Robin.

Heldigvis er det også et av de få problemene spillet har. Ser vi bort i fra det glitrende fraværet av en onlinefunksjon og en litt kranglete kameravinkling, så er det faktisk ikke stort annet å klage på.

Den grafiske siden minner svært mye om de tidligere LEGO-spillene, uten at det er negativt. Gotham er naturligvis mørkere og mindre fargerik enn den jungelen Indiana Jones løper rundt i, men det er gjort en god jobb på å inkorporere så mye farger som mulig. På lydsiden er spillet svært nytbart: Tim Burtons soundtrack fra de første Batman-filmene er benyttet for å skape den rette stemningen i spillet. Herlig!

Siden det er mange skurker som skal fengsles på nytt er dette fordelt på tre kapitler som igjen er delt inn i fem episoder. Når du har gjennomført et kapittel som helt, får du anledning til å spille gjennom et tilsvarende kapittel som skurk. Skurkene har unike evner som du vil få god bruk for. Brettene og episodene er fulle av oppgaver som krever ulike ferdigheter, så man får på ingen måte følelsen av at TT Games prøvde seg på en billig løsning for å forlenge spillets levetid.

I tillegg er det naturligvis et bøttelass med ekstramateriale å låse opp, så om man vil runde spillet skikkelig vil det ta en del timer. Er du en hardcore gamer vil nok likevel spillet falle på den lette siden av skalaen. Men det er til gjengjeld et spill du faktisk kan spille sammen med kamerater uten at de trenger en doktorgrad i spilling.

Med sin lett parodierende, humoristiske fremstilling av Gothams helter og skurker er det vanskelig å ikke like LEGO Batman. Spillet har noen svakheter, men de er ikke så store at man ikke klarer å ignorere dem dersom man vil (Robin er jo like nyttig som en sekk med poteter i virkeligheten også). Batman-legofiseringen er vellykket gjennomført!

Lego BatmanLego BatmanLego BatmanLego Batman
8 / 10
+
Morsomt og sjarmerende, veldesignede nivåer, lett å spille med venner.
-
Dårlig intelligens på datastyrt partner, litt kranglete kameravinkling

En annens mening

Jon Cato Lorentzen
Jeg har hatt mange timer moro sammen med sønnen min i Lego Star Wars. Indiana Jones falt ikke like godt i smak, litt svakere nivådesign og rett og slett et for kjedelig persongalleri ødela appellen for de minste, selv om spillet er stor moro for oss som har et forhold til filmene. Med Lego Batman er Travellers Tales tilbake på godsporet igjen, Batman-universet har så mange fargerike figurer at spillet er fengende fra start til slutt. Oppgavene er også mer variert enn tidligere, at Batman og Robin må benytte forskjellige kostymer for å bruke ulike ferdigheter gjør at man virkelig må bruke hjernen til tider for å nå målet sitt. Til og med kapitlene der man skal kjøre kjøretøy fungerer bedre enn de gjorde både i Star Wars og Indiana Jones. Sammen med en kompis er Lego Batman stor underholdning.8/10

• DarkSidedGamer
    Lego Batman er det nyeste spillet i lego serien. Du starter så klart med Batman og Robin og jobber deg opp over for å få suit upgrades og flere... 9/10

Lego BatmanScore