Lego Indiana Jones 2: The Adventure Continues

Vent nå litt, fikk vi ikke nettopp et Lego-spill med alle de tre første Indiana Jones-spillene i spillform? Også gir de ut en oppfølger så fort basert på den fjerde filmen? Dette lukter svidd melk!

For det første er nemlig ikke Indiana Jones og krystallhodeskallens skallebank, eller hva nå den fjerde filmen kalles, et høydepunkt i Indiana Jones-sagaen. Tvert imot er den et lavmål, en unødvendig Hollywood-oppfølger som ødelegger litt av mystikken og legendestatusen til den originale trilogien. Og jeg var derfor overbevist om at Lego Indiana Jones 2 ville bli en like stor nedtur. Jeg så for meg at Travellers Tales hadde tatt det originale spillet, slengt inn nye brett basert på den nyeste filmen, og relansert det hele som en oppfølger.

Men jeg ble positivt overrasket.

Det første som slår meg er jo at Krystallhodeskallen gjør seg bedre i parodisk Lego-form enn som actionfilm. Enkelte har hevdet at filmen nesten er en ufrivillig parodi på Indy-filmene, men med Lego-klosser er det i hvert fall ingen tvil. Nivåene er gjenkjennbare, og med mer fokus på finurlig oppgaveløsning enn de mer actionorienterte Lego Star Wars-spillene. Det er mer fokus på å plukke opp og bruke gjenstander: kaste vannflasker på flammer, peke speil mot lysstråler, slenge sverd på vegger for å lage klatregrep, og så videre.

Vi snakker ikke rent eventyrspill, det er fortsatt store doser action her, men det virker som oppgavene er hakket mer variert enn i tidligere Lego-spill.

Dette går litt på bekostning av vanskelighetsgraden, Lego Indiana Jones 2 føles hakket vanskeligere enn de foregående Lego-spillene. Mye fordi de nye oppgavene ofte blir litt dårlig forklart. Da sønnen min på åtte skulle spille alene ga han opp etter femten minutter fordi han ikke kom forbi noen flammer. En kort engelsk tekst som forteller at man skal kaste vannflasker på flammene for å gå videre gikk ham hus forbi.

Selv jeg, som garva gamer, satte meg fast av og til og måtte prøve og feile litt for å klare enkelte områder. Frustrerende, men også ganske tilfredsstillende når man kommer på løsningen og den viser seg å fungere.

En annen positiv oppdagelse er at Travellers Tales ikke har nøyd seg med å gjenutgi nivåene fra det første spillet, de har gjort de helt om eller laget helt nye områder.

Ikke bare det, de har gitt hver film en gigantisk spillbar lobby. Hvert kapittel i filmen åpnes opp via denne lobbyen, som i tillegg til å huse kapittelinngangene har et tonn av hemmeligheter og sideoppdrag. Disse lobbyene er svære, og består gjerne av masse bygninger, øyer og landområder. Etterhvert som man løser de ulike kapitlene dukker nye figurer og gjenstander opp, som igjen gjør at man får låst opp nye hemmeligheter og nye belønninger. En god sirkel, og jeg fant ut at jeg etterhvert tilbrakte mer tid i Lego Indiana Jones i de ulike lobbyene på jakt etter hemmeligheter enn i de ulike spillkapitlene.

En annen nyvinning er at skjermen deler seg når man spiller i samarbeidsmodus. Alle som har spilt Lego Star Wars med en kompis vet hvor frustrerende det er når man blir dratt utfor et stup fordi vennen din har det litt for travelt og går for langt i forveien slik at skjermrammen dytter deg i døden. Den delte skjermen i Lego Indiana Jones 2 er sømløst integrert slik at man spiller på en stor skjerm så lenge man er i nærheten av hverandre, og får sin egen skjerm når man går langt fra hverandre.

I tillegg til de fire hovedeventyrene har Travellers Tales lagt til muligheten for å lage sine egne nivåer. Nivådesigneren har hentet en del inspirasjon fra Media Molecules Little Big Planet, og er både intutitiv og relativt enkel å bruke. Det tar selvsagt tid å lage et skikkelig mesterverk, men det er hyggelig å se at Lego-spillene endelig går tilbake til klossenes røtter ved å la oss få skape noe i spillene, i stedet for bare å knuse og rive ned alt for å få Lego-mynter.

Det er også irritasjonsmomenter i spillet. Det største er nok kjøretøyene, som fortsatt er for upresise og vinglete. Nivåene der man er avhengig av å kjøre er de svakeste i spillet, slik det alltid har vært i Lego-spillene.

Men bortsett fra dette er jeg positivt overrasket. Travellers Tales gjør faktisk en god del nytt i Lego Indiana Jones 2: The Adventure Continues, og der det forrige Lego Indy føltes som et pliktløp fra utvikleren er dette fylt med mye mer spilleglede.

Lego Indiana Jones 2: The Adventure ContinuesLego Indiana Jones 2: The Adventure ContinuesLego Indiana Jones 2: The Adventure ContinuesLego Indiana Jones 2: The Adventure Continues
7 / 10
+