Lego Star Wars II: The Original Trilogy

Lego Star Wars 2: The Original Trilogy

Finn frem lyssverdet. Engelske Travellers Tales er tilbake med en firkantet utgave av de tre klassiske Star Wars-filmene. David har spilt seg igjennom det...

Lego Star Wars 2: The Original Trilogy tar skrittet videre fra den første versjonen. Denne gangen kan man boltre seg i omgivelser fra de tre første Star Wars-filmene, som for øvrig er de beste - i hvert fall i min bok. Naturlig nok er oppskriften den samme som sist, men noen ingredienser er lagt til og andre minimert. En gledelig forandring er friheten du har fått til å konstruere egne kjøretøy og karakterer, noe som kan lede til mange gode diskusjoner av type "Min Lego-racer er bedre enn din Lego-racer". Tilbake til barndommen med andre ord.

Det er andre gangen de virtuelle klossene befinner seg i Star Wars-universet, men Lego er ingen lettvekter på konsollmarkedet. Vi har tidligere sett klossene innta Galtvort og Harry Potters verden, de har også hatt et par oppvisninger innen sportsverden. Rutinen til tross, det var først med Star Wars-elementene i hovedrollen jeg ble bergtatt. Det er verdt å notere seg at utbyttet av spillet er like stort selv om du ikke er hardcore Star Wars-fan. På den andre siden er det fordelaktig å vite at R2-D2 og C-3PO ikke hører hjemme i det periodiske systemet.

Din jobb som hovedrolleinnehaver blir å lede de forskjellige figurene gjennom høydepunktene fra de respektive filmene. Oppgjør mot Darth Vader, flørte med prinsesse Leila og skreddersy egendefinerte karakterer er kun noe av det Lego Star Wars 2 kan by på. Oppfølgeren har heldigvis bevart noe av det som gjorde eneren utrolig sjarmerende, klippene mellom de forskjellige levelene fungerer fortsatt svært godt. Til tross for minimalt med verbal kommunikasjon formidles en historie ved hjelp av stemningsfylt musikk og karakterenes naturlige reaksjoner. Det siste aspektet er temmelig oppsiktsvekkende med tanke på at disse figurene lever i en konstant robotdans.

Spillet i seg selv er variert og med en spillbarhet det er vanskelig å snakke stygt om sier det seg selv at dette blir en fornøyelig spillopplevelse. Variasjonen kommer tydelig til syne gjennom de forskjellige brettene. Her må du løse oppgaver, utforske områder og demontere fiender.

Etter et par timer med Lego Star Wars i maskinen er det liten tvil om at det er et spill som fungerer best i multiplayerfunksjonen. Allerede på det første brettet må du til en viss grad styre fire forskjellige karakterer, da lønner det seg å være flere om oppgaven og når det i tillegg er morsommere når flere deltar, ja da er all tvil lagt til side. Lego og sosial omgang går sammen som fisken og vannet.

Et av de få kritiske spørsmålene som dukker opp i overflaten er hvorvidt det er behov for et nytt spill med de danske klossene i hovedrollene. Bringer nummer to i rekken noe nytt til konstruksjonsbordet? Svaret blir et noe diffust ja. De som virkelig satte pris på det forrige eventyret vil trolig klappe i hendene og smile fra øre til øre. På den andre siden vil de som sist klødde seg i hodet over andres fascinasjon over noe så barnslig som en Lego møter Star Wars mutant av et spill, etter all sannsynlighet reagere med enda mer vantro enn sist. Men seriøst, vi snakker om Lego her. Ikke Playmo og definitivt ikke Duplo. Lego er back to basic. Det er fett.

Spillets holdbarhet er i utgangspunktet svært godt da det er nærmere 100 levels å utforske. Etter å ha fullført et nivå er det mulig å spille det igjen i såkalt Free Play modus, en modus som absolutt fungerer godt som treningsområde. Det hele er litt som virkelighetens lek med Lego, du bygger opp og river ned om hverandre. Prøver og feiler.

Konklusjonen krever ingen ligning med to ukjente opphøyd i mente. Lego Star Wars 2: The Original Trilogy er enkelt og greit pur spillunderholdning. Legg til det intelligente samspillet mellom de to samfunnene og vi danser som roboter - unnskyld, som legoklosser.

Lego Star Wars II: The Original TrilogyLego Star Wars II: The Original TrilogyLego Star Wars II: The Original TrilogyLego Star Wars II: The Original Trilogy
8 / 10
+