Chat

X
      😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄
      Lemmings

Lemmings

Er det smurfer? Nei. Er det griser? Kanskje. Er det jul? Ikke helt. Men de små lemene er tilbake! Og vi roper hurra...

Som alle andre barn gledet jeg meg til jul. Nissen gjennom pipa, pakkene under treet, og ikke minst julelemmings. Det var noe som liksom ikke helt stemte med jula hvis den ikke inneholdt små kollektivistiske lemen kledd i røde nissedrakter som gravde, bygde, klatret og sprengte seg selv i lufta. Lang tid har gått siden da, og de fleste av oss som husket denne tida har blitt store. Men det gjør ikke noe, for disse småkrypene tar oss med tilbake. Vel og merke uten nissedrakt og lue, men slik som de egentlig så ut; med standard blå pyjamas og irrgrønt hår.

Lemmings er en av de titlene som ifølge undertegnede har blitt grovt mishandlet oppigjennom årene. Det originale (og geniale) konseptet med de utallige små som man måtte hjelpe i mål ble kjørt rett i dass da noen "innovative" hjerner bestemte seg for at 3D var keiserens nye klær, og kjørte Lemmings gjennom samme kverna som alle andre. Problemet var at det var ikke gøy lenger. Uoversiktlige brett med dårlig design og tredimensjonale småfeite griselemmings som vralta seg innover i skjermen viste seg å være tidenes dårligste idé.

Heldigvis har de samme hjernene nå tatt til fornuft, og serverer oss igjen dette spillet slik vi kjenner og elsker det; enklere og mer oversiktlige brett, to dimensjoner - og slankere Lemmings. Målet er fortsatt det samme. Du må hjelpe et antall uselvstendige Lemmings som faller ut av en luke i taket med å passere lavahav, kampesteiner og mørke avgrunner. Til din disposisjon har du et begrenset utvalg av yrker bestående av blant annet trappebygging, graving og klatring som du til enhver tid kan tilordne småkrypene dine for å lede dem trygt hjem til blå himmel og grønt gress.

Spillet kan spilles på norsk, og har to moduser. Den originale modusen med klassiske brett, og spesialmodusen med brett laget spesielt for PSP-versjonen. Den originale modusen har 4 vanskelighetsgrader, fra moro til kaotisk, med 30 brett hver. Og da spesialmodusen også har godt over 30 til, blir det nok å henge fingrene i med til sammen over 150 brett. Nå skal det nevnes at noen av brettene irriterende og uforklarlig nok går igjen over flere vanskelighetsgrader uten at de føles noe spesielt vanskeligere av den grunn. Lemmings gir også muligheten til å laste inn nye brett fra hjemmesiden, samt å konstruere egne brett, noe som gir et par ekstra timer underholdning bare det.

For de av oss som er lette å fenge er dette egentlig et av de spillene vi skal styre unna. For når man først har fått småkrypsmaken i munnen er det mer eller mindre umulig å stoppe. Det er nesten som å spise potetgull. Det begynner med én, også plutselig er hele bollen tom. Fella her er at det nesten aldri blir tomt. Lemmingene renner ned fra luka i taket, og når du med tunga skjevt i munnen og hendene veivende overalt endelig har greid å få de små blågrønne trygt hjem, ja da er det rett til et nytt brett hvor det renner ut flere. Disse vil også hjem og du kan ikke si nei. Klokka blir aaaaaltfor mange, og når det hele er over slikker du bollen etter mer. Lemmings er et av de spillene du bare må ha. Og er vi riktig snille kommer nissen gjennom pipa med en oppfølger til jul. For er det noe som kan toppe dette er det at de søte små tar nissefrakken på. Jeg gleder meg som et lite barn allerede.

LemmingsLemmingsLemmingsLemmings
      8 / 10
      +