Link's Crossbow Training

Link's Crossbow Training

Hyrules grønkledde helt har begynt med presisjonstrening, men resultatet er alt annet enn et blinkskudd. Carl Thomas har testet spillet, og er ikke helt fornøyd.

Helt siden jeg prøvde Duck Hunt på den gamle, grå Nintendoen tilbake i 1854 (tida flyr gitt), har jeg elsket lyspistol-spill. Virtua Cop, Dino Stalker, Time Crisis, House of the Dead , Vampire Night - jeg og min trofaste G-Con 2 har ryddet opp i det meste sammen. Derfor er jeg henrykt over at nye og gamle skytespill av denne typen dukker opp på Wii.

Som mange allerede har fått med seg, har jeg akkurat skutt meg gjennom zombie-land i Resident Evil: Umbrella Chronicles. Jeg var ikke særlig imponert over hva jeg fikk se, mye på grunn av femti år gamle teksturer og et upresist sikte. Men jeg fattet nytt mot da Zapper'n og Link's Crossbow Training dumpet ned i postkassen vår. Det er jaktsesong igjen...

Når Link begir seg ut på skyteglade eventyr, er det med en litt annen tilnærming enn hva Capcom gjorde med Resident Evil. Zombier, zombie-hunder, zombie-aper og zombie-slanger er byttet ut med blinker, gresskar, fugleskremsel og en og annen skurk fra Hyrule. Generelt mye hyggeligere enn Umbrella Chronicles.

Link's Crossbow Training består av totalt 27 ulike baner og utfordringer, hvor hver tar mellom 60-90 sekunder å fullføre. Det vil med andre ord si at i løpet av en halvtime, tre kvarter, har du kommet deg gjennom alle brettene. Men jeg tør vedde på at du har fått bronsemedalje på de alle fleste, og maks et par sølvmedaljer. Så nå begynner jakten på mer edelt metall, og høye poengsummer å imponere kjæresten sin med (hvis du har en kjæreste som ble imponert av høye highscores da...).

Skyteoppdragene kan deles inn i tre hovedgrupper. Den første kategorien er å skyte på blinker. Dette høres kanskje enkelt nok ut, men etter hvert som blinkene begynner å bevege seg blir det selvsagt verre å få innertier. Den andre kategorien er noe som blir kalt "Defender". Her står du stille, og blir angrepet fra alle kanter. Du må altså snu deg rundt ved hjelp av Wii-kontrollen, og skyte alt som rører seg. Den siste gruppen er den mest interessante. Her får du full kontroll over Link, og kan løpe rundt som du selv vil. Ved hjelp av styrestikka på nunchuck'en styrer du Link, og du ser deg rundt ved å veive med Zapper'n. Føles litt klønete, men faktisk veldig artig etter hvert. Skulle ønske jeg fikk lov til å spille de brettene uten noen tikkende klokke. Jeg vil bare luske rundt, ta meg god tid, finne alle fiendene, og skyte som jeg selv lyster.

Det irriterer meg at jeg ikke kan kalibrere siktet mitt godt nok. Det er mulighet for å finjustere litt, om jeg skulle trenge det, men det er ikke nok for meg. Jeg må grovjustere. Etter å ha flytta sensoren rundt i hele stua, og prøvd alle mulige innstillinger både i Wii-systemet og i selve spillet, må jeg bare gi opp. Det blir bare ikke riktig. Så da må jeg bare venne meg til å sikte skjevt. Venne meg til å bomme. Det betyr at spillopplevelsen for meg ikke blir optimal. Det handler ikke om å faktisk sikte på skjermen, og skyte, og få følelsen av å treffe - hurra! Nei, hele den sikte-biten faller helt bort. Jeg må bare holde kontrolleren så siktet er midt i skjermen, og ha det som utgangspunkt - og styre deretter. Og da faller hele poenget bort. (Jeg spiller for øvrig på en 42" LCD, men har ikke hatt tilsvarende problemer i for eksempel Mario, hvor man også skal sikte på skjermen, og skyte stjernebiter.)

Wii Zapper er en plastiskdings som følger med, som du kan montere Wii-kontrollen og nunchuck'en til. Den føles ganske solid, og har til og med en frekk mulighet til å skjule alt av ledninger. Jeg syns imidlertid det var like greit å spille uten Zapperen. Helt ærlig så syns jeg den prototypen de viste frem på E3 i 2006 var mye tøffere enn denne...

Som sagt syns jeg det er gøy at det kommer lyspistol-spill til Wii, men jeg blir veldig skuffet når jeg oppdager at siktet rett og slett ikke er presist nok til at det funker optimalt. Jeg venter med litt skrekkblandet fryd på Ghost Squad som kommer i januar 2008. Det blir enda et lyspistol-spill, denne gang fra Sega, men når det pluselig dukket opp hjulbente transvestitter i bikini på de siste skjermbildene, ble jeg litt engstlig. Hva i alle dager skal dette bli for noe?

Link's Crossbow Training er ikke noe superkjøp, men jeg hadde det absolutt gøy den timen det tok å spille meg gjennom alle oppdragene. Men jeg har ikke så veldig lyst til å plukke det opp igjen, for å si det sånn.

Link's Crossbow TrainingLink's Crossbow TrainingLink's Crossbow TrainingLink's Crossbow Training
04 Gamereactor Norge
4 / 10