LMA Manager 2004

LMA Manager 2004

Lyst til å stå langs krittet med slipset på, og rope og dirigere din egen lille tropp på elleve? Syns du Liverpools siste spillerforøkning var en regelrett katastrofe?

Lyst til å stå langs krittet med slipset på, og rope og dirigere din egen lille tropp på elleve? Syns du Liverpools siste spillerforøkning var en regelrett katastrofe? Eller er du bare dritlei at Manchester United taper sesongen for Arsenal? Da er det på tide at du gjør noe med det! I LMA Manager 2004 kan du innta jobben til for eksempel Sir Alex Ferguson eller Arsene Wenger og lede ditt drømmelag til tabelltoppen!

Dette spillet er fult av menyer og statistikker, og jobben din er å finlese spillernes formkurver, utvikle nye spillerstiler og gjennomføre en gullkantet sesong, for å ende øverst på pallen. Det blir mye tabell-lesing, og en grei og oversiklig interface er livsviktig for spill i denne sjangeren. Dessverre så er det nettopp det som svikter litt. For å navigere deg gjennom alle menyene og alle valgene benytter du deg av skulderknappene. L1 og R1 blar deg gjennom hovedmappene, og L2 og R2 blar deg gjennom de respektive undermappene. Et valg i den ene undermenyen, kan plutselig sende deg til et annet sted i en helt annen hovedmeny. Og det er ikke reint få mapper og menyer heller. Jeg ble helt svimmel! Jeg ble så desorientert at all motivasjonen forsvant, og det endte med at jeg bare skrudde av. Jeg trengte en pause.

Når du, etter mye om og men, har satt opp din oppstilling, og finjustert alle plasseringer og løp, er tiden kommet for din første kamp. Du kan velge om du vil se kampene, eller bare få resultatet opp på skjermen. Grafikken i kampene ser ut som bra PSONE eller dårlig PS2 grafikk. Spiller- og ballfysikk er elendig, men det har ingenting å si i et spill som dette. Her er det bare gameplayet og holdbarheten som teller. Men for all del, grafikken er bra nok i lange baner.

Under en kamp kan du rope fra sidelinja, og da til en viss grad styre spillet. Du kan assigne forskjellige begrep til skulderknappene, som; forsvar, hold ballen i laget, spill langt, alle mann i angrep, osv. Det er fint å se at spillerne faktisk gjør det du ber dem om, og at det ikke bare en slags placebo effekt ved å sitte å trykke.

Som sagt, det er viktig at laget utfører dine instrukser. Jeg bygde opp en salig venstreside, som utgjorde en giftig flanke. Inne i 16-meteren hadde jeg store hodesterke spillere som kom løpende fra høyre. Stort sett går spillet naturlig, og får laget ballen, så går den ikke ut på venstrekanten uansett. Men får angrepet bygget seg opp fra bunnen av, blir det bare vakkert.

Du kan fininnstille laget ditt ned til hver minste detalj. Alt fra nøyaktig hvor på banen spillerne skal høre hjemme, og hvilke fokusområder de skal konsentrere seg om, til nøyaktig hvordan spillerne skal trenes, hvilke sponsorer dere skal ha, og hvordan stadion din skal se ut. Her kan du sitte i timevis å bare drukne i informasjon og valgmuligheter. Hvis det hørtes litt for mye ut, kan du også velge å overlate deler av jobben til resten av staben.

Mange vil nok synes at dette er litt kjedelig. Det er ikke et fotballspill, du kan ikke direkte styre noen spillerer ute på matta. Det er livet som organisator og manager som venter deg i LMA. Kjøpe og selge spillere, utplassere talentspeidere, rekruttere ungdomsspillere osv. Det kan fort bli veldig langtekkelig hvis du ikke er dritinteressert i fotball.

I det store og hele vil jeg si at managerspill funker heller dårlig på konsoll. Det er noe med den navigeringen, og den oversikten en mus og et tastatur gir. Jeg kommer fortsatt til å holde meg til CM og PC når fotball-manageren i meg kaller. Men for all del; LMA Manager 2004 er et helt greit alternativ for dere hjemme-managerne uten PC.

6 / 10
+
Gode muligheter til å fininnstille formasjoner og posisjoner