Et punkt i en konsolls utviklingstid begynner ting virkelig å sitte for utviklerne. Menyer føles naturlige, presentasjonen er upåklagelig, og alt flyter riktig, fra scene til scene, fra hånd til skjerm. Det er slutt på fomlingen og å finne ut av ny maskinvare, nå er det bare å lage silkemyke spillopplevelser.
Lock's Quest er et spill av denne generasjonen. Fra du starter på spillets introskjerm får du inntrykk av at dette er laget av folk som kan DS. Og det er et inntrykk som varer helt fra den stemningsfulle startskjermen til langt inn i spillet. Kontroll, tempo, lærekurve og interaksjon flyter sømløst i dette spillet.
Du er Lock, en ung gutt med tradisjonelt stritt rollespillhår, som både er en mesterbygger og god til å slåss. En arme med robotsoldater truer landsbyen din, og du blir kastet inn i en kamp på liv og død, mellom de onde og de gode.
Der Lock's Quest skiller seg fra tradisjonelle rollespill er at det er en blanding av strategisk bygging og actionbasert slåssing. Lock er en byggmester, og det vil si at han kan bygge opp en festning for å forberede kampene sine. Dette foregår ved at man før kampen har et vist antall minutter, og et begrenset antall med ressurser som man kan bruke for å bygge opp forsvarsmurer, plassere ut feller, roboter som skyter på fiendene, og så videre.
Når byggingen er ferdig renner fiendene på, og da løper man rundt og reparerer byggene sine og slåss mot fiendene. En stressende del av spillet der man må skaffe seg oversikten over hvor angriperne kommer fra, og hele tiden prioritere hva man skal gjøre.
Denne balansen mellom å bygge strategisk på kartene, for så å løpe rundt og delta i kampene er veldig bra gjennomført i Lock's Quest. Kampene varer ofte lenge, og man får muligheter til å utvide byggverkene og legge til og endre på de underveis slik at man bedre kan forsvare seg. Det handler selvsagt om å lære kartet riktig og finne ut hvor fiendene kommer fra.
Selv om byggingen er supert utført er ikke kampene fullt så supre. Det er stressende og moro å løpe rundt mellom byggverkene sine og reparere dem mens horder av fiender presser på fra alle kanter, men det blir fort litt repeterende. Å slåss selv er begrenset til å trykke på tall i riktig rekkefølge, og ikke så veldig givende.
Putt på en middels engasjerende historie, og noen ikke fullt så inspirerende rollespillelementer så har du et solid strategirollespill på Nintendo DS. Blandingen av strategisk bygging og frenetiske kamper er god, og den fabelaktige presentasjonen til spillet hjelper på å holde motivasjonen oppe.
Lock's Quest er et underholdende strategispill på DS, til tider originalt og veldig engasjerende, og et flott spill å ta med seg inn i mørke høstkvelder.