Lost Planet 2

Lost Planet 2

Mechs, enorme våpen og snøpirater som florerer i jungelen, velkommen til Lost Planet 2. Gamereactor har testet Capcoms siste actionperle...

Ingen nåde, ingen unnskyldning. Capcom kaster meg raskt ut i intensiteten der jeg får en enorm mech å bruke for tilintetgjøre noen ekle insekter kalt Acrid. Grafikken i Lost Planet 2 er klart bedre enn i orginalen og det meste hinter til at at dette skal bli en skikkelig høydare, mens jeg tappert skyter et gigantisk monster sønder og sammen.

Men etter den mektige introduksjonen hender det noe. Isverden byttes ut mot jungler, Acrid byttes ut mot menneskelige fiender og variasjonen i oppdragene blir mye bedre enn kun å løpe rundt på nok en bane for å aktivere noen stolper. Spillets produsent, Jun Takeuchi har tidligere uttalt at Lost Planet 2 er i vesentlig grad et helt nytt spill, og det tar heller ikke lang tid før man innser at han faktisk mener alvor.

Den klart største forandringen er at man ikke spiller alene lenger. Der Wayne på egenhånd kjempet mot både Arcid og snøpirater, får man denne gangen tre kompanjonger ved sin side. Og det om man vil det eller ikke. Så la meg si med klar tale, at om du er en person som liker å spille gjennom spillene dine på egenhånd, er ikke Lost Planet 2 spillet for deg. Du husker kanskje hvor bedrøvelig Sheeva var i Resident Evil 5 og sløste bort all den viktige ammunisjonen og rappet urter som om det ikke fantes noe morgendag.

I forhold til medhjelperene i Lost Planet 2 var hun et ess, for selv om dine allierte absolutt får jobben gjort når det handler om å peppre fiender, fungerer alt annet ganske svakt. Oppdrag som går ut på å dele opp gruppen (som for eksempel å aktivere eller forsvare informasjonsstolper) er resultatet at du selv må være overalt, ettersom de henger på deg som klegg og bare ignorerer ubevoktede stolper.

Et annet problem, som Capcom forøvrig også ofte har (hvis dere husker Dead Rising), er at lagringspunkter fungerer dårlig. Lost Planet 2 er egentlig en flerspilleropplevelse seøv når man spiller alene, og skulle du dø, bare gjenopplives du ved nærmeste aktiverte lagringspunkt. Men bare så lenge du har poeng igjen på livsmeteret som minsker hver gang du dør. Går meteret til bunns så er det god natt. Du kan risikere å måtte spille vanskelige steder som tar rundt en time om igjen, om du skulle være uheldig med en boss eller usle medhjelpere.

For å gjøre en lang historie kort så handler altså Lost Planet 2 om multiplayer. Åpenbart. For så fort du får med deg noen kompiser vokser spillet til hva det er tenkt å være. Et superlekkert actionspill med mye røre som virkelig er moro å spille sammen, og det oppmaner også til godt samarbeid ettersom ingen vil riskere å måtte spille et helt oppdrag om igjen etter å ha feilet på den siste bossen.

Lost Planet 2 har forøvrig noen av de aller villeste bosskampene jeg noen sinne har sett i spill, spesielt med tanke størrelsen av bossen. Det finnes blant annet fiender så gigantiske at man bokstavelig talt kan hoppe inn i munnen dems og angripe fra innsiden, mens resten av medhjelperene bomber på fra utsiden. Orginalspillet har mer gjennomtenkte kamper, men det tar Lost Planet 2 igjen på råskapen og helt enorme bosser å denge.

Det jeg likte så godt med Lost Planet var den interessante historien hvor man sakte men sikkert nøstet opp i Waynes historie, og kriget med enorme insekter i orginale omgivelser. Det merkes tydelig at Capcom har valgt å gjøre Lost Planet 2 mer actionfylt og mer tilpasset et vestlig publikum, som for meg begrenser litt av sjarmen orginalen hadde. På samme måte som det ikke finnes en egentlig hovedperson i de siste Call of Duty-spillene, finnes det heller ingen hovedperson i Lost Planet 2, man hopper mellom flere grupper, og ofte er de også i krig mot hverandre.

Men Lost Planet 2 er på ingen måte et kjedelig spill. tvert imot finnes nå flere morsome mechs enn i forgjengeren, og flere av robotene får også plass til flere soldater. Våpnene er også større og bedre, og mulighetene til å kunne tilpasse og skreddersy sin egen helt, er helt nydelig. Hele tiden låser man opp flere og kulere dupeditter og benytte seg av, og Capcom har også slengt med Gears of War-slakterne Marcus Fenix og Dominic Santiago i Xbox 360-versjonen, samt gjesteroller av andre Capcom-figurer som gamle Resident Evil-Wesker i samtlige versjoner.

Å bare løpe rundt å herje er en fryd. Som jeg har skrevet over er omgivelsene fantastisk lekre og mye mer varierte enn orginalen. Dessuten låter også Lost Planet 2 tyngre og under de mest voldsomme eksplosjonene (brutale effekter forøvrig) er det nesten så man kjenner smellen når bassen buldrer som værst.

Capcom har også bygd videre på flerspillerdelen av Lost Planet 2 hvor opp til 16 personer kan kjempe mot hverandre. Det er faktisk en av spillets sterkere sider og kjennes som et friskt pust blant alle dødsmatchene i førsteperson man har spilt de siste årene. Alle spilloppsettene fra forgjengeren er på plass og banene er store og bra designet, og takket være gripehaken og morsome mechs ligner ikke dødsmatchene i Lost Planet noe annet. På en bra måte.

Og det japanske actionspillet Lost Planet 2 krever virkelig sin mann for å låse opp alt. Med en utrolig mengde våpen, kostymer og annet å låse opp kommer det til p ta tid før man har alt. Jeg tror absolutt Lost Planet 2 kommer til å bli mer populært og befolket over nettet enn forgjengeren.

Lost Planet 2 er til bredden fylt med massiv action, pen grafikk og utrolig bra bosskamper hvor man ikke trenger å tenke mye, bare ha det kult med venner i samarbeid. Men å spille på egenhånd fungerer virkelig ikke og det kunne fint vært større variasjon i oppdragene. Capcom kunne prioritert bedre får å nå de virkelige toppkarakterene, men Lost Planet 2 er helt klart verdt et kjøp for de som likte orginalen.

Lost Planet 2Lost Planet 2Lost Planet 2Lost Planet 2
7 / 10
+