Norsk
Gamereactor
forspill
Lost

Lost: Via Domus

Det har vært stille rundt spillmatiseringen av Lost, og mange har til og med spekulert i hvorvidt hele prosjektet var lagt på is. Men det viser seg at ikke er tilfellet. Tvert i mot.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Nå er det ikke så alt for lenge til release og vi har fått sett beviser på at prosjektet ikke bare er i live, men snart fullført. Men til tross for at det er kloss på releasen er det i beste Lost-stil flere detaljer som skal holdes hemmelig.

Det vi har fått vite til nå er at karakteren man kontrollerer heter Elliot. Han er krigsjournalist og fotograf og er også blant de overlevende fra Flight 815. Hukommelsestap er jo en av mange bieffekter en flykrasj kan ha, og Elliot er desverre blant dem som ikke husker hvorfor han var i Sidney eller hva han skulle.

Gjennom flashbacks - som er helt i tro med Lost-serien - får man vite litt om hva slags person Elliot er og hvorfor noen eller noe forsøker å ta livet av ham. Vi har ikke fått sett hvordan flashbackene fungerer, men sier at det ikke bare skal være passive cut-scenes. "Spillbare minner" høres veldig dristig ut, men Ubisoft Montreal vil ikke si hva slagt interaktivitet det er snakk om.

Historien hans går parallellt med sesong 1 og 2 av Lost, men man vil få tilgang til områder man blir kjent med i sesong 3 også. Skribentene av TV-serien har vært med på å utvikle plottet i Lost: Via Domus, noe som betyr at Lost-fans har mye å se frem til!

Dette er en annonse:

For å få frem biter av hukommelsen - som kommer til å være hovedfokus i spillet - må man utforske områder på øya, snakke med de mange kjente karakterene fra TV-serien, og få hjelp fra noen av dem og løse forskjellige oppgaver. Når man snakker med karakterene vil man få svar som er i tråd med karakterene som er bygget opp i TV-serien. Det samme gjelder også hjelpen man får. Utforskingen skjer på mange kjente lokasjoner på øya. Stranda, "The Hatch" der man finner PCen som man kan taste inn Lost-tallene på og Black Rock. Og det hele presenteres i knivskarp og nogenlunde lekker grafikk.

I blandingen av eventyr og puzzle som spillet byr på finner vi også action. Blant annet får man kjenne dette på kroppen når man løper som idiot gjennom skogen for å finne et brukbart gjemmested slik at man ikke blir angrepet av Den sorte røyken. Mange husker kanskje at denne umiskjennelige karakteren tok livet av en person på øya, så det er med god grunn at man gjemmer seg. Når man løper, skjer dette i tredjeperson, men så fort man har gjemt seg bytter perspektivet til førsteperson, og man kan høre hjerteslagene dundre fortere mens man ser mørk røyk sige forbi skjulestedet. Det er dog ikke spillets eneste trussel. The Others husker du kanskje? Om du ikke husker dem, så vil du antagelig få et ublidt møte med dem før eller senere.

Blandingen av spenning, utforsking og problemløsning ser ut til å gi spillet en skikkelig god Lost-stemning. Men for å skape den perfekte stemningen så trenger man musikk. Komponisten ansvarlig for musikken i TV-serien - Michael Giacchino - er satt til å komponere musikken som blir brukt i spillet. Sammen med et 40-manns orkester skal han legge toner til det hele. Det er slike - og mange andre detaljer som tilsammen blir et godt spill. Selv om nesten alle de kjente karakterene er med, er det likevel ikke alle som har bidratt med stemmer. Det er nemlig kun seks karakterer som har originalstemmer - resten er imitert.

Spillet er forøvrig delt opp i syv episoder, som tilsammen skal by på 10-12 timer spilling. Hver episode ender med en velkjent Lost-cliffhanger, og hver nye episode starter med en gjennomgang av hva som har skjedd. I tillegg til å være i tråd med hvordan serien oppfører seg på TV er det også greit for deg som mister tråden lett.

Dette er en annonse:

Selv om det fortsatt er mange aspekter ved spillet som ikke er oss bekjent, ser og høres det ut som om dette spillet har potensial. Dersom det byr på en velbalansert sammensetning av puzzle-, action- og eventyr-elementer, har et godt kontrolloppsett og i tillegg byr på plottvridninger som gjør historien interessant - så tror jeg faktisk vi ser på et spill som ikke bare lever på lisensen.

Og for å avslutte denne sniktitten med en Lost-schwung, lover utvikleren at avslutningen på spillet inneholder en tvist som gjør du du blir sittende forbløffet og bare si "Wow"...

Merk: Bildene under er skjermbilder fra traileren, og kan dermed være litt bevegelsesuskarpe.

LostLostLostLost
LostLostLostLost
LostLostLostLost

Relaterte tekster

LostScore

Lost

ANMELDELSE. Skrevet av Carl Thomas Aarum

ABC's ekstremt populære TV-serie er blitt en kjedelig og gammeldags spillopplevelse. Carl Thomas har reist ut på eventyr i jungelen...

Lost: Via Domus

Lost: Via Domus

FORSPILL. Skrevet av Richard Imenes

Det har vært stille rundt spillmatiseringen av Lost, og mange har til og med spekulert i hvorvidt hele prosjektet var lagt på is. Men det viser seg at ikke er tilfellet. Tvert i mot...



Loading next content