Norsk
Gamereactor
forspill
Luigi's Mansion 3

Luigi's Mansion 3 - E3 Preview

Alle gode ting er tre er det noe som heter, og etter å ha testet ut Luigi sitt tredje møte med spøkelser er vi villige til å si oss enig. Nintendo har nemlig pusset på nesten alt.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Helt siden første utgave av Donkey Kong dukket opp på arkadene i 1981, har Mario vært en sensasjon. Selv om han til å begynne med var kjent under navnet Jumpman, har den italienske rørleggeren i etterkant blitt en del av nesten hvert hjem og dukket opp i ikoniske titler som Mario Kart og Super Mario Bros. Selv om vi elsker mannen med den store barten er det av og til forfriskende å se noen andre stige frem i rampelyset, og hvem er vel bedre egnet til dette enn hans høye og grønnkledde bror? Heldigvis har Nintendo svart på spøkelsesjegertelefonen og vist frem Luigi's Mansion 3, som vi fikk leke oss litt med under årets E3.

Luigi's Mansion 3

Det tredje spillet i serien følger i fotsporene til 3DS-tittelen fra 2013 og kommer i form av et action-eventyr. Det er utviklet av Next Level Games, samme utvikler som brakte oss forgjengeren. Denne gangen har Luigi og vennene hans blitt invitert til et luksuriøst hotell på en avslappende ferie, men oppdager raskt at kong Boo har satt alt i stand for å fange gjengen. Med hjelp fra professor E. Gadd må Luigi dermed redde alle ved å bruke det tilbakevendende og ikoniske Poltergust-våpenet.

Kontrollsystemet er egentlig ganske enkelt. Man styrer bevegelsene og siktet ved hjelp av de to analogspakene, og selv om dette noen ganger føles litt kronglete er det noe man bør klare å venne seg til med litt trening. De mer avanserte kontrollene er basert rundt bruken av Poltergust for å få has på de plagsomme skrømtene. Ikke bare har Luigi en lommelykt til disposisjon via A-knappen, han kan også støvsuge ved å holde inne ZR-knappen mens han haler og drar med ZL-knappen. For å toppe det hele kan Luigi skyte en sugekopp ut av Poltergust. Denne er knyttet til Y-knappen, og den introduserer flere nye interaksjoner man kan leke seg med.

Dette er en annonse:
Luigi's Mansion 3

Ved hjelp av Poltergust og sugekoppen kan Luigi samhandle med omgivelsene i enda større grad enn før. Dette kan være noe så enkelt som å skaffe seg mat for å regenerere helse, eller mer avanserte handlinger som å dra ned visse vegger ved å feste sugekoppen og deretter bruke støvsugeren på tauet som dingler etter den. Vi vet det høres merkelig ut, men det fungerer på samme måte som å dra i et tau for å åpne opp et hemmelig rom. En annen sentral bruk av Poltergust med omgivelsene er å bruke dytt-og-dra-systemet til å påvirke vifter og heiser for å hjelpe Luigi videre til neste nivå.

HQ

Det som kanskje er den største nyheten, og som unektelig stjal mesteparten av oppmerksomheten under showet fra Nintendos E3-bås, er Gooigi. Gooigi er den grønne gelékopien av Luigi som man kan spille som ved å trykke inn R-spaken (og sende tilbake igjen med et nytt trykk). Denne sjarmerende og unike nyheten åpner for flere puslespill og gåter hvor Luigi i praksis kan være to steder samtidig. I tillegg til å være en hjelpende hånd kan Gooigi gå over pigger som normalt ville skadet Luigi. Hvis du lurer på om Gooigi har en svakhet eller er uovervinnelig anbefaler vi deg å holde ham borte fra vann, ettersom han tydeligvis ikke er en fan av et høyt væskeinntak.

Dette er en annonse:

Ved hjelp av disse mekanikkene kan Luigi ta opp kampen mot spøkelsene som kaller hotellet for sitt hjem. Angrepene er designet rundt bruken av lommelykt for å avsløre spøkelsene før man suger dem opp med Poltergust. Til å begynne med kan det hele virke som en blåkopi av Ghostbusters, men det er når Luigi kommer nært nok spøkelsene at opplevelsen skiller seg ut. For å virkelig få has på skrømtene og få ned helsen deres må Luigi daske dem i gulvet, veggene eller til og med andre spøkelser ved å svinge dem over hodet sitt, noe som gjøres på komisk og tegnefilmaktig vis. Hver type spøkelse har forskjellige helsemetere og krever derfor ekstra runder rundt Luigis hode for å bli beseiret.
Når det gjelder antallet spøkelsestyper møtte vi på fem forskjellige varianter i E3-demoen. Du har typiske normale spøkelser uten noen spesielle kjennetegn, men vi kom også over spøkelser med sverd og/eller skjold. Disse krever en annen tilnærming når man slåss mot dem. For eksempel kan man ikke bruke lommelykten direkte på spøkelsene med skjold. Når det gjelder øvrige fiender i herskapshotellet - bortsett fra bossen mot slutten av demoen - la vi merke til at hotellet har et alvorlig skadedyrsproblem. Rottene på hotellet kunne være påfallende dødelige hvis de ble tirret, men med det sagt er det en enkel sak å få has på dem med Poltergust.

Bossen vi måtte bekjempe var et gyllent spøkelse på en usynlig hest, og krevde en annen tilnærming ettersom vi ikke kunne fange den på grunn av rustningen. Derfor måtte vi først røske av rustningen til den ble sårbar nok for Luigis arsenal. For å få til dette måtte vi bruke samme teknikk med sugekoppen som vi tidligere benyttet for å dra ned vegger. Så snart den var sårbar og rustningen var borte måtte denne skumle bossen gi tapt for Luigis kløkt, og da den falt etterlot den noe spennende utstyr som vi forhåpentligvis får lære mer om senere i år.

Luigi's Mansion 3

Ut ifra det vi har sett virker Luigi's Mansion 3 alt i alt svært lovende. Med den sjarmerende, herlige stilen, introduksjonen av Gooigi og de nesten plettfrie spillmekanikkene virker dette å bli et verdig tredje spill i en serie som har en svært dedikert fanskare. Vi er spente på å se mer etter hvert som lanseringen nærmer seg 31. oktober.

Relaterte tekster

1
Luigi's Mansion 3Score

Luigi's Mansion 3

ANMELDELSE. Skrevet av Tommy Johnsen

Fra boligen til Tommy har det ikke vært annet enn støvsugerlyder den siste tiden. Har han virkelig fått støv på hjernen? Neida, han har ikke hatt tid til å rydde og støvsuge. Han har bare vært på spøkelsesjakt.



Loading next content