Norsk
Gamereactor
film-anmeldelser
M3GAN

M3GAN

Vi har sett sci-fi-skrekkfenomenet, og har mange tanker om filmen.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt

Jeg fortsetter med en tåpelig stahet med å argumentere for at moderne skrekkfilmer ikke bør være PG-13. Selvfølgelig er det unntak fra denne regelen, faktisk er det ganske mange. Skrekken er ikke et stort problem, selv om volden selvfølgelig er tonet ned. Tross alt er PG-13 ikke først og fremst der for å begrense volden, det er ikke det amerikanerne frykter mest, det er banningen og de nakne kroppene som får det amerikanske folket til å sette kaffen i halsen.

Problemet jeg har med PG-13, og noe jeg lenge har fryktet i sammenheng med den økte tilstedeværelsen på sosiale medier, er i stedet at det lar filmskapere tiltrekke seg en yngre generasjon og dermed fylle filmene med ting som blir verdsatt av generasjon Z og så videre. Det som noen ganger refereres til som TikTok-generasjonen. Med filmer som aldri blir virkelig skumle, men heller fungerer som et dollargenererende verktøy for å trekke inn en helt ny type publikum til sjangeren, ved å generere hype på ulike sosiale plattformer, og dette er tilfellet med denne filmen.

HQ

M3gan er en film som gikk viralt på sosiale medier allerede før den hadde premiere, spesielt på TikTok, med hovedpersonen som danset seg inn i de unges hjerter. Online dansekonkurranser ble opprettet, samarbeid ble startet med Taylor Swift og det gikk på turné, innom Jimmy Fallon, Jimmy Kimmel og underholdt i pausen mellom Los Angeles Chargers og Rams i NFL. M3gan var plutselig overalt. Både i det virkelige liv og på nettet. Det gikk så langt at en "M3gan Bot" ble lansert på Messenger og Twitter der fans kunne snakke direkte med "henne" og bli bestevenner. Jeg kunne fortsatt og fortsatt, med geriljamarkedsføring via Snapchat, YouTube, Reddit, men dette er tross alt en filmanmeldelse, så la oss fortsette på det sporet.

Til å begynne med kan jeg si at M3gan er akkurat den typen produkt jeg fryktet, selv om det faktisk ikke er så ekkelt som jeg først trodde. Historien er enkel, slik den ofte er i denne typen filmer. Ni år gamle Cady (Violet McGraw), som elsker sin Funki - et loddent monster som er koblet til internett, forteller vitser og prater nonstop med sin unge eier - mister sine teknologihatende foreldre i en snøplogulykke. Hun må flytte inn hos tanten sin, Gemma (Allison Williams), som selvfølgelig tilfeldigvis er en utrolig dyktig utvikler i nettopp Funki-selskapet. Gemma har ingen egne barn, og hun har heller aldri vurdert å få noen. Faktisk, så god som hun er i jobben sin, er hun like dårlig i barnepass, så for å løse dette snekrer hun sammen en AI-drevet dukke, M3gan (Amie Donald), som kan danse og synge for Cady, slik at hun ikke trenger å ta foreldrerollen selv. En vinn-vinn-situasjon. Men det er en grunn til at folk advarte om Skynet tilbake på åttitallet. M3gan, forkortelse for Model 3 Generative ANdroid, som alle kunstige intelligenser, er selvlærende, og snart går hun fra barnevakt til Terminator.

Dette er en annonse:
M3GAN

På Gemmas jobb er dukken nå en potensiell suksess, og her vil enheter bli sveivet ut som aldri før. Det er selvfølgelig forstått at Gemma ikke er alene om å ville delegere foreldrerollen til andre. Antallet foreldre som heller vil ta seg en runde golf, gjøre mindfulness-yoga eller lignende i stedet for å passe på avkommet sitt, er tilnærmet uendelig, og det kan derfor settes en prislapp som er vanvittig høy. I utgangspunktet kan du argumentere for at hun faktisk gjør jobben sin, og derfor vel verdt prislappen på 100.000 pund. Hun er livvakt, lærer og barnepike i ett. Hun blir heller aldri frustrert eller irritert når Cady ikke spyler ned i do eller glemmer å vaske hendene før middag. Det er først når blodbadet begynner at du kanskje vil begynne å tenke på å bruke angreretten din.

M3GAN

Blumhouse Productions har en evne til å klemme mye ut av lite, og det samme gjelder her. Til tross for et beskjedent budsjett har Jason Blum, regissør Gerhard Johnstone og produsent James Wan klart å parkere seg like bak Avatar: The Way of Water. Det er absolutt ikke den mest originale av filmer. Onde dukker, roboter og androider har absolutt hatt sin rettferdige andel, fra Fritz Langs 1927 Metropolis til en av de siste episodene av Black Mirror hvor en robot spilt av Miley Cyrus forårsaker problemer. Men det betyr ikke at M3gan ikke bringer noe nytt til sjangeren. Fremfor alt er den langt dypere enn forventet, og håndterer sorgprosess, humor og slakting på en veldig fin måte. Det er en delikat emosjonell balansegang som er vanskelig å gjennomføre uten å være for mye, og det er også i de mer emosjonelle delene filmen engasjerer mest.

Dette er en annonse:

Skuespillet fra Williams, McGraw og Donald er sterkt, og den viktige personlige kjemien er der fra start til slutt. Problemet er imidlertid at dette er ment å være en skrekkfilm, og da ønsker man gjerne å se langt mer skrekk enn man blir servert her. Akkurat som jeg fryktet, er det litt for mange metaverse-vitser, David Guetta og TikTok-danser som ødelegger, og filmens popularitet gjør meg virkelig engstelig for fremtiden. Det forringer imidlertid ikke underholdningsverdien til filmen, som i lange strekninger er skyhøy.

06 Gamereactor Norge
6 / 10
overall score
er vår karakter på tvers av Gamereactor-nettverket. Hva er din? Dette er gjennomsnittskarakteren i alle Gamereactor-landene

Relaterte tekster

0
M3GAN

M3GAN

FILM-ANMELDELSE. Skrevet av Mans Lindman

Vi har sett sci-fi-skrekkfenomenet, og har mange tanker om filmen.



Loading next content