Madagaskar

Madagaskar

Ville dyr i et tamt spill - Lars Petter har tatt turen innom dyrehagen, men er ikke helt overbevist over hva han fikk se.

Dreamworks' nyeste film Madagascar handler om venneflokken Marty, Gloria, Alex og Melman. De lever trygt og godt i en dyrehage i New York men er ikke helt fornøyd med tilværelsen sin. En dag forsvinner en av dem fra buret sitt og de 3 gjenstående vennene kommer seg ut fra sine, for å forsøke å finne sistemann. Da de endelig har funnet den savnede, befinner de seg på et skip som ender opp i Madagascar!

Plottet er kanskje ikke så forferdelig originalt, men hva gjør vel det i et plattformspill som dette? Til å begynne med står kun sebraen til din disposisjon og etter kort tid får du også prøve deg som giraff, løve og flodhest. Giraffen Melman er visstnok hypokonder og livredd for bakterier og smuss. Han er også den tregeste av de fire vennene. En litt morsom vri er at flodhesten faktisk er superkjapp og lett vinner VM i hekkeløp for flodhester, mens giraffen er engstelig og redd. Detaljer som dette er med på å gi de fire vennene hver sin personlighet. Stemmene til de respektive dyrene er forbausende bra, og er etter min mening noe av det beste med hele spillet. I enkelte tilfeller kan du sitte og humre for deg selv, da for eksempel en hær av pingviner prøver å kapre et lasteskip.

Når du først får spille som løven Alex blir det fort litt mer fart over det hele. Merkelig nok er han svært akrobatisk til løve å være, og hopper og spretter rundt på banene som et hyperaktivt ekorn. Ved å samle spesielle mynter kan du for eksempel kjøpe en hatt til Marty, en bikini til den nette flodhesten Gloria, eller lukke opp minispill slik som "Lemur rave". Sistnevnte er faktisk ganske festlig til minispill å være, da det minner veldig mye om Dancing Stage til PS2. På de forskjellige banene du utforsker er det også plassert ut arkademaskiner, med etterligninger av spill slik som for eksempel Space Invaders. Utviklerne skal ha ros for å bruke såpass mye tid for å legge inn ting som dette i spillet, da det til syvende og er med på å trekke deg tilbake til spakene gang på gang.

Det er jo ingen tvil om at dette spillet er mest moro for de minste. Og de syns sikkert det er artig å innta rollen som de dyrene de kjenner fra det store lerretet i de mørke kinosalene, men likevel, dette er ikke mer enn middels god underholdning. Er du ute etter gode barnespill, så er det nok av andre å ta av, for eksempel serien om vaskebjørnen og superspionen Sly. Toeren kom før jul i fjor, og allerede neste måned venter vi nummer tre, Honor Among Thieves.

Madagascar er og blir et plattformspill som havner midt på treet. Minispillene kan nok gi det litt lenger varighet, men når man etter to timers spilling er gjennom halve spillet, blir det litt for dårlig synes jeg. Personlig ville jeg ikke kjøpt dette spillet til full pris, mye på grunn av at det er såpass kort, men også fordi underholdningsfaktoren kunne vært mye høyere. Hvis du absolutt vil besøke Madagascar, foreslår jeg heller at du tar deg en tur i virkeligheten - og husk for all del å sende oss et kort. Denne virtuelle utgaven er dog ikke mye å skrive hjem om.

MadagaskarMadagaskarMadagaskarMadagaskar
5 / 10
+