Chat

X
      😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄
      Madden NFL 11

Madden NFL 11

Madden NFL 11 er enklere og mer brukervennlig enn de tidligere versjonene, men er dette nok til å lokke Ola Nordmann med på en runde avlangt ballspill?

Madden-spillene fra amerikansk fotball har kommet på løpende bånd helt siden slutten av 80-tallet. Mens vi her i Norge drar frem pumpa når ballen ikke er rund og kun tar på skulderputene ved spesielle anledninger, har Madden-serien en stor tilhengerskare på andre siden av dammen.

Som ved alle de andre årlige utgivelsene fra EA Sports, er det begrenset med revolusjonerende oppdateringer for hver utgivelse. Årets slagord er: "Enklere. Raskere. Dypere". Nyvinningene er selvfølgelig deretter. Automatiske taktikkvalg, kamper som blir unnagjort på halve tiden og forbedret kontroll over spillerne under spillets gang.

Madden NFL 11
      God påske: Det var stor entusiasme rundt årets påskejakt. Her har vi en vinner.

Den nyervervelsen som har størst innvirkning under selve kampene er "GameFlow". Denne velger automatisk lagets neste taktiske trekk ut i fra kampens utvikling. Dette sørger for at oppgjørene blir avviklet betraktelig raskere enn tidligere, og er for nykommere en flott måte å lære seg spillet på. Det hender imidlertid at det automatiske valget kan virke riv ruskende galt, men i slike tilfeller er det ikke noe i veien for å overstyre "GameFlow". Dersom du føler du har den rette taktiske kunnskapen inne, kan dette systemet skrus av i hovedmenyen.

Nytt i Madden NFL 11 (fra nå av Madden 11, red.anm.) er at man nå kan spille på lag over nett. Opp til seks spillere kan møtes i kamper tre-mot-tre. Dere kan velge om dere vil kontrollere én spiller hver, eller om dere vil ha muligheten til å bytte mellom alle lagets posisjoner underveis. Dette er i mine øyne den aller beste nyvinningen med spillet. Å spille på lag med både venner og ukjente tilfører en ny dimensjon til spillserien. Særlig det å kunne kjempe sammen med to kamerater om ubestridt verdensherredømme lyder som en god idé. Så får fremtiden vise om enda flere kan møtes til dyst i senere versjoner. Det er jo åpenbare muligheter for å danne noe lignende hva vi kan finne i FIFA- og NHL-spillene. Lag med 10-15 medlemmer som møtes til dyst over nett, i alt fra vennskapskamper til organiserte ligaer.

Madden NFL 11
      Elleville: Den kvinnelige fansen stiller ikke like sterkt i Chargers-skaren.

Ultimate Team er den siste oppdateringen jeg vil nevne. Dette er den samme typen spillmodus som en har kunnet kjøpe som oppgradering til de siste FIFA-spillene. Du skaper ditt eget lag, og gjennom å spille kamper tjener man penger som kan brukes på fotballkort. Disse inneholder da blant annet spillere, trenere, taktikker og drakter, som du enten kan benytte på ditt eget lag, selge på auksjon eller legge i din personlige kortsamling. Denne kortsamlingen ble til min store forundring fjernet i FIFA 10, og av den grunn er jeg glad for å se at den fremdeles eksisterer i Madden 11. Det at denne modusen er med i selve spillet, og ikke noe du må kjøpe fra Xbox Live, ser jeg på som et stort pluss. Når det er sagt, gir ikke Ultimate Team i Madden 11 den samme opplevelsen som i FIFA 10. Du har for eksempel ikke muligheten til å spille turneringer, verken online eller offline. Spillerutvalget er også noe tynt, ettersom spillet kun omfatter spillere fra NFL. Dette er likevel en kjærkommen nyvinning som har meget stort potensial.

Det er tydelig at EA Sports har hatt størst fokus på de nye mulighetene, for den gamle enspillerdelen av Madden 11 skuffer. Både "Be a Superstar Mode" og "Franchise Mode" fremstår som tro kopier av fjorårets. Det eneste som er forandret er spilleroverganger og oppdaterte ferdigheter. Dette er synd, da dette er de to mest populære alternativene om en spiller alene. Jeg savner flere tilbakemeldinger på egne prestasjoner, samt flere nyheter rundt laget. Slik Madden 11 fremstår, finnes det liten grunn til å kjøpe spillet om du ikke har konsollen tilkoblet internett - da klarer du deg nok veldig fint med forgjengeren. Riktignok har det kommet flere animasjoner og bedre kontrollmuligheter av spillerne, men intet revolusjonerende.

Madden NFL 11
      Sulten: Her begynner behovet for et smørbrød å melde seg.

Tradisjonen tro er grafikken i Madden 11 noe av det flotteste vi ser innen sportsspill. Animasjonene er tallrike og realistiske. Spillerne beveger seg med stor eleganse over skjermen, og alt fra oppvarming til feiringen av Superbowl-seieren ser feiende flott ut. Akkurat på dette punktet har EA Sports truffet meget godt, nok en gang.

Med endringene i taktikkvalg og hurtigere kamper virker Madden 11 mer innbydende for nybegynnere. Det taktiske spillet og de noe kompliserte reglene kan uten tvil virke avskrekkende på mange, men jeg syns EA Sports har gjort en god jobb med å forenkle situasjonen. De nye nettspillsmulighetene er kjærkomne, men Ultimate Team har fremdeles stort forbedringspotensial. Enspillerdelen er noe skuffende, da denne også burde fått en overhaling. Jeg savner litt ekstra dybde i flere av spillmodusene. Det ville gjort spillopplevelsen rikere, og gjenspillingsverdien ville vært høyere.

Selv om det er noen småting å pirke på, kommer vi ikke unna at Madden 11 et sportsspill av høy kvalitet. Grunnen til at jeg ikke hopper helt i taket er fordi EA Sports har lagt lista så vanvittig høyt med sine serier av sportsspill. Det er imidlertid ingen tvil om at Madden 11 er den beste gjengivelsen av amerikansk fotball på konsoll til dags dato.

8 / 10
      +
      Forbedrede nettspillsmuligheter, nybegynnervennlig, flott grafikk.